|
|
|
|---|---|
|
hejsan har precis köpt mig en 325 cab -93! Tänkte fixa ljudet lite i den till sommaren!! Saker som jag tänkte bygga med! 2 mds fanatic 10" ( vet att mds inte e så värst bra men har inte råd med så mycke just nu) ett Legacy steg på 2*600 watt Sedan blir det en ny mp3 spelare! Det satt två rockford diskanter på insrumenten när jag köpte den!! Skulle vara kul att få lite tips till ett bra ljud i bilen även bas!! Undrar även hur orginal högtalare e typ kvaliteten! Tacksam för alla svar!! Dive It Like You Stole It!! | |
|
Länk lite bilder på mitt bygge i en E36 Sedan, men det borde inte skilja så mycket... alltid nåt. |
|
|
Okej tack för bilderna!! Men hur e bäst att bygga två slutna lådor som e ihop byggda riktade bakot! Eller men basarna riktade framåt med basreflex rör ut genom skidluckan! vill ha mer tips!! Dive It Like You Stole It!! |
|
|
Kom igen det måste ju finnas någon som vet !! Upp med lite ideer nu!! |
|
|
Hej Jolla.. tänkte oxå bygga lite ljud i min cabbe ..jag har en e46 men det skiljer nog inte så mycke antar jag .. tänkte oxå lägga i 2st 10 mds fanatic men har inte fått tummen ur att börja får du några bra tips så är jag tacksam om du delar med dig av dom så ska jag dela med mig av mina när jag fått några då :-)...har haft lite funderingar på att lägga i en basreflex låda och dra in ett reflexrör igenom skisacken ..många säger att de ska va de bästa men jag vet inte är ingen expert direkt Min bil Länk |
|
| Vet någon vilken storlek på element man ska sätta i baksätet på sidorna i uttagen på e30 cab? 5.25" passar inte om man vill behålla orginalskydden. Jo det passar om man sätter elelmetet bakom själva fästanordningen men vilken storlek är det byggt för igentligen? | |
|
[quote] 2 mds fanatic 10" ( vet att mds inte e så värst bra men har inte råd med så mycke just nu) [/Quote] vad kostar dom då? för nog tror jag att du kan hitta mycket bättre basar/bas för typ samma pengar!.. Jag skulle hellre satsa på beggade RF el. Orion basar.. SPL Dynamics gör verkligen bra basar för pengarna.. /Patrik Team N.I.B |
|
D-diddy |
själv köpte jag en färdig 8" aktiv bas från BRL, den passar perfekt under cablådan och låter bra för pengarna. installationen var ju någon timme bara att dra lågnivåkabeln. jag rekomenderar dock att köpa nya kablar ty de som följer med lådan var ett dåligt skämt. David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
okej tackar för tipsen! Jonais: jag ska dela med mig till dig! Har inte heller fått tummen ur!! Håller för närvarande på med fronten!! Ska ge mig på det till helgen kanske!! |
|
|
Svårt som f-n att bygga bra ljud i en Cabbe... Men ingenting är omöjligt! Såg tex en gång i uppsala en cab som dom hade byggt Ljud i! (?) Iallafall så satt han där med luvan nere och poppa som f-n... och det lät rent ut sagt KRIG! Allting slog igenom! Så mitt tips är att kolla att ALLT sitter fast så att det inte är något skrammel någonstans! Sen dra reflex röret ut genom skidluckan om sådan finnes... Har själv en Coupe... Med dubbla 12" basar... och jag har riktat mina basar framåt, reflex rören är oxo framåt... Och brukar dela på baksätet när jag vill poppa HÅRT! (för att röra luft i kupen) Framföreslår jag att du köper ett nytt framsystem 5,25" kit... lägg ut cirka 1500kr så får du OK högtalare... Med separata diskanter/mellanregister! och kläm in mellanregistrena i kickpanelerna... kolla så att allt sitter som Stryk... för när det sitter kraftiga grejer i E36er under kickpanelerna så brukar framskärmarna rassla! iallafall gör min det! =( låter inte roligt när man inte är inne i bilen! Sen får du ju gömma delningsfilter och steg vars du känner för det! Men om du vill ha lite extra tryck i basen... så göm gärna en liten 8" bas vid passagerar sidan! Ger det där lilla extra knycket i basen! =) Så för ca 5 tusen får du bra ljud OM du bygger rätt och vet vad du gör! =) Min poppar j-vligt hårt... fast jag laggt ut ca 15 tusen "bara" men kom på 4:e plats på DB race en gång! Men men... det mesta hänger på hur du bygger! =) Tänk även på hur du riktar diskanter och diverse högtalare om du har möjlighet att rikta dessa! Shake That Ass |
|
|
varför skulle det vara svårt att nygga in en cabbe? det blir ju inte lika inkapslat & därför ännu viktigare att köra med rätt prylar.. jag ska väl få arslet ur vagnen & montera in prylarna i Speedstern till sommarn så får jag se om det funkar som jag tänkt.. men man får vad man betalar för! köper du DD 6.5" fram så behöver du inte en 8" bas i fram för dom rokkar.. men dom är inte billiga 1500:- för ett framsystem är för mej väldigt billigt!.. jag må vara färgad efter några år med liksinnande ljudknasar! för om jag skulle bestämma så är det just framsystemet som är viktigast! att få ett bra ljud & att kunna vrida på utan att det distar.. kräver kundskap & plånbok & ibland lite tur.. Basar däremot kan man köra billiga, dom kanske inte håller länge & tål säkerligen ingen värsting effekt men funkar.. allt beror på hur mycket du vill spendera! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.