AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.516

Automatlåda fungerar inte som den skall

Min BMW läger inte alls in växlar ... vad kan det bero på det finns det risk att lådan e sönder eller kan det va växellåds filter .. hmm snälla sig inte det e växellåda ... hmm det e automatare

Max
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vad menar du? går bilen inte att köra alls? vad händer när du försöker köra? berätta gärna mer... har du olja i lådan?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
jag hade broblem innan med bilen men sen jag köpte den skärva den lite mellan växlar ... sen bytade jag växellåds olja så gick den i en vecka ... sen funkade bara de tre första växlar ville inte slå över till och med när du gasade till 7 tusen varv .... idag när jag körde vill den inte lägga alls i någon växel fick boxera den kan det vara möjligt att det e filtret eller den e 525 automat 91 gått 20000mil import
Jag fyllde cirka 5,5 liter i men vet ej hur mycket som ska fyllas

Max
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag ska inte säga för mkt då jag inte vet exakt...
hade du haft en 540 så hade jag vetat varför den beter sig så, men 525 ska vara besparad från plastkuleproblemet....

överlåter det till ngn som kan det lite bättre...

Hade exakt samma problem som du beskriver fast på en Mercedes E320 94:a, lådan växlade som den själv ville för att till slut inte växla alls. Boxerade bort bilen till Mercedesverkstan, i med ny automatolja och ett nytt filter och nollställning av lådan o vips så gick bilen 100% normalt!

Mvh Dragolito
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
prova att ta av batteriet i en timme... se om problemet kvarstår...

Grejen är att när ja lägger in D eller annan växel, vill den inte äns rycka till. Som om den saknade oljan eller om oljepumpen (om det finns en) gick sönder.Eller filtret blivit helt igensatt. Jag bytte bara olja för ca 2 veckor sen.Men ej filtret. Vad menar man med att NOLLSTÄLLA lådan???

Max
Lådan jag har är A4S310R. En sån utan mätsticka.

Max
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har du fyllt den på rätt sätt, många vet inte hur man får nivån rätt på de utan sticka?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jag har fyllt på underifrån med bilen igång på "n" tills det började rina från sidopluggöppningen. På så sätt ficka in ca 5 Liter olja.

Jag provade starta den idag.Ibland könns det som den rycker lite lätt när jag lägger in växeln men den vill inte rulla.Jag provade med alla växlar. Igår växlade den endast till trean. Jag körde till en kompis och sen när jag provade köra iväg, gick det inte alls.

Hur nollställer man en auto låda?

Vad betyder LOW BEAM?

Max
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Körde du inte igenom växlarna (flyttade spaken till alla lägen med foten på bromsen) när du fyllde?

Lossa minuspolen på batteriet en timma.

Low beam = Halvljus.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs här hur man gör för att fylla: Länk (gäller 5HP18, men principen ska vara samma)

Erik

___
Nej.Jag körde ej genom alla växlar? Bilen skulle ju åka från lyften!

Är det nåt att göra nu?

Eller har jag sabbat allt?

Max
Nu har jag varit i kontakt med BMW. De säger att om jag har en grön skylt på sidan av lådan så är det en lång life olja i den och vill man byta måste en speciell BMW oryginal olja in.Annars kör man sönder lådan.Jeg vet inte om det är sant!

Tydligen är det bara i lådor märkta med svart skylt som oljan får bytas ut!

Max
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Oljan är viktig! Vad har du använt?
Oljan bör bytas, även om BMW:s officiella policy är att det inte behövs.

Länken ovan var visst till ZF 5HP30/A5S 560Z...

Erik

___
Jag har använt Mobil ATF.

Lådan jag har heter A4S310R.

Har inte kollat färgen på skylten.

Jag har beställt filtret och packningen.Ska boksera bilen till närmaste gör det själv och prova med ett oljebyte till.Den här gången med filtret. Och ska köra genom alla växlar. Får se om hjulen rullar i luften. Annars vet jag inte.

Kan det vara pumpen som gått sönder? För att det finns väl en oljepump till automatlådan?

Max
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du ska ha foten på bromsen, och bilen ska inte röra sig.

Min gissning är att du bara har för lite olja i den, berätta gärna för oss hur det går.

Erik

___
Har ännu inte kollat färgen på skylten men har köpt filtret och packningen.512 kronor!

Har även fått info från BMW att om det är grön skylt på lådan, eller om påfyllningspluggen är grön, kan jag slänga lådan.

Är den svart, rekomenderar de byte av filtret och oljan till ett av dem godkänd fabrikat.Rent allmänt ATF 2 eller 3 kvalitet.

Nu har jag lånat farsans bil.

Fortsättning följer ;-)

Max
Niclas.S
Det låter mer som problemet jag hade med min 320iA, då var filtret igensatt (förmodligen) och lamellerna var slitna så inått sjuttsningen. Så vi köpte en begagnad låda (inte lätt att få tag på) och flyttade över lameller o filter. Sedan i med ny olja, och den gick klockrent. Ärligt talat trodde jag aldrig att den skulle funka men men..... roligt var det iaf ;)

OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.