|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa ett K&N luftfilter från Motor Nord till min bil. Det påstås att det ska ge upp till 5 extra hästar. Är det så? Är det över huvud taget någon idé att montera detta filter? Det är ett utbytes som man bara kastar in i orginalboxen. Dom lovar även att man kan köra 15000 mil utan service på filtret.???? Ja, det står 15000! Lägre bränsleförbrukning. Ökad motorrespons. Samt att det håller hela bilens livslängd. Pris: 670:- till min bil. Någon som har erfarenhet? /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson | |
|
Jag ska montera ett K&N ikväll. Dock inget insats, utan ett koniskt!! Får se hur det blir. Hade ett sånt på min VR6:a innan. Någon märkbar effektökning märkte jag inte, men gosse vilket ljud:-)) Får se hur 8:an kommer att låta med det på!! /Kidde Nybliven BMW-ägare! |
|
Janzzon |
Har en artikel hemma där dom testat olika filter, både "vanliga" och open air. Efter monteringen av sportluftfiltret bänkade dom bilen. Och det testet vann K&N. Hade ett på min förra 535i -92 och det blev faktiskt ganska "häftigt" ljud. - Helt klart att rekomendera!! Mvh Janzzon |
| 15000 mil utan att tvätta filtret? Tror du på det? | |
|
Tjena! jag hade ett i en 528:a en gång,det jag kan säga är att det blir billigare i längden med ett sådant filter. Jag tvättade mitt efter 7000mil. Det jag har läst om detta filter är att det "rätar ut" luftvirvlarna efter luftburken så att luftgenomströmningen blir lättare o bromsas alltså inte upp så mycket som i ett vanligt filter. Om det genererar fler hästkrafter? Det kände inte jag i alla fall.Men det skrevs också i detta test att det gav bättre resultat med K&N än UTAN filter,just pga uträtningen av virvlarna.Bensinförbrukningen blev några centiliter mindre efter montaget vid normal körning. Sammantaget rekommenderar jag ett K&N som i mina ögon borde standardmonteras i bilarna. Mvh Janne. |
|
|
Jag tyckte oxå att 15000 mil lät i ÖVERKANT! Men det räcker kanske att man tar ur det någon gång då & då för att damsuga ur behållaren. Nu vet inte jag vad ett standardfilter kostar men kan tänka mig att man hamnar på plussidan efter 2-3 byten. Förresten. Hur ofta ska det bytas? Ett orginalfilter alltså. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
Hej Micke!! Satte i mitt koniska filter igår. Märkte ingen effektskillnad på denna bilen heller, men ljudet blev klart godkänt!! Lycka till! /Kidde Nybliven BMW-ägare! |
|
|
tjo köp ett pipercross vektor filter istället det är är inte lika smäckigt som k&n och sen så har det en luftkona som styr ner luften k&n har säkert oxå sådant , men det är mer påkostat det filtret |
|
henkeboy |
Var köpte ni era k&n filtret och vad kostade det? |
|
henkeboy! Jag köpte mitt hos Motor nord. Billigt var det när jag köpte det,men nu tror jag det gick på ca 800:- (E28). Billigt iof när man tänker på livslängden o det andra fördelarna. Mvh Janne. |
|
|
bara luftfilter ger inga hästar.... det är ungefär som att förstora avlopps röret som fan i ena ändan och låta det vara som förut i den andra.... det rinner inte ner mer för det...man måste gå hela vägen med motor och hela köret. DÅ är luftfiltret effektivt... sen så kanske bensin förbrukningen blir lite bättre... men det vet jag inget om MvH /Danne |
|
| Jag beställde ett från Motor Nord till min bil och det kostade 670 kr + frakt. Monterade på det i går kväll. Kan inte säga om det gjorde nån skillnad för det låg 20 cm nysnö på vägen imorse :( | |
|
Är det svårt att bya filter på en 540 -93? På min 325:a var det bara att dra ur skiten o sätta i ett nytt....har inte kollat så noga på hur det ser ut i min nya pärla....men vid en första anblick såg det inte riktigt likadant ut... "Det kostar att ligga på topp" |
|
| Hur enkelt som helst att byta. | |
| Blir det lika "häftigt ljud" både med det koniska- och insatsfiltret?? | |
|
Blixten: Nää, det blir ingen skillnad på ljud med insats/utbytesfilter. Koniska open-air filter låter i allmänhet trevligt. //Wille |
|
|
Såja, nu sitter K&N filter på plats. Skitenkelt att byta. ALLA klarar det. Jag kan nog redan nu säga att det ända kän man gjorde på det bytet är LÅNGSIKTIGT. (inga mer byten) Jag har inte märkt NÅGON skillnad. Möjligt att soppaförbrukningen minskar men det kommer jag aldrig att märka då jag haft bilen för kort tid. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
BMW E39 |
Micke--> Tjena! Undrar bara om det inte var någon skillnad alls i ljudet efter bytet. Mvh Matteus "Målet är ingenting, vägen är allt" :) |
|
BMW E39... Nej, jag kan inte påstå att det är någon skillnad. Förvisso är ju bilen välisolerad så det hörs ju inte så mycket i kupén. Utanför vet jag inte. Rullar min bil så är det jag som sköter spakarna. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
till 525td_grabb hmm det handlar inte om att göra nogot större utan att öka luftflödet inte att göra röret större i ena änden sen att så tror jag att även om ett filter skulle ge 3-4hk mer så märks det inte lite mer ger det nog men det kan max vara 0.5hk eller något sånt sen är det ju gött med härligare ljud och att man slipper kosta på sig 2-3hundra varje gång man ska byta filtret. bmw 24v |
|
netsix |
Jag fick tipset att man skall låta bli konfilter av en kunnig person ( Manuel på MH-GTR ) utan sätta dit ett K&N insatsfilter istället och sedan modifiera luftboxen ( göra hål). Blir ett härligt ljud då oxå. Konfilter kan nämligen bilda turbulens vid mynningen och på så sätt orsaka effektförlust. Köp filter av MH-GTR. Duktig kille. /netsix |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.