AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.332

webasto installation i 320d -01

Är på gång att montera in Webastovärmare i min bil och när jag tittar på den installationsanvisning från BMW för denna så monteras den i vänster framskärm. Det nämns ej något om den elvärmare som sitter till höger vid torpedväggen där webaston satt på äldre bilmodeller.

Kan man inte byta ut elvärmaren mot en webasto istället, elvärmaren känns ju lite överflödig då...eller är det dumt, har inte elvärmaren samma funktion eller?

Hur fungerar elvärmaren egentligen, dels med avseende på vad den värmer: motorn i första hand eller värmepaketet i första hand? samt hur styrs den via de två tunna kablarna som går till den. Om jag skulle plocka bort den skulle jag ju vilja använda signalerna som går till elvärmmaren för att starta webaston istället för att fungera som tillskottsvärmare med.

Någon som har några erfarenheter.

Tack igen tarzan325 för instruktionen.

/Micke
Du kan ha en Webasto ThermoTop C/Z orginalmonterad som tillsatsvärmare i din bil.
Har du inte det?
Om du vill koppla om den till parkeringsvärmare så ska det gå bra!
När du pratar om elvärmare menar du då orginal tillsatsvärmare i elutförande?
Vad är det för värmarsats du köpt från BMW? Webasto park-värmarsats?
Hur du kopplar för att få igång den via orginaltimer i tex färddator m.m. får du fråga BMW om.
M.V.H.
Tack för ditt svar Andreas!

Ja jag menar att jag har en elvärmare/-element som går i gång som tillsatsvärmare när bilen startas och är kall. Tror årsmodell -99 och äldre hade en dieselvärmare på precis samma ställe där min elvärmare sitter istället.

Nu vill jag ju ha både funktionen tillsatsvärmare och parkeringsvärmare och då byter jag till en dieselvärmare (var i alla fall tanken).

Monteringsanvisningen från BMW (som innehåller all nödvändig elkoppling) beskriver dock en annan placering av värmaren och annat inkopplingsställe än där elvärmaren sitter, och elvärmaren nämns ej överhuvudtaget, om den skall vara kvar eller tas bort. Den behålls nog för ingen inkoppling av dieselvärmaren för att aktivera denna vid kallstarter nämns heller.

Det är ju bara det att det verkar mycket enklare att ta bort elvärmaren och sätta dit dieselvärmaren istället för det finns färdigdragna vattenslangar, fästpunkter, hål för avgasrör m.m.

Skulle vilja ha lite mer info om elvärmaren innan jag vågar plocka bort den bara!

Satsen jag köpt är en generell webasto-sats, inte BMW specifik.

/Micke
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Jag hörde mig för hos en handlare och han sa att det behövs ett speciellt kit för att kunna använda den som kupevärmare och tilläggsvärmare. när man har det kittet behövs inte den elektriska värmaren.
Låter lovande, då verkar det som man kan ersätta den med ett Webasto-kit, som var min plan!
Tänkte bara avsluta denna tråd jag en gång skapade...så de som använder den förträffliga sökfunktionen kan ha någon nytta av det.

Det blev installation av ett Thermo Top kit till slut. Köpte ett beggat kit via ebay.de för ca 3500:-, fick komplettera med lite material för en tusenlapp.

Elvärmaren fick vara kvar då jag läste mig till att denna styrdes av någon form av pulsmodulerad signal från DDEn via de två tunna kablarna, beroende på hur mycket tillgänglig ström det finns för tillfället.

Webastovärmaren hamnade i höger framskärm enligt BMWs egna instruktioner.

Har nu kört värmaren i drygt en månad och den funkar kanon, har dock inte vart jättekallt än så jag fått testa den fullt ut (bara -12 som kallast) men jag kan säga att bilen blir varm ordentligt snabbt då man kör både elvärmaren och Webastovärmaren tills den kommer upp i arbetstemperatur.

Fjärrkontrollen (T70) som jag fick med i kitet är jag också imponerad av då den verkligen når de 600m som de påstår, bra på jobbet då man inte alltid åker hem samma tid.

/ Micke
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Häftigt!! Ställer du in hastigheter på fläkten i bilen och temp på kliman innan du stänger av bilen ? För den använder sig av bilens fläkt för att få upp tempen i bilen va?

4500 SEK + din tid ,är inte alls farligt... Ska se om jag kan hitta ngt till vår E60. Har DEFA elmotorvärmare i den, men bränslevärmare är skönare ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ja det är så man måste göra, enligt BMWs egna instruktioner.

Ställer in fläkten på fyra pinnar, 32 grader, samt luften mot defrostern...lite bökigt att komma ihåg det i början men nu börjar det sitta!

Har också Defa elvärmare som jag använder hemma men jag ville ha lite lyx med varm bil efter jobbet med då det är ont om elstolpar här i södern.

/ Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.