|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag är på jakt efter en E36 318 320 årsmodell 1991-1993. Pappa tycker att jag ska köpa en 318 men jag vill äga en 320. Första frågan. Hur mkt skiljer det mellan en 318 och en 320 i försäkrings pengar? Skriv gärna ålder också.. Andra frågan. Är det värt att lägga den där extra tusenlapparna på en 320 eller är det en 318 som gäller? Skriv alla åsikter.. | |
|
Är du under 24 är premien sinnessjukt hög oavsett vilken av bilarna du kör. Kanske bättre med 318 då för den dra mindre soppa, =) |
|
|
hej Folk som jag känner betalar så här mkt: Angående försäkring så kostar det ca 500 kr för en helförsäkring, en 318i årsmodell 90-95 som står på en som är 40 år. Själv har jag en 318i -92 och den kostar 820 kr i månaden för helförsäkring på mig (23 år). En 320i kostar 600 kr för helförsäkring med hyrbilstillägg som står på en som är 45 år. Dessa är hos folksam, gäller i mindre samhällen utanför Gbg och alla är importbilar Angående din andra fråga så är det upp till dig vad du vill ha och hur mkt du vill lägga ut. Vill du köra ekonomisk men ändå äga en BMW så rekommenderar jag en fräsch 318i årmod -93 o uppåt. Vill du ha mer hästar och du bryr dig inte om ekonomin och du är den som gasar i botten efter varje stoppljus så köp en 320! :) Lycka till |
|
|
För min del skiljde det ca 2000kr/helår/helförsäkring till 318 favör. Intressant att det bara skiljde ytterligare 500kr upp till 325 (dvs 2500kr mer än 318). Så om skillnaden är liknande för din del så skulle jag snarare rekomendera att ta steget upp till 325, skillnaden i känsla är så mycket större i den stora sexan. De övriga driftskostnaderna (bensin, service etc) är i stort sett identiska. Tänk bara på att 318 91-93 har en kamrem som måste bytas var 4000:e mil och det kostar ca 1500-2000kr att byta. Sexorna till E36 har alla underhållsfri kedja. När jag tecknade 2001 för min dåvarande 318 var jag 25 år, storstad, bilen parkerad på gatan. Största skillnaden mellan 320 och 318 är gångkulturen i motorn. Prestandan känns ganska lika för 318 har ett bättre bottendrag och 320 en bättre spets. Fördelen med 318 är den lägre vikten pga den mindre motorn som gör att den faktiskt känns något spänstigare på kurviga vägar jämfört med de sexcylindriga bilarna. Det är uppfattningen jag har fått om man jämför med min nuvarande 328. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
| Min E36 318iS med M42 motor har en kedja ingen kamrem - halv-förskring via Folksam är 870 per kvartal | |
| Tack för alla svar. Jag tror jag går på den som är finast :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.