AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
609

Verifiera att servicepunkter har gjorts

Be
35
Bemmw
325iC -93 E36
Funderar på inspection 2 på gamla bettan
men skulle vilja va riktigt säker på att punkterna efter protokollet verkligen har gjorts, o inte bara sugit ur bromsvätskebehållaren osv
Nån som har lite tips ang detta, tex måla på bultarna mm?

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Farsan tvilade lite på Berners här i Sundsvall när han skulle lämna in sin A8. Han sa att "allt som ni byter ut ska ligga i bagaget annars får ni inte betalt för det". Det var något som inte gjorde det, minns inte vad men han slapp faktiskt betala för det! Och det handlade inte om ett luftfilter eller nåt sånt ;)

Bilen: Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag kan berätta en liten 'anekdot' från förr i tiden.... det var när jag köpt min allra första fabriksnya bil, en 323i E21 av 1980 års modell. På den tiden skulle bilarna in på en första (kostnadsfri) inkörningsservice efter 200 mil, då bl a samtliga oljor skulle bytas (alltså även växellåda och diff), toppen skulle efterdras, ventilerna justeras osv.
Jag litade inte alls på verkstaden, utan gjorde som Bemmw funderar på: Satte dit lite försåtliga 'fällor', i form av en klick nagellack på strategiskt placerade muttrar och pluggar, och märkning av delar som skulle bytas (oljefilter t ex).
När jag hämtade ut bilen, kunde jag genast konstatera att ventilkåpan inte varit avlyft. Jag stegade då tillbaka in till kundmottagaren, och berömde deras otroligt skickliga mekaniker... jag bredde på tills karlstackarn fattade att jag var ironisk och undrade vad jag menade. När jag förklarade att jag var stum av beundran för folk som klarade att justera ventilerna genom oljepåfyllningshålet, och dessutom tråckla ned en momentnyckel genom sagda hål, såg han ut som han tyckte jag borde omhändertas för vård. Inte förrän jag talade om att lacken jag satt på ventilkåpsmuttrarna satt kvar, fattade han att jag var förbannad. Jag blev 'erbjuden' att boka ny tid för att få jobbet färdiggjort, men stod på mig och fick faktiskt en mekaniker att stanna på övertid och göra om HELA jobbet, inkl alla oljebyten, medan jag övervakade och prickade av punkterna på serviceschemat. Sen dess kommer dom ihåg mig...... ;-))

Jag tycker det är helt rätt att försäkra sig om att verkstaden gör det jobb dom ska. Vi konsumenter/kunder är i allmänhet alldeles för mesiga, självklart ska man kunna kräva att få det man betalar för! Verkstäder som sköter sig har inget att frukta, och de andra förtjänar en knäpp på näsan!

/// Gunnar E.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
problemet är att man ofta inte kan komma med in och titta!

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Försåtliga "fällor" fungerar. Att kräva att allt som byts ut skall ligga i bagaget var en ny kul variant, fungerar säkert. Att se på är bäst, men som sagt inte alltid helt enkelt. Nog kan man tjata sig till det med vissa verkstäder. Men det blir onekligen en dyr service om man måste ta ledigt från jobbet enbart för att övervaka att bilen servas korrekt.

Det absolut enklaste är nog att etablera mycket god kontakt med en viss mekaniker och se till att bilen bokas för service av just denne. På så sätt kan man troligen lita på att det blir ordentligt gjort. Annars gör man det själv alternativt anlitar familjemedlem eller vän till familjen. Då blir man garanterat inte blåst.

Helst vill man ju ha en "gammal gubbe" som skruvat BMW hela sitt liv. En entusiast som pratar med bilen och tilltalar den vid namn. En sådan som med förtjusning hoppar ner i oljegropen, trallandes och småsjungandes. En som smeker av muttrarna och behandlar delarna med silkesvantar. Tyvärr är just dessa snubbar ganska svåra att hitta. Och finns dem är det svårt att boka tid då de förmodligen är överhopade med jobb.

///M som i M52TUB25!
Gunnar E,

En kompis gjorde samma sak ganska nyligen vid en service på en av de större auktoriserade BMW verkstäderna i Sthlm med samma bedrövliga resultat! :-)

/RS2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
J Power...

Här ska INGEN komma och tro att man får smeka min bil hur som helst! INGEN smeker min bil.. utom möjligvis jag själv! så det så...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.