AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.487

2.7 liters 325 med diesel vev?

De
4
Dennis Hilmersson
320i med 325 motor -86
jag har hört att det ska gå att stoppa i en diesel vev i en 325 E30 och få ut 2,7 liter.
men i vilken motor hittar jag denna vev och vad behöver jag mer?
och är det någon som har dessa delar till salu?
tacksam för detaljer jag hade tänkt göra detta inom en snar framtid.

Mvh Dennis
veven kommer från 324 e30

MVH
Johan K
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
sök på Tex: "m20 AND 2.7" så kan du läsa hela natten... Jag kommer inte ihåg 100% men jag har för mig att du använder 325:an block som du planar av 2.1 mm, 323(?):s stakar och 325 kolvar...

Har för mig att det är så men är inte säker..

Diesel-räsern
/Rickard
Hej.

Har själv sökt på det där rätt många gånger. Väldigt många har gett recept på hur man gör, men jämför man olika recept så stämmer de inte. Ex måttet på planing av blocket varierar mellan 1 och +2 mm. Så fortsätter det med olika bud på topp, kolvar o stakar. Flera hävdar att just de har rätt och att deras kompis eller mormor kör med just den "setupen".

Lita inte blint på det som står, utan kolla noga med en trim/renoveringsfirma innan du köper dyra delar som inte går att kombinera. Det gäller förövrigt ALLTID på ALLA forum, kolla o dubbelkkolla innan man köper eller skruvar. De flesta, jag tror alla, vill väl! Men det blir inte alltid rätt!

//Hotblack
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Här är ett recept enligt BMW Total Oct 2004: 325-block,324 el Eta-vev,320i/323i-stakar(130mm) och 325-kolvar och blocket planas 1.5mm...säkrast är väl ändå att provmontera upp en kolv i en cylinder och mäta hur djupt den hamnar i loppet och plana av motsvarande.
Är alltså 323/20ans stakar kortare? Om man ändå kompenserar bort det extra slag som veven kan tänkas ge hur blir då motorn på mer volym?
Längden på vevstakarna förändrar ju inte hur långt det är mellan nedre och övre läget på veven.
Med kortare stakar så hamnar hela kolvrörelsen längre ner i loppen, det finns tydligen utrymme nedåt.
Nackdelen med kortare stakar är att kolvarna utsätts för mer sidkrafter, det blir ju skarpare vinklar på stakarna.
Moderna lågfriktionsmotorer har ofta långa vevstakar t.ex.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Eftersom diametern på cirkelrörelsen som ETA/dieselveven gör är större än vanlig vev så kan den dra ner kolvarna längre i loppet. Då blir volymen större.
För att kompensera att kolvarna slår i toppen med originalstakar så sätter man dit kortare.
Alltså, kolvens övre dödläge är oförändrad medan det nedre hamnar längre ner än med originalvev, där har du volymökningen.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.