|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hallå alla BMW frälsta, jag är helt ny på forumet här och jag har en fråga till er som är pålästa. Jag har en BMW 330 Cab -02 som jag precis köpt och den är ju fin och så men jag tycker den är fantastiskt slö (har enbart haft Porsche och nån trimmad Audi RS4 innan!), jag gillar bilen så jag vill inte sälja o byta heller, jag har en Porschevekstad i GBG och därför en massa kontakter i Tyskland och efter en hel del runtringandes så har jag fått tag på en toksmälld M3 E-46 coupé som står i Stuttgart till rätt pengar, min fråga är då??? Går det att byta motorn och växellådan, passar det med motorfästen eller behöver jag hela framvagnen från M3an? Det sitter en SMG II växellåda i bilen, kan jag montera denna? vad är skillnaden på kabelmattorna? Jag vill ju fortfarande kunna cabba ner till sommaren?? ;) dessa frågor och massa fler kvarstår vid en ev ombyggnation! Vad tycker NI? Skulle det inte vara fräckt med en M 3,30 Cab? Vi hörs alla monsterdiggare? Sphinx | |
|
hej blir det inte billigare att montera en: Länk MVH |
|
|
Det finns några som gjort det. De är dock lite jobb. Här finns en tråd om en kille som eftermonterar allt dvs motor/framvagn/bakvagn/drivlina/smg osv. Allt det bör inte behövas bytas på en coupe. Den bör ge svar på ett och annat: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Personligen hade jag bytt till en M3 istället, men om du nu ändå vill byta motor - varför inte V8:an från M5 E39?... | |
| Jag skulle nog också vända mig till ESS. | |
| Enligt ESS blir den ju då tom snabbare än M3:) Och nog mycket billigare. | |
|
varför köpte du bilen från början om du tycker den är så fantastiskt tokslö?.. jag hade då hoppat över affären om jag hade känt så. Mvh BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag |
|
Philly |
Om du nu hade sånna kontakter, varför inte skaffa en M3 cab från första början? BMW |
| Nu verkar det inte vara hurvida han köpt rätt bil eller inte som är problemet. Ge honom ett svar om ni har det | |
|
Det var ju i alla fall minst ett seriöst svar från er!? Länken var grym, detta bevisar att det går att montera motor o låda. :) Ni som undrar varför jag inte köpte en M3 direkt så är svaret enkelt, jag hittade denna bilen och fastnade för utseendet så jag slog till och fick en hel del pengar imellan på min RS4a. Nu vill jag trimma och då vill jag först sätta i en vassare sugmotor och sen funderar jag på att köpa kompressor till M3 motorn, jag var i kontakt med ESS tidigare och dom kunde erbjuda ett kit till min 330 men det skulle bara ge 340 kusar och då är det knappast driftsäkrare en en 343hk M3 motor, men självklart trimmar jag vidare till hösten :) MVH/ Sphinx |
|
| Problemet är att du har en bil som varken går att besiktiga eller försäkra. Det mest ekonomiskt vettiga är att du säljer din 330 och köper en M3. | |
|
Det går inte att besiktia eller försäkra en BMW 330 med eftermonterad kompressor heller?! Samma så med en M3a med kompressor. Men därimot en BMW 330 med M3 motor är nog inga problem, jag tänker då inte säga till besiktningsmannen att det är en M3 motor i alla fall ;) lika så med mitt försäkringsbolag, inte fan säger jag att det sitter en 3,2l motor i bilen, vad tjänar jag på det? Nä nu ska jag påbörja motorbytet, var i kontakt med Velle på MrCarbon idag oxå för beställning av M3 CSL kittet till min cabbe oxå. Beställde skärmar, bak o fram spoiler, bakskärmar får jag köpa original dom var inte så dyra på BMW Group GBG ca 3000.- per sida. Funderar på att byta baklucka oxå? Hmm ja ja den som lever får se. MVH/// Sphinx |
|
Philly |
ja kör du och smäller blir det inte kul.... BMW |
|
Köp m3:a eller skaffa kompressor. Det är mitt råd. Varför köpa en m3:a istället för att byta motor på en 330? Enda anledningen är om du vill överraska andra med att de ej vet att den är snabbare än en 330. Försäkringsbolagen blir ej glada om du smäller när de får veta att den är ej original. |
|
maserati |
jag tror han är medveten om att det går att köpa en m3 istället men han vill nog göra något ovanligt för att inte va en i mängden. |
|
Här finns en kille som gjort konverteringen i en e36 Länk I den översta länken jag posta så finns det en Bmw tekniker som själv gjort en konvertering som säkert kan vara väldigt hjälpsam med frågor. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det är ju inte direkt svårt att se att det sitter en S54 motor under huven och besiktnigsmannen lär ju inte missa det. Smäller du så lär det inte bli kul heller... Den lär ju dessutom bli svår att sälja sedan och en ombyggnad är ju inte gratis. Jag fattar inte vitsen blir både billigare och lagligt med en riktig M3 men lycka till! |
|
|
Jag har haft trimmade Porschar under alla år, allt från 250hk original bilar som trimmats upp imot 500hk, någon eller flera av dessa har gått till skroten men inte har Porsche talat om för mitt bolag att det inte är originalmotorn som sitter i, då skulle ju jag aldrig köpa Porsche igen, dom lever ju på oss, bolagen är medvetna om att man trimmar men frågan är vad dom ska göra åt det. M power eller kompressor mos? Hmm då väljer jag nog att bygga om min bil så att det blir en sleeper för gatan utan massa vinande och uppseendeväckande ljud,, bilen kommer inte byggas om karossmässigt om inte motorn lever upp till skalet, inget mos = ingen breddning av karossen, men därimot MASSA mos = DTM breddning av skalet :D Jag vill ha något ingen annan har, o då blir det nog en M3 CSL Cab ;) Vi ses by the rödljus. ///M46 |
|
|
Jag tycker de är kul att någon inte väljer att följa strömmen trotts en del förhinder. De skall nog till en ganska Bmw intresserad besiktningstekniker för att se skillnad på en M54B30 och en S54B32 Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
"Den lär ju dessutom bli svår att sälja sedan och en ombyggnad är ju inte gratis. Jag fattar inte vitsen blir både billigare och lagligt med en riktig M3 men lycka till! " Det blir verkligen inte billigare, jag bytte min RS4 mot denna 330 cab och fick en massa kosing i mellan vilket bara var rätt, vad ska jag göra med pengarna? Ska jag sitta o titta på dom eller ska jag göra något som jag kan ha roligt med? Att sälja min bil kanske skulle ge mig 300K men att köpa en lika utrustad M3 cab skulle väl kosta ca450K och då är jag ju inte nöjd med effekten i den heller o då blir den ju olaglig ändå? Hmm jag förstår inte ressonemanget?! Dessutom lär det ta tid att sälja BMWn och jag har inte tid att vänta, SOMMAREN kommer!!!! IIIHHHAAA..... ;) Jag har besiktiat bilar med 2,5 liters turbo motorer ombyggda till 3,0l med jättesnurror o kolfiberinsug så besiktningsmännen nästan åkt av vägen vid provturen, detta tycker dom flesta är ok bara bromsar o CO/HC Lambda är ok, vem gillar inte effekt??? ///Sphinx |
|
Philly |
Du kanske känner besiktningsmännen ;) eller så gör dem bara ett dåligt jobb... men gör som du vill, visst, kul att göra något annorlunda, om man nu har pengar! lycka till! och OM du smäller, hoppas du får en riktig surkärring från F-bolaget efter dig :P |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.