|
|
|
|---|---|
|
Är på god väg att skaffa en e36a men velar lite fram och tillbaka ang motorerna som sitter i 318/320/323. Har hört snack om att lilla sexan i 320 helt plötsligt kan rasa och bara ge upp även om den är välskött och servad som den ska. Det gör ju att man blir lite orolig och undrar om kanske en 318is är ett bättre köp ur den synpunkten. Effekten är ju i stort sett den samma som i 320. Jag är inte ute efter en bil som går fort och bjuder in till mycket bus, utan det jag söker är en skön bil att åka i till jobbet och diverse mindre turer på helgerna. 323:an har, rätta mig om jag har fel, den lite större sexan och den har jag inte hört nåt snack om direkt så ni som vet mycket om dessa bilar, för det gör inte jag, får mer än gärna slänga er in här och hjälpa mig. Vad hade DU valt som pendlarbil av dessa tre? och varför? | |
|
JAG hade valt en 5-serie som pendlarbil. Tex en e34 520/525. Pga den bättre kvalitetskänslan och härligare komforten. Men av dom du listat skulle jag ta 323. Men 318is är ju också ett bra alternativ. |
|
|
Att M50B20 (eller M52) "helt plötsligt kan rasa" är då något helt nytt för mig. Jag har sällan hört talas om problem på M50 öht, själv har min egen gått 19700mil och än finns ingen tendens till slitage. Det gäller att leta upp en välservad bil! Vad du väljer beror helt och hållet på din budget. 318i är självklart billigast i drift, 323i är roligast. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
323 skulle jag ta om jag va du... Det är en 2,5 liter motor i den så i princip är det samma motor med billigare försäkring. 323 har stryp motor vad jag vet. BMW- När du älskar att köra |
|
|
Skulle hemskt gärna vilja hör vem som påstår att den lilla sexan helt plötsligt bara kan rasa ..... om jag valt en 325 i samma årmodel som min så är ju motorn exakt likadant konstruerad bara att den är på 2.5 i stället för 2.0 som min ok jag är nöjd med min om jag byter och det fortfarande blir en 3 serie så blir det helt klart en 328.. Bimmer |
|
|
Glöm fyran, du bör helt klart köpa en med sexa om du vill ha kul! 323i och 320i har samma försäkringsklass men det är stor skillnad, du lämnar en 320i långt bakom dig i en 323i! 323:an kan i princip jämföras med 325i när det gäller prestandan. (åtminstone enligt mina erfarenheter) Det skiljer ungefär en dl/mil i soppaförbrukning på långkörning mellan 320i och 323i, 325i vet jag ej. 320i kanske är en bra kompromiss mellan skoj och ekonomi? Bilen: Länk |
|
|
En relativt ny 320 E36 går fin fint! Polaren köpte en -99 för nån månad sen, och den känns försvånansvärt pigg måste jag säga! Har själv en 325, och den drar inte så hiskeligt med soppa, 0.9L vid landsvägs körning men dock 1.3 i stads trafik! Men annars är 2.5L raka sexan en väldigt pålitlig motor med Kamkedja som kräver att bli utbytt runt 18.000 mil! Att en M50 motor skulle rasa bara så där tror jag inte ett dugg på, snarare att en kamrems driven bil rasar så, Men inte en kamkedje driven bil! Men 320i/323i sedan är ett trevligt val om du söker lite mer komfort i en 3-serie! I princip är det bara lyssna/känna dig igenom motorn, och drivlinan om den är tajt och fin! Och sedan kan du gasa på lite och lyssna efter klonk ljud i bakvagnen! bussningarna kan vara slitna på dessa bilar ! =/ Lycka till Shake That Ass |
|
|
Slim_m: Var har du fått uppgiften om kamkedjebyte vid 18000 mil ifrån? Mig veterligen skall kedjan hålla "bilens livslängd". Anledningen till att jag frågar är att min egen rullat 19700 mil, och jag märker inga som helst symptom? /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.