AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.200

Miljökontrollvärden för höga! Hjälp mig...

Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
Hej! Jag har haft min bil (325i -92:a) på verkstan i 3 måander nu utan nått resultat.

Miljökontrollvärden:
CO 1.9 (0.5) HC 330 (100)
Co2500 3.7 (0.3) Lambda 0.94(0.97-1.03)

Så ser mina värden ut och jag har köpt ny lambdasond men har fortfarande för höga värden... är det någon på denna jord som kan säga mig vad som behövs bytas? har redan lagt ut 3000 till idioterna på verkstan... men har fortfarande samma problem.

All hjälp behövs!

MVH Lippen
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Tjena.

Ser ut som om motorn går väldigt fett.
Men eftersom lamdavärdet ändå är nära godkänt KAN det ju vara så att cattarna har gett upp.
Hur långt har motorn gått?
Går den bra på tomgång?

En sista raggar/besiktnings-lösning är ju att tanka i 12-15 liter E85 tillsammans med vanlig 98oktan.
Då blir värdena övernaturligt bra. (Fast inte lambdan om du har något annat fel på motorn)
Detta recept har jag själv provat på min Corvette -90 5,7 liters V8 som har rensade cattar. Funkar...
Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
Tjenis!

223491 km står mätaren på och den gick lite halvtaskigt på tomgången så ja satte i ett nytt filter med burk (hade öppet innan) och bytte som sagt lambdan och då gick den ok på tomgång.

cattarna get up? det vet ja inte.. men det kan va mycket möjligt.

Jag har tänkt på det du sagt om att tanka e85.. men ja vet inte riktigt hur ja ska göra?
Läste nått om nån som tankade 4l bensik och 12l k-sprit? en annan som tanka 20% e85 osv... hehe va gör man?

mvh Lipp
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
ANtagligen så har du/verkstaden säkert provat detta om den stått där i 3 månader men jag hade problem med för höga avgasvärden på min IX... Letade som en galning men jag hittade inget fel + att jag precis hållt på å bytt topp å en massa annat så jag orkade bara inte. Gav upp å lämnade in den på BMW, dom i sin tur kollade på den som fan men till slut så konstaterade dom att fördelarlocket var spräckt!?!? Men d var ingen synlig spricka men ändå tillräckligt för å ge överslag så testa å gå över alla tänddelar....
Lycka till
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Som sagt, 20% eller som i vårt fall ca. 13 liter E85...
Men om motorn nu går bra i övrigt o du inte har några felkoder så är antagligen cattarna slut.

Förresten, kom på en sak till, har du eller verkstaden kollat temperaturgivaren? Den talar ju om för motorstyrboxen hur mycket extra soppa motorn ska ha när den är kall.
Är givaren kass kan du få uppfetad blandning fastän motorn är varm och då kan avgasvärdena flippa ut och motorn kan verka tveksam på lägre varv. Bara en tanke...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Är bilen chippad ?? polaren köpte en chippad 325a och fick nerslag, Byte till orginal chip gav rätt värden och bilen gick bättre !!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du möjlighet att prova med en ny LMM, så gör det!
Kan vara så att du förstört volframtråden i LMM med olja från ditt sportluftfilter och då får motorn fel värden för insprutningen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Det här problemet hade jag för några månader sedan med mammas bil.
Den hade 800 Hc och de andra värdena var ungefär som dina. Jag var och bytte Katten, lamdan men bara Hc n kom ner då.
Då gick jag och tankade 10 L E85 och 10 L 95 oktan och Co och Co2500 blev NOLL och jag hade 20 i Hc.
Den där sagan med K-sprit hjälper inte alla...så riskera inte! Utan tanka E85 och byt katten. Kolla även om du har eventuella tjuvluft nånstans.
Lycka till
Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
Chrille Flykt: Inte mycket action på min verkstad, ska ta reda på allt de sysslat med idag!

325CSi: Det ligger nått i d du säger.

Isåkare: Nej, men den som hade den innan mig säktert pysslat med nått liknande då det fattas vissa detaljer i inredningen där ja tror att chipet ska sitta.. fram till höger? har ja rätt?

Om ja inte hittar nån lösning så kommer det bli en tillfällig: Byta olja + filter, sen tanka E85.

Tack för svaren gubbar, ja återkommer!

//Mvh Lipp!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Risken med att "lura sig själv" genom att tanka i E85, är att du fortfarande har kvar grundproblemet i motorn trots att du kanske klarar besiktningen.
I värsta fall kommer felet göra att du förstör t ex katalysatorn eller annan komponent i motorn som kostar flis i slutändan!

Jag tror fortfarande på trasig LMM, med tanke på att du har använt sportluftfilter! Det felet kan ge precis de symptom du har!

