AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.035

Tempen på min 318is går upp och ner! Fel?

Körde en mil in till stan nyss. Den gick aldrig upp i full temp (strecket i mitten på tempmätaren) och väl inne i stan när jag slog av på tempot började tempmätaren stiga. Jag slog på full värme och full fläkt. Då blev det tvärtom effekt istället! Den sjönk för mycket. Och så håller den på. Upp och ner.
Har fått gissningar på termostaten men då den verkar vara omständig att byta (kan inte göra själv så då blir den också dyr).
Annars så tipsade en annan om tempsensorn som verkar vara vanligt på 318is (e30, M42). Hur tar man reda på om det är fel? Vart sitter den? Lätt att byta?
Kort och gott. Hjälp mig ifrån BMW´s dyra timpenning!

MVH Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tror också på termostaten... på M40 var det busenkelt att byta termostat... kan inte tänka mig att det skulle vara svårt...

det finns en del bra mektips om detta...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Detta gäller för M40...Länk

Någon som vet om det är samma tempgivare som till en s14 motor?

MVH Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vet ej.. men du kan slå upp det i ETK Länk

Bo
152
Bolero
320I 84
Hejsan, lånar din tråd lite då jag har nästan samma problem.

Jag har en bmw 320I 84. Mitt problem är att min tempometer i bilen funkar ibland och ibland inte. Vissa gånger går den i botten fast vattnet knappt är varmt. Har börjat nu på senaste (har haft bilen sedan i torsdags så känner ej den riktigt än). Någon som vet vad det kan vara? Kanske termostaten också?

Mvh // Rasmus

Märkte att jag hade lite vatten i bilen. I förrgår när jag tvättade den var det lite gröna dropp under på snön så kanske lite läckage någonstans?
Vattnet var iallafall i botten på expansionskärlet så kan det vara orsaken?

MVH Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kolla vattenpumpen... vanligt att det börjar läcka från vattenpumpens axel... det sitter ett lager där som kan bli dålig och börja glappa lite.... som resultat så läcker det lite därifrån.

Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Eller så kan förstås expansionskärlet vara paj, av olika orsaker. Händer att motorer med trasig toppackning börjar spräcka kylarslangar osv, det blir för högt tryck helt enkelt. Mitt tips är att motortvätta (ordentligt), varmköra (ordentligt) och kolla vart han läkker.

/Krille

518 Power!
Det var lite vatten som sagt så jag fyllde på när den var kall till markeringen på kärlet. Sen testade jag att köra en sväng och nålen stannar rakt uppåt efter att ha gått förbi pyttelite så att termostaten öppnar.
Men när ja drar igång full värme/fläkt så sjunker tempen lite. Sen körde jag nerför en backe och då flyttade sig nålen ca ½ cm!
Måste nästan vara luft i systemet som orsakar det?
Då kommer nästa fråga: Är följande förfarande rätt när man ska lufta?

Starta den kall med luftningsskruven öppen, full värme och full fläkt, sen ha bilen i motlut och fylla på med vatten tills det rinner över. Tror det är så iallafall, men ska man ha locket till expansionskärlet öppet och fylla på där i?

Lite "basics for dummies" :D

MVH Johan
Sådär.. Har gjort mitt bästa nu för att lufta och det verkar som om termostaten inte öppnar eller så har jag gigantiskt mycket luft i systemet!
Lät den stå på tomgång ett bra tag och fyllde upp lite då och då allt eftersom att det sjönk undan. Skruvade igen locket till expansionskärlet och fyllde på via luftningshålet brevid. Det bubblade när man hällde i. Sen efter ett tag skruvade jag igen även där och gasade till några gånger.
Slurp sa det i princip och allt vatten var nästan borta i expansionskärlet.
Fyllde på mer och tog en åktur för att få upp tempen. Med full värme på så steg den bara till precis ovanför det blåa området. Stängde av och den steg nästan precis lodrät, men inte riktigt.
På med full värme igen och tempen sjunker.
Tänkte öppna luftningsskruven igen men där ur kommer bara vatten.

Så.. Vad tror ni?

MVH Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.