|
|
|
|---|---|
netsix |
Är det någon som har mekartips på hur man byter stötdämpare + fjädrar på min bil. Jag såg att det fanns mekartips till E34 & E32, men funkar det på samma sätt på min E38? /netsix |
|
Här kommer lite tips om hur du går till väga. Jag har för mej att det är samma typ av upphängning som E 32,d.v.s att fjädrarna sitter på stöt-dämparen. Du behöver slägga,17mm ell 19mm nyckel.en bra kofot/spett,spärrskaft med 10 & 13mm hylsa+insexnyckel 5mm har jag för mej.Samt fjäder-ihopdragare,helst 4 st men det behövs minst 2st.Börja med att lossa dom 3st muttrarna fram på övre infästningen(13mm).Du kan lossa både hö+vä fram.lossa sen hjul-bultarna vä+hö fram (bara lite).Hissa sen upp bilen(relativt högt,det blir en bättre arbets-ställning).Lossa sen sladar,broms-slangar & dyligt från dämparen.Sen har du 3st bultar (17 ell 19mm)som håller fast dämpen i spindel'n(längst ner om du följer dämpen).Dom sitter lite bökigt,men går lättare att få loss om du klappar på lite med en slägga först(skapar vibrationer=bult lossar lättare).När skruvarna är loss tar du kofoten och bänder isär dämparen från spindel'n(det som dom 3 sista bultarna höll ihop).Då är dämparen inkl fjäder i din hand,fram med ihop-dragarna(grppa med klorna så högt upp & ned som möjligt, och dra ihop (mycket lättare med tryckluft).När du känner att du kan snurra fjäder'n lite, räcker det.Då tar du ringnyckel'n och insex nyckel'n, på ovansidan av dämpen.Håller emot med insex och lossar med nyckel'n.Nu är dom isär.I omvänd ordning nu för att montera ihop igen.För bak-dämparna måste du ta bort ryggstödet i baksätet+ högtalar-kåpan, men den är lättare med bara en bult i underkant.Har du EDC?. Lycka till M.V.H JAWEN |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.