|
|
|
|---|---|
|
Funderar på en 518 -95. Har kikat runt lite på nätet för att få en uppfattning av hur den ligger i pris utan någon större framgång. Bilen är importerad -96 eller -97 från Tyskland och har gått drygt 23000 mil. Den har elspeglar och elmanövrerad taklucka men övrigt inget annat. Bromsar, skivor, ett av framoken samt avgassystem är utbytt helt nyligen för 15000 kr. Defekter: Det klonkar i framvagnen när man kör långsamt över gupp. Segment på kilometer- och trippmätaren slocknar ibland. Rost i underkant på vänster framdörr. Annars ingen tydlig rost. I övrigt ser bilen fräsch ut och går jämt och fint. Har ringt till en del BMW-handlare och frågat vad de skulle värdera en sådan bil. Allt från 10000 upptill 20000 säger de. Enligt privatannonser ligger 518 med mer utrustning och mil kring 20000 mil allt från 30000 och uppåt. Har ni någon uppfattning om bilens värde? Vad är rimligt att ha som startbud från min sida? | |
|
Välkommen till forumet! värdet på 518-95:an bedömer jag som nära den övre delen vad handlarna hade tänkt sig säg 20-25tkr, Jag skulle ta reda på hur mycket felen kostar att åtgärda "rosten räknar jag som normalt för ålder/modell och det får man acceptera med tanke på det pris jag sätter för bilen" och sedan dra av lite mer än det från 25tkr då skulle det bli ett okej köp för dig, Förutsätter att sommar/vinterhjul och cd-spelare finns med? Mvh Stephan |
|
|
Tack Stephan för svaret. Jo, det ingår både vinter- och sommarhjul. Vinterdäcken går på sista säsongen och sommardäcken har enligt ägeren en säsong kvar att rulla. Det finns även en cd-spelare som följer med. Glömde också nämna att bilen har ett godkänt larm och en elektronisk startspärr. Numera kräver ju försäkringsbolaget sådant så det är ju bra att det finns med redan från början. Vad det gäller framvagnsklonket så trodde BMW att det max skulle kosta 5000 att fixa. |
|
|
reilar; Vad är det begärda priset? Mvh Stephan |
|
| Jo du Stephan. Det är ett pris som jag misstänker gör det lite svårt att komma till ett avslut på affären där jag köper bilen. Han har nämligen begärt 35000. Han motiverar det med att han precis har gjort så stora utlägg på bilen (15000 för bromsar och skivor fram och bak, ett nytt ok fram och nytt bakre avgassystem). Vi får väl se hur han reagerar när jag bjuder 20000. | |
|
Hejsan. Sålde min svensksålda 518i Touring i november 04. 21300 mil,nyrenoverad ac,endast sommar hjul på 15" alufälg med bra däck,nytt avgassystem,nybesiktigad och skattad,elhissar,stereo dock ingen cd,gick bra och i fint skick för sin ålder och miltal.Fick 30000:- för den. |
|
|
Årsmodell var också 95 :-) |
|
|
Vänta lite nu...Var inte BMW 518i-E34"specialgjord" för "fattigare" länder som t.ex skandinaver? Menar bara att om den är importerad från Tyskland!?! så gör det mig lite fundersam iaf :/ Mvh Janne. |
|
|
518i såldes i början (=1990) enbart i "u-länder" som Sverige och Grekland, men senare började den säljas även i Tyskland. Är bilen i fråga silverfärgad med vita blinkers, samt saknar executivepaket och modellbeteckning? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Den är svart. Saknar executivepaket och modellbeteckning. Har vanliga blinkers. Är importerad från Tyskland. | |
|
Ok,Erikw...My mistake,tack för dem orden.. Ursäkta att jag tvivlade reilar :) Mycket bra och ekonomisk vagn skulle jag vilja säga...Den "perfekta" "bruksvagnen :) Om värdet skulle jag nog säga kring 25'-27' med dem små defekterna du skrev..' Sedan så är det skicket i stort som ev skulle höja den högre än så. Du har inga bra bilder? Mvh Janne. |
|
|
Att bilen är reparerad för 15tkr nyligen är i mina ögon endast ett försäljningsargument inte skäl till att kunna ta mer betalt, har ägaren problem med att inte få betalt för reparationerna är han inte redo att sälja bilen just nu, fungerande A/C hade höjt priset ganska mycket 5tkr eller mer, att sedan att man får mycket bil för pengarna vid köp av E34/E32 är det bara att tacka och ta emot, inte betala mer just för detta ex. Jämför med denna 518i med M43 motor, den hamnar utan prut på ca 37tkr med importkostnader och har gått hälften så långt och från en BMWhandlare då bör priset vara närmare 20tkr än 30tkr för att jag skulle vara intresserad. Länk Mvh Stephan |
|
|
Janne T: Inga problem med dina tvivel :) Håller med om att det är en bra bruksbil. Något dyr i försäkring dock. 4700 kr om året för halvförsäkring hos BMW Originalförskäkring. Stephan: Dina tips stärker mig i min tro att jag inte tänker ge mer 25 tkr för den. Jag tänker börja vid 20 och se var det slutar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.