|
|
|
|---|---|
|
Sitter det diffad bakaxel på alla 325:or e30? Eller är det bara ett tillval, och vad innebär det med diffbroms? Är det diffad bakaxel? | |
|
Det sitter diffad bakaxel på alla BMW och bilar om vi räknar bort Gocarts och liknande tingestar. Diffbroms sitter det inte på alla 325i E30, utan var ett tillval. Diffbroms betyder att bilen inte diffar fullt ut, alltså att hjulen inte tillåts snurra olika fort lika mycket som om diffen inte var bromsad. Diffad bakaxel betyder att ett av bakhjulen kan snurra medan det andra står still, vilket på forum som Zatzy m.m. fullständigt missuppfattats och används rakt tvärt om. En diff är precis vad det låter som, den låter hjulen differentiera i hastighet. Hade bilar inte haft diff så hade det inte gått att svänga med dem på annat sätt än att lyfta på ena drifhjulet eller bara ha fäste med max ett drivhjul. |
|
|
Diffad balaxel, det är väl när den driver på båda när man t ex burnar. Om fallet inte är så, känner jag mig väldigt vilsen. Streetracers are here, now and forever! |
|
|
Odiffad = båda hjulen snurrat alltid lika fort. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Varför sägs det att man har odiffat om man enhjulsburnar!!!!!!!!!!!! Streetracers are here, now and forever! |
|
|
Det säger bara folk som inte tänker så långt... Det är, som jag skrev, helt felaktigt och direkt tvärt-om-språk. Diffad bakaxel är när det sitter en differential (diff) som gör, precis som jag skrev, att hjulen kan differentiera i hastighet. Det är därför den sitter där. En diffbroms häver detta till viss del så båda hjulen spinner om man tappar fästet. |
|
|
Ok. Jag måste ta och forska i ämnet lite närmare. Det är ganska vågat av dig att säga att dom har fel på ett sådant stort och kunnigt forum som zatzy, mycket vågat!!! Så du menar att traktorer också har så kallad diffbroms?? Streetracers are here, now and forever! |
|
|
Nu har jag snabbforskat lite i ämnet och måste tyvärr erkänna att du har rätt. Men... Fast med uttrycket diffad bakaxel menas det i 99,9% av fallen att det är en diffbroms. T ex lamelldiff Streetracers are here, now and forever! |
|
|
Traktorer har förmodligen diffspärrar. Det är en urkopplingsbar differential. Man spärrar axlarna så båda hjulen snurrar lika fort oavsett, men kan koppla ur det. Brukar väl vara hydraul- eller pneumatiskt styrt på traktorer får jag för mig. Är inte så hemma på traktorer, men på terrängbilar är det så. Huruvida de har rätt eller fel på Zatzy så finns det säkerligen många på Zatzy som vet att det är precis som jag säger. Dock är ju den allmänna uppfattningen tvärt om efter vad jag har förstått... Lägg du upp en tråd på Zatzy och hör dig för så ska du få se. Tänker man efter (läs min förklaring av differentialen längre upp) så är det ju ganska uppenbart. Diff = differens = olika = hjulen snurrar olika fort. Odiffat = ingen differens = inte olika = hjulen snurrar inte olika fort. |
|
| Att diffad bakaxel betyder bromsad diff i 99,9% är ju högst beklagligt eftersom det är rakt felaktigt, men jag är medveten om att det nog stämmer i vissa kretsar... Vilka kretsar det är kan du nog räkna ut själv. :) | |
|
Halund2306 har helt rätt i sitt resonemang, många som inte ens vet vad dom menar när ordet "diffat" används. Som skrivet ovan: alla bilar har differential så att hjulen kan snurra olika fort (nödvändigt när man svänger!) Dock ger detta att ett hjul kan snurra medans det andra står stilla, ex.vis om man kört fast i snö, ena hjulet spinner medans det andra står stilla o bilen sitter fast...... Med en diffbroms (som är den rätta benämning, diffspärr är nåt som sitter på terängbilar mm och spärrar helt till 100%) skulle även det hjulet som stod stilla ha fått en viss drivkraft, o bilen kommit loss ur snön....... Diffbroms är även mycket bra att ha på en bakhjulsdriven bil som BMW för att generera bättre fäste i bakvagn vid snabb kurvtagning etc. Diff=differential (en förkortning som gör att många blandar ihop begreppen!) Diffbroms= differential med en viss procents bromsverkan på differentialen genom bromstillsatsen i slutväxeln Diffad bakaxel har alltså alla personbilar, diffbromsad bakaxel sitter dock bara på vissa o genererar bättre fäste bl.a! Inget vågat att säga emot Zatzy, har man rätt så är det ganska enkelt........))) ///Magnus |
|
| Hur ovanligt är det då med diffbromsade 325 e30? | |
|
Men om vi nu skiter i alla regler omkring detta, och ser till den rätt allmänna uppfattningen kring diffat och odiffat. Det som de flesta är intresserade av är ju om bilen i fråga driver på båda bakhjulen samtidigt, går det tex att göra piruetter osv... Och då är det ju i folkmun "diffat" som gäller, oavsett om det är just diffbroms eller diffspärr. Så visst kan man tycka att detta är en språkgroda, men de flesta som är hyffsat bilintresserade vet vad vi vill ha när vi snackar diffat... Hur vanliga "diffade" 325:or är vet jag inte, men jag kan säga att det är lång ifrån alla som är det, och dessa små godbitar är rätt så eftertraktade på landets bilskrotar. Jag sökte nämligen en till min gamla skrothög till bil som hade ballat ur... För info kan jag säga att vi åker ralltsprint i Bergby på lördag, och då är det "odiffad" SAAB 99 som gäller! ;) |
|
|
De som anser sig vara "hyffsat bilintresserade" bör känna till skillnaden, och inte använda sig av felaktiga uttryck... Eller ska vi börja säga oladdade batterier (engångsbatterier som ej går att ladda) eller koffeinkaffe (kaffe där koffeinet är borttaget)? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
nu när vi ändå pratar om diffbromsade klumpar. såg det var en diffbromsad klump som kronhjulet var slut på. då till min fråga: kan man byta ut kronhjulet? blir det annan utväxling? har nämligen några diffade bakaxlar som bara ligger. Alpina Power! |
|
|
Själva diffbromsen går att flytta över i annan slutväxel, ja visst. Men kuggflanks-spel måste bli rätt o slitagebilden korrekt. Dettta schimsas in på både pinjong o kronghjul! Kronhjul o pinjong måste stämma överrens också, dom måste vara gjorda för varann. Men är man mek.kunning o har mättinstrument för kuggflanskspelet så går det oftast utmärkt o flytta över! ///Magnus |
|
|
jo det börjar var ont om diffbromsade bakaxlar till e30:( Alpina Power! |
|
| Ahh, skönt att man har en sådan guldklimp monterad på sin 323i... :-) | |
|
blää på dig Carl L:=) Alpina Power! |
|
| Min bil är 100% odiffad = svetsad :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.