|
|
|
|---|---|
|
Var nyss o köpte mig ytterligare ett slutsteg till bilen o även en kondensator. På insidan locket av kartongen till kondingen satt det ett litet motstånd fasttejpat. Vart ska man sätta det nånstans? Tror iallafall att jag i övrigt är införstådd med hur kondensatorn ska kopplas. Kommer ha två slutsteg i bilen, deras plus ska gå till kondensatorns plus, o sen vidare till batteriet va? Slutstegens minus ska vara jordade, och likaså kondensatorns minus vara jordad i chassit. Stämmer det? Dumt o koppla fel o gå back ett antal tusenlappar i stereoutrustning... | |
|
Rätt vad gäller kopplingen. Motståndet använder Du när Du laddar upp resp laddar ur kondensatorn. Det är inte bra att göra det utan ett motstånd. Kan dock funka lika bra med en glödlampa. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Men exakt var ska motståndet sitta då? Har gjort en fin liten "ritning" som ni gärna får kritisera... Länk Ska motståndet sitta mellan kondingens poler eller? Det kan ju inte sitta mellan kondingen o batteriet, för ett så litet motstånd kan ju aldrig klara av o ta emot den ström som kommer gå genom de tåtarna när man tjockar på lite... |
|
|
Tanken är att bara koppla in motståndet tillfälligt vid anslutning till batteriet. Du bör ha en säkring helt nära batteriet också, här kan du lämpligen lägga motståndet tvärs över en stund och sedan trycka i säkringen, sen är det klart. FP |
|
|
Hmm, tror jag förstår iallafall. Får se lite vad det finns plats för i skuffen, bygger i reservhjulsbaljan nämligen. Har ett sånt powerblock med två säkringshållare, kanske sätta den först nära batteriet. Sen har jag en med typ 4 hållare, sätta den efter o dela upp till stegen eller nåt. Hmm, måste hem i helgen o meka lite. Men tanken är asså att man ska ha motståndet inkopplat typ istället för en säkring i början, så man slipper alla blixtar o gnistor när man stoppar i första säkringen eller? |
|
|
Så är det tänkt. FP |
|
| Ahhh, fan vad smidigt :-) Att jag inte tänkt på det innan... Man tackar o bugar, eller bockar, vad man nu säger... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.