|
|
|
|---|---|
|
Håller på och renoverar min B6-2,8 motor från -86, kammen är lite sliten och skulle behöva bytas.. Men vilken/vilka kammar är likvärdiga/vassare med/än den som sitter i?, ska man titta på kammar till 2,8 lr 3,5? MVH Jocke Mvh Jocke www.frid.cc | |
|
hej frid. orginal sitter en 280 grader. har bytt i min, satte in en 284 graders kam. (dr shrick) inhandlad hos motor nord. Byt fjädrar och glöm inte att byta oljerören. beställ en sotningssats samtidigt. och byt det. om du undrar så är det motronic 1 system. har jag för mig. Alpina Power! |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Alpina B6 2.8: Märkte du någon skillnad på motorns karaktär efter bytet. Frid: Finns en firma i Tyskland som kan renovera kammar. Om det bara är en nock någon nock som är sliten så kan det kanske löna sig. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
tyvärr kan jag inte svar på din fråga Bert-Ola. han inte ens köra in den innan det blev snö på backen. men det kommer mer info till sommaren. har ju snö till maj här uppe i norr. men jag kan säga att över 300 nm i en liten lätt bil på 1250 kg är rätt mycket. nog den skönaste bil jag kört, känns att kraften kommer bakom en:) Alpina Power! |
|
|
Tack för snabba svar! då passar alltså inte kammen från en m30 efter -83? Hade ju vart smidigt om man kunde ta en kam från tex en 535 då det finns lite beg. sådana Mvh Jocke www.frid.cc |
|
|
frid personligen skulle jag aldrig montera in en begangnad kam! det jag pratar om kostar kring 8000 kr. Alpina Power! |
|
|
Alpina B6 2,8: visst är nytt det bästa men det går ju att få tag på beg. kammar som "är som nya"..om du förstår vad jag menar. Den kammen jag hittade på Motornord (motronic 1) går ju upp till 9 -83.. vilka ventilfjädrar köpte du till den kammen 056.02.062/022 eller 002.02.090 ? Pratade just med motornord och då skulle det vara "ej motronic" kammen på 282 grader.. MVH Jocke Mvh Jocke www.frid.cc |
|
|
hmm.. jo det var nå skumt med kammen, därför jag nämde motronic 1. Om du har lös kammen, är det en klack=motronic 1, två klackar=motronic 2, ingen klack= ej motronic. så förklarade dom för mig. det känns lite konstigt, man har gjort det men kommer iinte ihåg hur det är. har inte papparna här. utan i bilen... 55 mil härifrån. Men du verkar ju vara ganska hemma på dessa motorer iaf:=) (vill du köpa min gamla kam)???:P Alpina Power! |
|
|
Det är klart att om dom säger det är det säkert så.. för jag fick bråka i 3 veckor på dom på motornord. det gick så långt att nån ansvarig på dr shrick i Tyskland fick maila chefen på motornord:=P Han kommer säkert ihåg mig:=) det är ju bara att jämföra med den gamla kammen. det går ju alltid byta. Alpina Power! |
|
|
Alpina B6 2.8: Jag får kolla upp det där lite närmare när det blir daxs att plocka ihop toppen. Det kan ju vara intressant att köpa din gamla..vad pratar vi för pengar? Mvh Jocke Mvh Jocke www.frid.cc |
|
|
hehe... min gamla fanns en anledning till att jag bytta... den ska bli en prydnad på väggen i mitt garage...:=) vipparmarna var slut på oxå. jag var lite ironisk när du sa att du beg kammar är som nya:=) no har feelings? hoppas du får igång din alpina motor. den har en helt underbar karktär. Alpina Power! |
|
|
Alpina B6 2.8: hehe..den kommer nog bli klar innan sommaren.. hämtar dom sista grejerna till botten om nån vecka, nya lager, balanserad vev, lättat svänghjul mm.. sen är det bara börja modda extraktorröret från M5.. Har du gjort nått mer åt motorn än att bara byta kam? Mvh Jocke www.frid.cc |
|
|
nja... egengjort avgassystem. 1 hk:=) funderar på att höra mig för direkt till alpina och höra vad dom ska ha för en extraktor där det står alpina på. (om det ens finns) sen blir det kanske avgasbandage. det är ju en äkta alpina så det blir inte gjort några stora förändringar:=) Alpina Power! |
|
|
rullade min på "rullandelandsväg" och fick 216hk och då var det bara annat avgassystem och öppet filter.. Finns ju ett extraktor på b6 3,5, men vet inte om det står alpina på det. dessutom så är det nog svin dyrt=( Mvh Jocke www.frid.cc |
|
|
känns som att priset inte har nån betydelse... på med extraktor och sen en mappning:=) minst 220 hk?? Alpina Power! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.