AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
786

Utöka högtalarsystemet i M Roadstern-HJÄLP

Hej!

Ska försöka mig på att sätta i lite bättre högtalare i M Roadstern.
Bättre framsystem, 2st diskanter och en baslåda eller nåt i den stilen.

Caspar: Har kollat din hemsida där du lagt ut lite bilder, tänkte jag skulle bygga i stil med din bil, men baslådan....vart sätter du den? Min polare som också kör en M Roadster har den mellan stolarna, men då tar man ju sönder det lilla facket som finns där, hur har du gjort Caspar?

Har en 12" Phonix Goldbas och ett 500W slutsteg som jag tänkte att jag skulle använda mig utav, om det går ;)

Har ni några förslag hur man smidigast bygger ett bra billjud i denna lilla bil ;)

MVH Fidde
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Om vi bortser från basen kan Du bygga på två sätt utan allt för stora ingrepp.

Alt 1. Två-vägssystem är absolut enklast 5,25" i kickarna och diskanterna i orginalplatserna samt bak såsom jag hade i somras Länk fast då med 5,25" då 6,5" inte får plats....

Alt 2. Tre-vägssystem med 6,5" för höga basen (bryter vid 80-100), 4" för mellanregistret och ett par skrikor. 4" och diskanterna placeras likadant som högt i alt 1 (adapterring för 4" i kickarna). Problemet blir de 4st 6,5" som måste få plats, lättaste är bakom/under sätena där de får plats även med sätet i bakersta läget, 2 på varje sida. En liten baslåda måste då byggas.

Basen är det bara att acceptera att man lägger i skuffen om inte jätteombyggnad skall till. Soptunnan kan ev ersättas av en 6,5" med det gör ju ingen nytta alls.. Enda alternativet utan jätteingrepp är vid fötterna för passageraren, men det tar nödvändig plats och syns för mycket, men tex Bong har gjort en låda där (se en bit ner på Länk ).

En bas i skuffen gör ingen som helst nytta om man inte öppnar upp in i bilen. Plåten under sufletten (när den är nedfälld) skall enligt plåtis & andra förstå-sig-på-are bara vara tt såga i. Jag gjorde detta och helt plötsligt fick jag fram ljud. Sufletten stoppar inte allt för mycket när det gäller <100hz...

Lycka till och ställ gärna fler frågor.

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
tack Caspar för ditt utfylliga svar.
Jag vill nog inte börja att såga i bilen, utan bilen ska kunna gå att få orginal om nästa ägare vill ha den orginal.
Jag köper nya platsdetaljer så bygger jag nog högtalare bakom stolara och en 12" bas nere vid fötterna på passagerarsidan, gör ju inget om inte tjejen får plats ;)
Hoppas att detta blir bra, så man hör någon musik när man drar 250 knyck genom Tyskland i sommar, ska ju ta en bilsemester förmodligen till Sain Tropez, eller hur fan de nu stavas ;)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Skulle inte vilja ha en synlig 12" i bilen under en semester.. Tråkigt att få inbrott när man är 300 mil hemifrån, bara extra krångligt.. Se till at Du köper element som tål effekt. Jag hade inga problem att överrösta bruset i 200+ med mina MBQuart Reference grejer och då spelade faktiskt front- & baksystemen utan extra slutsteg.

En tanke jag har haft för den lilla 15" basen som ligger och skräpar är att rensa ut ovanför fötterna på passageraren och på så sätt trycka upp en sådan baslåda på undersidan av inredningen. Kräver dock en del arbete med plastgjutning för att få ut någon volym..

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Caspar: "Plåten under sufletten (när den är nedfälld) skall enligt plåtis & andra förstå-sig-på-are bara vara tt såga i. Jag gjorde detta"

Har du nån bild på detta ingrepp? så man inte kapar fel.

Mvh D:son

BoZton Grodan
Yatooil, trevligt att se av dig igen.
Trodde du hade sålt kärran.
Samma goa egoistiska stil, men kul att du värnar om att bilen och inte sätter sågen i den.

Som ett litet inlägg så vill jag inte rekomendera någon att sätta sågen i sin kärra uran att ha kunskap i följderna. Det har i tidigare trådar på forumet diskuterats vridstyvhet i roadstern vs Cupén och för varje ogenomtänkt snitt i plåten riskeras vridstyvheten försämras ytterligare.

Tjusningen med bilstrereobyggande är förbi, iallafall för mig. Tiden då man lade lika mkt stålar på plastic padding, tyg och noisekiller likaså. Jag skulle vilja rekomendera attskaffa en aktiv bas som tex Pioneer TS-WX105A, JBL BTX 250 eller liknade för att gömma nere vid tassarna på passagerarsidan.
Visst kan det bli lite trångt för din flicka Yatooil, men hon är nog glad för att få åka Z oavsätt....och....visst är den synlig för den klåfingrige, björnligan eller Casper & Jesper & Jonatan...men va fasen...det finns fler i affären.

En sak till ...du kommer fan inte åka till San Tropez ...det är du ändå fär lat för ...du pallade ju inte åka till skåne på Z-Träff*

// BoZton Grodan
Tjo Doro!
Hur går affärerna?

Haha, för lat. Nä då, med vi får se hur långt ner i Europa man pallar att köra. Eller blir det bara ner till Amsterdam och gå på raveparty ;)

Tjejen, hon har nästan fått nog av att åka Z. Hon tar hellre vinterbilen, en vit Nissan Micra med 50hk ;)

Få får dra ihop en träff i år igen, eller vad tycker du Boltzon?

MVH Fidde
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Boston: Näe, några onödiga skärhål i plåten vill jag inte rekommendera och alla får följa mitt exempel på eget ansvar.. Dock skall det vara lugnt att klicka i den plåten om man inte rör ramen den sitter i. Plåten är dessutom lövtunn så någon stor nytta kan den knappast göra. Jag funderar dock på att låta tillverka ett övre bakre fjäderbensstag ändå för att styva upp ordentligt..

D:son: jag skall försöka ta en bild i helgen när det finns lite ljus ute..

Yatooil: Så Du är en latmask och inte bara en go egoist?? :-) Z i/genom Europa är TREVLIGT!! Bara att åka, men ensam är inte kul.. :-( Finns det några sköna bergsvägar kring San Tropez?? Det är vad bilen är byggd för, serpentinvägar!!

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
"klicka i den plåten"???? edit knappen sägger "klippa i den plåten"...

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.