AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
911

Extra soppa

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Har hört att man ska koppla på sig på returen från fuelrailen till extraspridare ??

Eller slangen som kommer från pumpen alltså till fuelrailen ??

/Jeppe
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Går att att från returen, alltså efter fuel railen.
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
ja de förstod jag :) !

Ja okej. men hur pass högt tryck är de i returen ??
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Jag minns tyvär inte exakt vart vi landade i tryck. Men spridarna skall klara det utan problem.

"blao is the name of the game!"
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Sätt T-kors på matningen av fulerailen istället så får extraspridarna samma tryck som dina orginalspridare....

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
ja men klarar pumpen pumpa så mycke för extra spridarna tar ju en jäkla massa om man sätter dom på matar ledningen..

Men om man sätter dom på returen är de ju ingen risk att man får tryckfall på orginal spridarna eller ?? rätta mig om jag tror fel.

Jeppe
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
du lär ha lägre tryck på returledningen EFTER regulatorn. Tänk på det
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Sätter du matningen till extrapsridarna på returen, alltså efter BTRen så får du nog inte nåt vidare högt tryck tror jag. Finns ju inget som bygger nåt tryck på returledningen, den går ju bara raka vägen tillbaka till tanken med så lite motstånd som möjligt. Alltså blir det inget eller väldigt lite tryck där.
Är nog bättre o se till att du har en riktig pump o sätta innan BTRen...
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Med orginal btr, orginal spridare, samt 4st saab kallstarts spridare så blev det konstant 2kg soppa tryck då dom var stängda. Alltså soppa fram till dem.

hejsan, va? är det 2kg EFTER btr:en? Sen har saab högre tryck i railen än 2kg iaf (kanske inte spelar nån roll men iaf)

Ska man mata extra spridare med soppa så brukar man jue sätta sig precis som izze sa på trycksidan genom ett T kors, ELLER änvända sig av uttaget för kallstarten om det redan sitter en sånt där.

Och vad menar du med
"ja men klarar pumpen pumpa så mycke för extra spridarna tar ju en jäkla massa om man sätter dom på matar ledningen.."

Du kan ju inte ha dom öppna/igång hela tiden? det måste du ju skustera på nått sätt?

www.535twinturbo.com
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
jag menade 3riksson: om man kopplar på sig på matarledningen så kallstarts ventilerna inte tar så pass mycke soppa så de blir tryckfall på orginal spridarna.. eller jag vet inte ? bara en liten fråga nån ska väl veta inte tro helst!

/Jeppe
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Vi satte våra 4st efter btr på returen, för att vi var oerfarna och vi var rädda för tryck fall på orginal spridarna om vi skulle sätta dom före.

2 - 2,5kg i returen var det.

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
ja jag sätter dom också efter btr! få se hur de fungerar..
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
JTP: men vad hadde ni för tryck när ni körde?

Det blev nog säkert ganska varierande tryck, eftersom det fina med btr är att den reglerar bränsle trycket (konstigt när man tänker på vad den heter).
Orginal pumpen klarar utan problem att ge dubbelt mera bränsle än orginalbehovet.

/// Kristian
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Tipsaren: Vi hade annan soppa pump i IX'en också, den hade förra ägaren bytt ut. Nej det var inte speciellt varierande bränsle tryck alls då vi körde.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.