|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Min cd-växlare har inte funkat korrekt sen jag köpte bilen. dels så funkar inte cd nummer 2 alls, oavsett vilken skiva jag har i, dels så hoppar den ofta. Med hoppar menar jag att jag trycker "nästa låt", då fortsätter den hoppa precis som om jag höll inne knappen fortfarande... Såå, finns det något att byta ut cd-växlaren mot? Något som styrs som vanligt men som gärna t.ex. har DVD eller Mp3 istället för CD. Jag menar, den som sitter där kan väl inte vara mer än en växlare där kontrollerna framifrån ger signal till att byta låt, byta skiva osv. och som ger utsignal till stereon. |
Ras.mus |
ingen som vet? Har hittat en sorts konverter till 3-serien och E39 efter 96 nån gång men inget till E38 -95. Är det så att det är någon sorts standardinterface? Antar att det är Pioneer eller något liknande som sitter i eftersom magasinen är idetiska med de i min gamla hemma-cd-växlare som jag hade för några år sen. Den var från Pioneer... När man såg konvertern till E39 och att man kan använda denna tillsammans med en Mp3-växlare från Sony, allt för runt 3000:- så blir man ju sugen!! Enda som saknas är DVD-växlare som tar DVD-RW med mp3-or på samt filmer och att man kan koppla in denna till navi-monitorn! |
|
Har nyligen gjort detta på min då jag hade liknande problem. "Alla" CD-interfaceboxar jag har sett kräver att bilen är utrustad med PI-kablage, och då är det lätt och det mesta går att koppla in. Din hlär ha, liksom min hade, P-kablage. Skillnaden mellan PI och P är att kontakterna är fysiskt helt annorlunda samt att spänninsgmatningen innehåller I-bus signal som tilläg till + och jord. Se: Länk Bitarna som behövs är: 1x 61 13 8 377 072 Kontakthus, PI. Spänning och I-BUS 3x 61 13 0 006 663 Kontakthylsor med påkrimpad kabel 1x 61 13 1 378 115 Kontakthus, plugg, P-typ spänning 3x 61 13 1 376 202 2.5 mm crimphylsor för P-typ kontakt 1x 61 13 1 376 191 2.5 mm Crimpstift för P-typ kontakt 1x 65 12 8 364 756 Signalkabel för PI-typ 1x en snutt signalkabel Koppla signalkabeln till en I-busledning, crimpa på 191 och skjut in denna i spänningsmatningskontakten. Riv loss radion och byt signalkabeln mot 756. Bygg en adapter av 072, 663, 115 och 202, obs att jag ej har pin-inkopplingen just nu, denna kommer, men går också att lista ut med lite tålamod. Ovanstående kräver att bilen har själva radiomottagaren i vänster bakskärm och inte i instrumentpanelen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.