|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kristoffer: M54TU finns inte vad jag vet. Den kommer nog inte heller med tanke på Valvetronicens intåg i 6 cyl klassen. TU står för Technical Update och brukar avse "större" mekanisk förändring på befintlig motorfamilj. Som tex Dubbelvanos på M52. Jag kan börja med att säga att jag ägt båda modellerna och har ganska fräscha referenser. Ravve: Angående 328 vs 330 så vill jag citera en Välkänd forumprofil som kört överladdat skåp: Personer som påstår att skillnaden mellan 328 och 330 är liten eller obefintlig har inte kört båda modellerna i fråga. Något som börjat bli tjatigt(men sant) är också: 330 är mycket mer sport än komfort, där 328an har sin fokus på komfort och inte sport. 330 har snarlik prestanda med M3 E30 rakt fram vilket märks tydligt när den provoceras. Motorsången är som Anders med flera skriver väldigt mycket mer mullig och v8a lik i 330, där 328an snarare är Väldigt tyst, och inte gör mycket väsen av sig. Detta beror på 330ns modellspecifika avgassystem samt dubbla rör hela vägen som på övriga M54 familjen. Skilnanden mellan 330 och 328 rent mekaniskt finns här: Länk M54 Engine - Mechanical Changes NEW PISTONS - The piston has a shorter skirt compared to the M52TU and continues with the graphite coating for friction and emission reducing measures. The piston rings have been modified to reduce friction. CRANKSHAFT - The crankshaft for the 3 liter M54 is adopted from the S52-B32 - M3 engine. The crankshaft for the 2.5 liter is carried over from the M52. CAMSHAFT - The camshaft for the 3 liter M54 is modified with more lift and new valve springs to accommodate the increased lift. The camshaft of the 2.5 liter M54 is carried over from the M52 engine. INTAKE MANIFOLD - The intake manifold is modified with the shorter ram tubes (20mm shorter on 3 liter/10mm shorter on the 2/5 liter). The diameter of the tubes is increased slightly. INJECTION VALVES - The diameter of the injection pintle has increased slightly for the increased displacement of the 3 liter engine. The injector for the 2.5 liter engine carries over from M52. NON RETURN FUEL RAIL SYSTEM - The M54 engine MS 43.0 control uses the non return fuel rail system introduced on the M62TU engine. The system meets running loss compliance without the use of the 3/2 way solenoid valve currently used on the M52TU engine. The regulated fuel supply is controlled by the fuel presure regulated integrated in the fuel filter. The fuel return line is also located on the filter. The M54 engine uses an Electronic Controlled Throttle Valve (EDK) for intake air control. The idle control valve and turbulence function of the intake manifold carries over from the M52TU engine. många skriver att 328an och 330n har snarlik gångkultur och att 330n endast är något starkare på toppen. Jag håller inte med. Bottenvridet är påtagligt bättre i 330n som svarar direkt från mycket låga varv med ett härligt vrid. 328an upplevde jag som sömnig under 3500 rpm där den sen vaknade och drog fint uppåt. 330n har 90% av sitt vridmoment tillgängligt från 2100 rpm. Här finns en bra fartjämförelse som berättar skillnader 100-200 osv. 330 Ci Test in ams 01/2004 Gewicht 1532 kg 0 - 80 km/h 4,7 s 0 - 100 km/h 6,6 s 0 - 120 km/h 9,3 s 0 - 130 km/h 10,7 s 0 - 140 km/h 12,2 s 0 - 160 km/h 16,1 s 0 - 180 km/h 21,0 s 0 - 200 km/h - s 328Ci: Test in sport auto 1/2000 Gewicht 1504 kg 0 - 80 km/h 5,7 s 0 - 100 km/h 7,9 s 0 - 120 km/h 11,1 s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 19,5 s 0 - 180 km/h 26,2 s 0 - 200 km/h 36,6 s 330n är alltså ca 10 sek snabbare 0-200 vilket får ses som min slutpoäng i prestanda jämförelsen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Blir väl att dra iväg till en bilfirma med båda hemma så man kan känna sig för. Ville först bara höra lite vad alla känner/tycker... Det är ju ingen supersportbil men eftersom man lägger ganska mycket pengar så vill man bli nöjd med köpet. |
