|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har preciss köpt en 320iK -88 väldigt billigt. Och är nybörjare på denna modell. el BMW för huvudtaget... Har problem med att hitta nya strålkastarinsatser för min 320, framför allt halvljus jag behöver mest. Bil skrotarna jag har frågat säger att jag måste hitta för exakt min årsmodell, och någe mera.. Så nu undrar jag är det så stor skillnad på 318 320 325 på lysena? det är ju samma kaross model e30 el? varför jag behöver nya halvljus är att glaset är spucket och kommit in fukt, så reflektorerna e dåliga. Jag vill ju inte helt nya insatser för de skulle kosta mer än vad jag gav för bilen, hehe.. tack på förhand / alex | |
| Välkommen som E30-ägare! Det är samma lysen på alla bilarna inom modellserien, dock ändras lysena -88 till DE-ljus. Och det är tydligen skillnad mellan 88 och 89. Det är inte stor idé att leta på skroten, de är nog i samma kvalité som de Du redan har... Det är nog bara tur om Du hittar någon som de har bytt på... Du vet väl det att armaturerna är delbara på den modellen Du har? Du kan köpa löst ytterglas och lös reflektor/lins. Kolla på Motornord/belysning halvljusinsats: 495kr och reflektor DE 850kr tot: 1345kr. Kolla, Du behöver kanske bara byta ena delen? Om Du ska rengöra reflektorn och linsen, va otroligt försiktig då. Jag brukar bara skölja dem i ljummet vatten och möjligen lite diskmedel. Inte röra reflektorn för den blir otroligt lätt repig. Den är i plast. Sen låta dem självtorka och hoppas att det inte blir några torkfläckar... Lycka till... | |
|
Tack för välkomnandet! Jo det är ju ytterglaset som sprukit, det lär aldrig godkänna dem på besiktningen. Sen har bilen som sagt stått och det kommit in fukt.. Får titta på det i morgon när det blir ljust vad som exakt måste bytas och vad som inte behövs. Men är det ett måste att man har halvljusinsatser ifrån en -88 ? kan man inte skruva på några annan årsmodells lysen på det befintliga "lysramen" alltså plastbiten som håller lysena i plåten. DE-ljus är alltså att man kan byta ytterglas och reflektor m.m. el? tidigare kan man inte det? Och en liten dummare fråga kanske.. heh vad står "K" för i "320iK" noterade i efterhand att bilen hette 320iK. har bara tidigare sätt att det heter 320i |
|
| Jag hade faktiskt ingen aning om att det va olika förrän jag tittade på Motornords sida. Har haft åtskilliga E30 och har aldrig sett någon skillnad på ljusarmaturer. Men visst kan Du säkert skruva dit andra insatser om de bara passa och det går att justera dem Jag tror det sitter E34 lysen på min ena bil för plasten runt såg inte likadan ut. iK är väldigt simpelt, du har katalysator... Häng mig inte nu om jag har fel, men jag tror Du har 125hk i stället för 129hk utan kat. Du vet, det va inte lag på kat -88 men staten gav hyfsad skatterabatt så nästan alla bilar från -88 har kat. Var glad för det, då kör Du på blyfritt... | |
|
320iK har katalysator, och det var faktiskt obligatoriskt från -88 års modell. Däremot var det valfritt på 87:orna - jag ägde en gång Sveriges första katalysatorförsedda 320i (vit, 4-dörrars levererad februari -87.). Den 'gamla' 320i-sexan utan kat hade 125 hk, medan den Motronic-försedda katalysatorvarianten hade 129 hk. Dock avr kat-maskinen lite tröttare på låga varv, vridmomentet var något sämre och det vid högre varvtal. Kat-bilarna fick därför lägre slutväxel, så en 320iK varvar ganska friskt! Vad gäller lyktglasen kan dom som sagts här ovan bytas separat. Visserligen skiljer utförandet något på årsmodell -88 och de senare, men de nyare glasen passar utan problem (ser dock något annorlunda ut). Strålkastarna fram tom -87 passar inte alls, de var av ett helt annat utförande (konventionell insats med glas och reflektor i ett). DE-ljusen som kom -88 är av 'projektortyp'. /// Gunnar E. |
|
|
Lite komplettering: Det är årsmodellerna det skiljer på, alla 3-seriemodeller (316, 318, 320, 325, M3) har samma strålkastare på samma årsmodell. Däremot finns både Hella och Bosch, och de är inte inbördes utbytbara. Glasen passar bara från 3-serien, enheten med reflektor/lins däremot är samma även på 5- och 7-serierna av de aktuella årsmodellerna. Vad du behöver är alltså ett strålkastarglas från en 3-serie med s.k. E30-kaross, årsmodell -88 eller senare, och av rätt fabrikat (Hella alt. Bosch). /// Gunnar E. |
|
|
Tack för svaren! det underlättar mycket nu! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.