Mvh

Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
Johan B: Jag förstår va du menar, och du har rätt. Om jag min LMM e sönder, betyder det då att jag måste byta catt?
Och vad kan det sena julpaketet gå på? =)

Har inte världens bästa ekonomi idagsläget och väldigt svårt att sova när man vet att bilen min inte "sover" hemma!

//Mvh Lipp!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det jag menar är att om du har en trasig LMM (eller annat problem) och åtgärdar den i tid, kanske katalysatorn klarar sig.

Kör du vidare med felet i motorn kan det leda till (dyra) följdfel...

Att fuska sig fram till ett godkänt avgasprov, gör ju inte att du lagat motorn! ;o)

Mvh

Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
Johan B: Du har rätt... jag e bara allmänt virrig och vill få hem min bil =)

Känns som om mekanikerna vill få ut så mycket pengar som möjligt av en... har haft bilen hos dom i tre månader varav 2 ute på deras gård mitt i snövädret.

Kanske vore smartast att ta hem henne igen och invänta varmare tider.. och söka hjälp hos en "riktigt" verkstad.
Nån i uppsala området som har nå tips? vill inte gå till BMW här i stan... dom e allt för otrevliga och upptagna!

//Mvh Lipp!
svintoleffe
Jag är osäker, men går dte inte att justera co skruven även på dessa motorer?

Eller har fel där.?

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lippen, säg till dem att testa med en alternativ LMM (kan lånas från en frisk bil) och mät avgasvärdena. Visar det sig vara felet, kan du börja jaga en LMM från skroten.

Mvh

Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
Låter billigt o bra =D

tusen tack Mr J.B

//Mvh Lipp!
Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
Nu har det gått ett par år och ja tänkte uppdatera:

Det jag gjorde va
1. Tog hem bilen.
2. Bytte LMM (beggad)
3. Ny olja, stift och filter
4. Varvade ur ordentligt i 2:an och 3:an (10min) innan besiktningen.

Bilen gick igenom och allt är i sin ordning.

Har dock ett annat problem som jag kan ta i en annan tråd.

__

6:an är 6:ig
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej Herrn!
Det är inte alltid lätt att vara ung och välja emellan all reklam vad som är bäst för bilen. Det fina äro ju att valet såhär i efterhand visade att det blev helt fel tillbehör använda ifrån början. Med nytt original luftfilter samt luftfilterhållare, lite elektronikrengöring sprayad på LMM samt full tank 98oktan så blir det lite ordning på de flesta bilar vars ägare de facto verkligen tror att världens finaste bilar ser ut som i Tv-spelen.

Verkstäder som äro anknutna till Originalmärkets program har ett antal fördelar såsom det äro meningen att de skola hava. EU:s tjänstedirektiv äro enbart sådant såsom personer såsom haver för mycket tid, för lite intelligens och äro försörjda utav ett överflöd ifrån föregående generationer som har tid att ta fram...

Det såsom är jättebra för miljön som Herrn som startade denna tråd äro att byta lambdasond för den äro mogen för byte vid ungefär 200.000-250.000km. Den samt katalysatorn äro konstruerad utifrån politikers ambitionsnivå medans en BMW äro konstruerad utifrån livslängdshänsyn. Det är därför en BMW håller minst 500.000km om den underhålls på adekvat vis. Serviceboken...
Mvh
Asken
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Fultrix 1, byt till sprillans motorolja precis innan besiktningen

Fultrix 2, Kör motorn riktigt hårt så att katalysatorn är maximalt uppvärmd
på väg till besiktningen....t.ex. kör på 3:ans växel hela vägen dit.

Detta är ett gammal knep för de stackare som kör gamla merca e-klass ( vilket jag gjorde förr i tiden)
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Kanske dags för lite seriösa knep med...

Alternativ verkstad i Uppsala: Bildelsimporten norr om stan har verksatd, verkar kunna en del om i synnerhet BMW & MB...akta dig för BMW-verkstäder i 08, kommer du inte med minst en 745:a så rynkar de på näsan och skinnar dig på pengar, sen så får du hem en bil som i bästa fall funkar lika bra som när du lämnade in den. Bästa BMW-verkstad i Stockholm Perras bil & motor, Huddinge.

Lite lösa funderingar: kollat tändkablage, tändstift, luftfilter, olja?

Går motorn slött: Katalysatorn?

Lite andra tankar: Finns det någon spricka i luftrören mellan lugtmängdmätare och insug? Då blir det garanterat fel bränsleblandning.

Kuslig fundering: Kollat kompressionen, oljiga stift, blå rök? Då kan motorn vara skadad

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Den enda ledtråd man behöver fästa sig vid i detta fallet: Bilen hade gått med öppet sportluftfilter. Då är det en ögonblicklig no-brainer att konstatera att luftmängdmätaren är boven.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.