AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.503

Besiktning och gränsvärden

J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Hej,

Jag har lite funderingar kring gränsvärden och vad som accepteras och inte på besiktningen.

Ta min bil som exempel. Besiktad 2ggr.

Första gången ca 8000 mil:
CO 0.0
CO 2500 0.0
HC 028
LAMBDA 0.99
VF 2.0/HF 2.0
VB 1.4/HB 1.4

Andra gången ca 14000 mil:
CO 0.0
CO 2500 0.0
HC 006
LAMBDA 1.02
VF 1.2/HF 1.2
VB 1.0/HB 1.0

Godkänt vid både tillfällena.

Nu undrar jag...

1. Exakt vad är HC och hur kommer det sig att värdet är (enligt mig avsevärt även om båda är långt ifrån tillåtna 100) lägre vid andra besiktningstillfället? Beror detta på om motorn är varm eller kall?

2. Kan LAMBDA-värdet bero på om bilen var varm/kall vid besiktningstillfället? Det senare (1.02) är oroväckande nära gränsen på 1.03. Kan detta betyda att lambdasonden är på G att ge upp? Erhålles lägre siffror om bilen är varmkörd innan besiktningen?

3. Finns det någon koppling mellan HC- och LAMBDA-värden? Dvs ger ett lågt LAMBDA-värde hög HC och tvärtom? Mina resultat vid besiktningarna (0.99/028 samt 1.02/006) antyder ju detta?

4. Vad är gränsen för hur "dåliga" bromsarna får vara? Att det får skilja högst 30% mellan H & V vet jag, men jag undrar alltså: Är 1.2 fram och 1.0 bak i sämsta laget? Själv tycker jag att bromsarna tar bra vid inbromsning. Men om beläggen är på upphällningen vill jag byta i tid.

Tack på förhand.

Mvh
/Jonas
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
1. HC är kolväten (bensin, olja t.ex.). Motorns men framförallt katalysatorns temperatur påverkar mycket, men även hur nyservad bilen är, hur fräsch oljan och luftfiltret är mm...

2. Lambdavärdet är ett matematiskt uträknat värde baserat på samtliga värden i fyrgasmätningen, alltså spelar temperaturen väldigt stor roll även här. Labmdasonden har egentligen inget direkt samband med Lambdavärdet, utan påverkar andra värden mer. Den absolut vanligaste enskilda orskaken till felaktigt Lambdavärde är avgasläckage...

3. Ja, se svaret på fråga 2.

4. Den enda egentliga slutsatsen man kan dra av ett rullbromsprov på ett fordon med hydrauliska bromsar är jämnheten mellan hjulen på respektive axel. Bromskraften totalt sett på en axel eller hela fordonet är såpass beroende av däcken, väglaget, fordonets axelbelastning mm. att detta endast kan användas som grund för underkännande i extremfall.

Bromsbeläggen har ingen påverkan alls på bromskraften förrän friktionsmaterialet är helt utslitet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Tack för ditt svar Jeppe. Mycket informativt!

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.