|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Marknaden är minst sagt tuff när det gäller att sälja bil just nu. Har länge haft annonser på mina två nybesiktigade bilar BMW M535i-92 och Toyota carina II-91. Båda är mycket välutrustade och i fint skick med i mitt tycke rimliga priser. Har bra annonser med bra bilder men det är dödstyst. Man kan ju tycka att åtminstone Toyotan skulle vara möjlig att sälja. Verkligt fin bil som är mycket billig att äga. När det gäller BMW är nog situationen i viss mån förståelig. Jag letade upp statistik på importen och det visade sig att 11.000 BMW importeras varje år !!! Då blir ju naturligtvis följden att tillgången vida överstiger efterfrågan d.v.s. priserna faller som en sten. Skall man sälja måste alltså priset vara lågt och endast de finaste går att sälja. Obefintlig dokumentation leder till att även fina bilar blir i praktiken osäljbara till ett rimligt pris. Har länge varit sugen på en 7:a men tycker inte att det är ekonomiskt försvarbart att köpa ännu en bil och alltså äga tre bilar. Därför har jag försökt med att föreslå byte på flera siter. Har endast fått några få svar och då mestadels från folk som lever i en fantasivärld. Jag är ju en kreativ person men nu börjar uppslagen att sina. Vad har ni för uppfattning om marknaden ? Varför är det så hopplöst ? Lågkonjunkturen ? Importen ? Varför står Mercedes så mycket högre än BMW ? Har BMW:s status sjunkit ? Faktum är ju att även andra märken importeras i ganska stor omfattning men BMW tycks av någon anledning ha hamnat i prismässig strykklass. Dåligt kvalitetsrykte ? Rädsla för skruvade mätare ? Rädsla för höga driftskostnader ? Mvh Miklagard Smid medans järnet är varmt ! | |
|
Går du ut med priser i dina annonser? Jag uppfattar att det ökar benägenheten att ringa. Det gäller förstås inte om priset i fråga är "orimligt". Ett attraktivt pris däremot tror jag gör så gamla bilar intressantare. Folk som letar efter bilar med den åldern har krasst inga pengar att tala om och för de är följaktligen priset väldigt viktigt. På bilar runt för exempelvis 200 är inte 10 hit eller dit så viktigt. I den divisionen letar köparna efter rätt objekt med en viss utrustning osv. Anders |
|
|
Det är nog svårt att sälja bil oavsett vad det är för bil i dag. Jag hade en SAAB 9-5a (Sveriges näst bäst säljande bil) -98 med hyffsad utrustning, 16000mil, 80 000:- utannonserad på alla tänkbara annons sidor och tidningar, jag spenderade nog ca 2000:- på annonser.....! Jag fick ett (1)!!! samtal och det var från en riktig snacke-pelle. Så lätt är det nog inte.....=) |
|
|
Självklart sätter jag ut priset. Samtidigt lägger jag till "eller bud" vilket ju är en mycket tydlig passning att priset går att diskutera. Fick man bara spekulanterna att se bilarna och provköra hade nog båda bilarna varit sålda ganska omgående. Varför fungerar inte bytesförslaget ? Åtminstone Toyotan (17.500 mil) borde vara ett mycket attraktivt objekt om man vill bli av med en penningslukande 7:a. Mvh Miklagard Smid medans järnet är varmt ! |
|
|
Det är en trög marknad, för alla bilar tyvärr. Kul om man ska köpa, minde kul om man ska sälja. Framför allt stora bilar med stora motorer är svårsålda. Annonsera på blocket.se och bilannonser.se , det bör ge utdelning. Annars kanske du kan lämna någon av bilarna som dellikvid på en sjua? Prestige i en äldre BMW är ju dessutom omvänd, det är lite småsunkigt att köra en sådan, tyvärr. Det verkar som min gamla Jagga var ruskigt lättsåld om man jämför med ovan nämnda historier. |
|
|
Förrutom vettigt pris uppskattar jag mycket info i annonsen, precis som du har i annonsen helt perfekt! Länk tyvärr känns priset högt med tanke på vad som finns att köpa om man letar lite som 735iA-91 29000mil mer utr 24tkr, 740iAL-93 32000mil mer utr 30tkr eller den jag köper, dock i Tyskland 540i 6vxl-96 20500mil mer utr 38tkr det är ditt största problem för en försäljning enligt mig, Tyvärr för säljare är priset lågt för BMW sålde min 735i 5vxl-87 för 12500kr sommaren-02, medan det är en klar fördel för köpare och det är även därför jag köper en till, Går inte att hitta mer bil för pengarna. Mvh Stephan Mvh Stephan |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag kan också intyga att det är extremt tungt just nu, och beg-marknaden har bara blivit sämre och sämre sedan jag började intressera mig för importbilar 1996. men det spelar ingen roll vilken bil du har, det är toklugnt på alla annonser, oavsett bilmodell och annonsmedia. Min teori är att det blir en självuppfyllande profetia, dvs säljer inte du din bil kan inte du köpa en ny, och då får inte jag sälja min och kan inte heller köpa en ny osv. sedan säljs det väldigt mycket nytt, eftersom räntorna är låga, något som mosar ut ändå fler begagnade inbytesbilar på marknaden. så det är lurigt att sälja bil, och ett absolut krav är helrätt pris och bra skick på både bil och dokumentation. mvh Johan |
|