|
|
10 sekunder på 0-200 är faktist ganska stor skillnad... inte bara på pappret. Tack för faktan och ditt utförliga svar Wendtan... (och ni andra också såklart!) |
|
|
Att den hänger med och kanske kör ifrån en m3e30 tycker jag inte säger så mkt, det är inte där e30:ns kvaliteter ligger. Jag hade hoppats på att accelerationen för en 330 skulle upplevas nästintil som en M3e36 3.0. Men där blev jag besviken. Kanske maskeras prestandan lite av komforten. Min tanke var att en 330 skulle kunna ersätta både bruksbil och min entusiastbil (M5e34). Men det kändes inte aktuellt. Därmed inte sagt att köp av 330 är uteslutet för min del, det är helt klart en trevlig bil, men 328 går också riktigt bra. |
|
|
BjörnB: Att jämföra E36 och E46 i fartupplevelse går bara inte. Jag gick från min e36 323 till e46 328 och trodde först det var något allvarligt fel på de första 328orna jag provade. E46 är helt enkelt en mycket mer välbyggd bil än e36 på gott och ont. De gånger jag kört m3 e36 3.0 så har jag upplevt den acclerationsstarkare än dess storebror 3.2an. Detta beror mycket på motorkaraktären givetvis. Att 330 kör ifrån en m3 e30 vid rödljusen är kanske irrelevant, men ändå lite imponerande och ett gott tecken på att utvecklingen går framåt. Att sen M3 E30 är byggd för underbar balans och banåka är jag fullt införstådd med. Att ersätta sin m-bil med en 330 tror jag blir en besvikelse ur accleration/fartsynpunkt. 330ns kvaliteer tycker jag är god prestanda samt sportighet som inte stjäl hela din skjorta i förhållande till M3E46. Att köra 330 som bruksbil och behålla sin m-bil för soliga söndagar är nog den bästa lösningen för din del. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Wendtan, håller helt med ditt senaste inlägg. | |
|
Jag har också haft båda modellerna. Kan säga att 328 e46 är väldigt komfortablet. Den går fint men väldigt tyst, nästan för tyskt. 330:n e46 mullrar mycket mer och har lite mer kraft i alla läge. 330n är mycket stummarre i chassiet också tycker jag. Båda bilarna går väldigt bra, det känna inte PGA av att den är så väl byggda men mätaren rör den på sig ganska bra.... 328:an är väldigt bra altenativ, men har du råd med en 330 rekommenderas 330n starkt! /Peter www.mrooi.se |
|
|
Jag tycker att skillnaden mellan en 328 och en 330 framförallt finns efter 5000 rpm. 328:an "dör" medan 330in ångar vidare ungefär som 325:an fast starkare. På låg och mellanregister upplever jag klart mindre skillnad. Jag har provat två olika 330 och den första var en klar besvikelse medan den andra motsvarade förväntningarna, kanske med den första i åtanke? Skillnaden mellan en 328 och en 330 är påtaglig höga farter. Köp 330. Dom börjar att falla ganska markant i pris och dom kommer att stå sig bättre. Jämför med 328 och 325 e36. När det kommer till ljudet föredrar jag den tysta gången i 328 före mullret i 330, men sådant är individuellt. Flåklypa |
|
|
Byter man från en M till en 330 så blir man nog besviken. Precis som Flåklypa så blev jag grymmt besviken på 330 första gången jag testade en men det berodde på att mina förväntningar var för högt ställda. Annars är det den roligaste bilen i sin klass. Mellan 323, 325 och 328 är skilnaden liten men en 330 känns och är betydligt snabbare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.