|
|
|
|---|---|
|
Någon som har pejl på hur det kan se ut med rubricerade fälgtyp på en E34, blir det mycket tysktuning av det hela? Jämfört med originaldimensionen 7x15" ET20 kommer 8x16" ET15 att ge +18 mm/hjul i "utstick". -Upplev körglädjen i M3 E30! | |
|
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det inte säkert. Den fälgen som är 8 tum kan ju vara breddad 1 tum mer inåt än den som är 7 tum. Eller en tum utåt eller en halv tum inåt/utåt som du beskriver. Jag kanske inte tänker helt klart nu och kan mycket väl ha fel, men om fälgen breddar en tum mer inåt än original så hamnar fälgen "bara" 5 mm längre ut mot skärmkanten till. Är den däremot breddad en tum mer utåt så hamnar fälgen ca 3 cm närmre skärmkanten. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. /Kidde BMW - the ultimate drug... |
|
|
Funderat på det där, men en 8" fälg med ET 15 kan inte vara just annat än 8" bred med inpressningsdjupet 15 mm, se här för mer info. Länk En 7" fälg med ET20 är på samma sätt 7" bred med inpressningen 20 mm oavsett. Vad jag menar är att hur mycket en fälg breddar beror givetvis på fälgbredden men också på ET måttet. Ex.vis. ett 7" ET20 fälg som byts till en 8" ET20 kommer att bredda 1/2 tum utåt (samma ET!). I mitt exempel som jag funderar över är dessutom ET annorlunda, dvs 15 vilket gör ytterligare +5 mm, dvs +18 mm. I länken är det måttet F-G jag menar. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
SL: Du har rätt i ditt tänkande, det är inte bara bredden som påverkar, offseten är minst lika viktig. Offseten är måttet på hur fälgen breddar i förhållande till anliggsyta mot navet, mitten på fälgen(centrum) minus avståndet till anliggsytan är offseten.... En 8" fälg med offset 15 passar utmärkt på en E34. Har själv en fälg om är 8" bredd med offset 11, den passar utmärkt på E34/E32. Sen är det däcksbredden som ger tysk-stuk som vissa kallar det, men med 225/50-16 eller 215/55-16 på en 8" fälg är du helrätt ute! ///Magnus |
|
|
Tack för svaren och "E21-racing" jag har lutat och ditt håll om att det kommer att funka fint, så det blir nog så. 215 däck som du nämner körde jag tidigare på en 7,5" fälg och det funkade perfekt. 215 gick på alla sätt bra och är en helrätt dimension till E34 är min erfarenhet. Tror säkert också de kommer att passa på en 8" fälg. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
jag skulle gärna se att man gick upp till 225 på 8" fälg. Fast är du ute efter tyskstuk så kör på 215.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Länk nått sånt du har tänkt dig eller? Fast den silvriga har nog inte 16*8" bak... _____ Länk |
|
|
Max man får bredda på e34/e32 (m.fl. med et20) är till et13, eller igentligen 12,5 exakt. Men det kollar ju sällan sbp. //Simon |
|
|
C.Douglas: Dimensionen verkar ju vara den rätta, men så ska man betänka att E36.an har ett ET mått på ca. 35 mm medans E34.an har ET på 20 mm så tyvärr blir bilderna inte representativa för en E34.a. |
|
|
INga problem med 215 på en 8" fälg, t.o.m 205/55 går att få dit men ofta blir däcket lite för smalt, beror också på vilket däck man väljer p.g.a däck skilljer i bredd o slitbanebredd trots samma dimensionsmärkning. Sen funkar 8" med offset 10-15 helt utan problem, ligger inte ens nära skärmkanten utan en bit in, det finns mycke utrymme på en E34/E32:a...... ///Magnus |
|
|
Tyskstuk blir det säkert med 215 breda däck på en 8" bred fälg, men med ET15 så kommer det nog inte att se speciellt bra ut ändå. Jag kör 8,5" breda fälgar, ET13, med 255:or bak på min bil och det är i princip helt utmaxat. Fälgarna satt tidigare på en E34 M5 och det var samma förhållande på den bilen. 8" breda fälgar med ET15 kommer nog inte att se tufft ut - speciellt inte med 215 breda däck. Länk ;) För övrigt kommer du väl bara att ändra 5mm på vardera sida med aktuell ändring av inpressningen? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
J. Lindgren: Till saken hör att jag inte absolut vill ha tyskstuk, bara stil! Helt rätt det där med 5mm, men sedan är ju fälgbredden 1 tum större, dvs +12,7 mm (7 till 8) vilket ger 17,7 mm (18 mm). -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
d.v.s. +12,7 mm på båda sidorna ger fälgen! Med korrigering för ET med 5 mm (20 till 15) ges +17,7 mm utåt resp. 7,7 mm inåt. Eller är jag kanske helt ute och cyklar. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
Juhas 530i |
Simon! - Max man får bredda på e34/e32 (m.fl. med et20) är till et13, eller igentligen 12,5 exakt. Men det kollar ju sällan sbp.- Innebär det att mina 8,5 x 16 med ET 10 och 225/50/16 däck inte är tillåtna? Eller? Tycker att dom sticker ut en del.. |
|
man får väl ha så brett man vill så länge slitbanan på däcket är innanför skärmkanten? Länk |
|
|
Juhas: Precis, dina fälgar breddar för mycket utåt, så det kan de absolut anmärka på på bes. om du har otur. Douglas: Brett får du ju ha, men inte fel ET dock.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Man får max bredda bilens et med 15mm, dvs. max 7.5mm per sida. Men är väldigt sällan de kollar det på sbp. //Simon |
|
|
Nu sitter det BBS RX 16x8" med 225x55 däck på och fy f.n. vad nöjd jag blev. Ser helrätt ut, inte för vräkigt och absolut inte "tysktunat" utan bara perfekt BMW brett med bett! all heder "E21-racing" -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Härligt. Har du ingen bild? Länk |
|
|
C.Douglas; Tyvärr inte för tillfället men ska se till ta några bilder som jag kan maila om så önskas. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.