Det är oerhört svårt att sälja bil idag. Man måste ofta lägga sig under sin tänkta lägstanivå, även om man tycker att man ligger bra i pris. Simon_en skapade ofta pricksäkra värderingar till högljutt skrikande från ägarna av dessa modeller. Det kan vara bra att ha det i åtanke när vissa värderar sina "ögonstenar" till skyarna. Detta är inte riktat till trådskaparen. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Ja, nog finns det många som värderar sina ögonstenar upp i skyarna. Som ett gott exempel kan jag berätta att jag fick ett förslag till byte från en person som ville ha 160.000 för en 728-97, 19.500 mil. Visserligen hyfsat utrustad men hans verkliga skäl till priset var tydligen att bilen en gång ägts av VD:n för AEG i Tyskland. Vem bryr sig om vem som ägt bilen ? Det enda intressanta är ju utrustningsnivå, skick, och en väldokumenterad historik samt naturligtvis ett rimligt pris. Stephan 735i: Ett faktum är ju att 7:orna(e32) är lägre värderade än 5:orna(e34). Det kan vara en anledning till att jag fått så få erbjudanden om byte. Det måste ju kännas tungt att tänka sig att få lägga pengar emellan för att få en mindre bil som dessutom gått längre. Betr. min M535:a så har den till skillnad från väldigt många andra 5:or av samma årgång inte skruvad mätare. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att skruva en mätare, men uppenbarligen är inte alla andra lika samvetsgranna. Lustigt nog tycks alltför många bilar sluta att användas efter 6-7 år om man skall tro mätarställningen. Min bil har ju gått mycket skonsamma mil, har skötts exemplariskt, mycket är redan bytt, och är säkert i åtminstone samma skick eller bättre än många "16-17.000-milare" från denna årgång. Men naturligtvis är jag villig att diskutera priset om rätt 7:a dyker upp. Några tusenlappar hit eller dit spelar inte så stor roll bara jag får rätt 7:a. Slutligen måste man konstatera att En BMW 7:a är bland det mest prisvärda som finns på marknaden idag. Otroligt mycket bil för pengarna ! Mvh miklagard Smid medans järnet är varmt ! |
|
|
Jag kollade just det erbjudna priset på 728 97:an som jag tidigare nämnde. Det var inte 160.000.....det var värre ändå.......179.000:- !!!!!!!! Tala om att sväva i det blå !!!! Smid medans järnet är varmt ! |
|
bmw,m3 |
Hej miklagard, vad sägs om en bmw 740ia-95 maila mig om intresse finns. kan hålla med om att de är svårt med bil försäljning nu men de är ju helt ok om man är sugen på att köpa nåt finns mkt att välja på. men lite tråkigt för en annan som gillar att byta bil så ofta man kan eller i allafall en efter en månad eller 2 så blir man sugen på nåt nytt. Mvh |
| Sålde precis min sjua. Med sveriges lägsta pris på en v8:a. Som visserligen gått lite långt och lite sliten kaross men långt ifrån något lik och dokumentation som vägde som en tegelsten. Fick två samtal varav den ena köpte bilen. Men det var nästan skrattretande vilket extremt dåligt gensvar det var. Specielt med det mycket låga priset. Som fick prutas på. | |
|
AEG, du skulle ha sagt till... eller så skulle jag ha varit lite mer observant... gick den för under 30? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| de skillnad när man säljer en bil som entusiast eller som en bilägare. Folk tenderar till att överdriva i sin uppskattning av bilen. Jag tror att om man använder bilen vardagligen o inget mer dvs behåller den som den är. inga extra grejer som man köper i efterhand på den tuffa bilaccessoarsidan det är såna grejer som får en själv att börja gråta när man får "skambud" på sin pärla.Man måste va realist. | |
Franka2 |
Stephan 735i: Var hittade du 740 iAL -93:an för 30.000 kr. Letar V12 eller V8, E32 då kunde ju detta vara intressant. Franka |
|
Franka2; Här på autopower i oktober förra året, 2äg, bensinvärmare, ACC, elstolar+baksäte, räkningar i drivor, det är dock såld vid det här laget men jag hade kunnat köpa den, men vid det tillfället var jag precis i början av funderingar på att uppgradera bruksbilen och var inte säker på om jag skulle köpa en så pass dyr bil i drift. Men det är bara hålla ögonen öppna det finns fina bilar till bra priser. Mvh Stephan |
|
Franka2 |
OK, då förstår jag trodde den fanns till salu nu. Det finns som du säger fina bilar, men många lik oxå, har jag sett. Franka |
bmw,m3 |
franka2 jag vet om en fin bmw 740ia-93 fuull historik svartmettalic en hel del utrustning få ägare går perfektm,,m,m Mvh |
Franka2 |
Låter intressant, hur får jag reda på detaljerna ? Mvh. Franka |
|
Betr. skruvade mätare såg jag i en annan tråd att den elektroniska utrustningen för att ändra både instrument och ljusmodul kostar endas 30-40.000:-.Då hjälper det alltså inte att kolla på BMW: Inte undra på att ljusskygga verkstäder tar chansen att tjäna pengar på sådant bondfångeri då inträdesbiljetten är så billig. Tillochmed lär det om uppgiftslämnarens uppgift stämmer finnas en firma som erbjuder sina tjänster på nätet i klartext. Alltså granska det tilltänkta objektet mycket noga i sömmarna. Syna dokumentationen och besiktningsprotokollen noga. Kolla alla detaljer som slits (ratt, pedalgummi, växelspak, lås m.m.) och leta efter etiketter under motorhuven gällande service. Mvh Miklagard Smid medan järnet är varmt ! |
|
|
Miklagard: Hav förtröstan.. Våren kommer i antågande! Riktigt bra BMW-bilar GÅR faktiskt att sälja till rätt personer. Ta till litet trix o fix, så får Du det Du begär! Lycka till :) Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.