AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.359

Hur ska DSC / jag agera

ke
21
keab
120i -07
Jag har en 328 -98 med DSC (ej ASC+T). Vid bakhjulssladd lyser varningslampan direkt och systemet jobbar , men jag tycker mig ett par gånger ha varit på väg "rakt fram" i en kurva utan att lampan lyst. Lite lek på en isig parkeringsplats visar att DSC:n inte reagerar enbart av att bilen fortsätter rakt fram med snedställda hjul.
Har någon liknande erfarenheter? Enligt BMW:s tekniska lexikon skall ju systemet fungera även vid understyrning.

En annan fråga är om man bör frikoppla eller inte vid sladd (framhjul/bakhjul)? Eftersom systemet jobbar med att bromsa olika hjul borde frikoppling vara att föredra, eller?

/Andreas
Vilken hastighet kommer du upp i på parkeringen? Jag tror inte DSC korrigerar under-/överstyrningstendenser under en viss hastighet... säg 20 km/h (någon som vet exakt?).

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Keab: du torde väl ha DSC och ASC+T?? men inte ens BMWs bästa DSC system kan hejda fysikens lagar: är det som du säger is och du understyr ( dvs kasar över framhjulen) så försöker DSC säkerligen få grepp med framhjulen igen men det hala underlaget gör att det inte lyckas, gör om testen på asfalt iställlet så komme rdu förhoppningsvis att märka att det funkar..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Både min nuvarande E87 (120d -05) och min förra BMW, 325Ci E46 -01/02, har korrigerat understyrning när jag 'provlekt'. Nästan kusligt effektivt.... Har för mig dock att tidiga E46 med DSC (innan det blev standard i augusti -01) har den föregående generationen, det kan ju hända att den inte är riktigt lika duktig.

Frikoppla eller inte har debatterats ett otal gånger på forumet. Själv tror jag det kvittar, systemet klarar att parera med gasen, så då kan man lika gärna låta bli kopplingen så blir det ett moment mindre att hålla reda på för föraren!

/// Gunnar E.
ke
21
keab
120i -07
Hastigheten på parkeringen var visserligen låg, men den räcker för att systemet skall aktiveras vid bakhjulssladd, så det borde räcka även vid framhjulssladd. Jag vred om ratten utan att någonting hände, men efter ett par meter fick framhjulen lite fäste så att bakvagnen krängde till, och då lös lampan direkt. (Men jag kan ju inte vara säker på om det var DSC-delen eller ASC eller ASC+T som grep in p.g.a. hjulspin eller annat, så visst kan det finnas en hastighetsgräns)

Jag begär förstås inte att systemet skall klara av blankis, men det borde försöka... Första gången jag noterade detta var som sagt i en snöig kurva i ca 70km/h, och där borde det verkligen börjat jobba.

(Och ja, ASC+T ingår i DSC, men eftersom vissa på forumet tidigare trott att en -98 inte kan ha DSC skrev jag så för att vara tydlig.)
nosen
DSC jobbar nog för fullt ska du se, men när du överstyr på snö/is så är det jävulskt svårt att få fäste igen, bästa vore att försöka sänka farten... du kommer märka när DSC hittar fäste åt bilen igen
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
När DSC jobbar syns det på att lampan lyser/blinkar, så det är svårt att missa.... Intressant fenomen om DSC struntar i att korrigera framhjulssläpp! Antingen är det något fel på keab:s, eller så klarar 'tidiga' DSC-system inte av sådant!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.