AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.658

Z:an startar inte! Vad är fel?

Ba
26
Bagge
Z3 2.8 -99
Igår när jag skulle starta bilen så ville den inte. Startmotorn jobbar på fint men den tänder aldrig. Funderar på om det kan vara startspärren som gått in. Testade att koppla ifrån batteriet en kvart för att det kanske skulle "återställas". Men ack nej, hände inte ett dugg nu heller. Förutom startmotorn då...

Den gick utan problem senaste gången jag körde den, dvs dagen innan den var död. :-(

Den har ju inte gått långt heller, 5000 mil, tycker att grejerna borde hålla ihop längre än så på en BMW.

Vad kan vara fel? Om någon kan hjälpa mig med detta är jag oerhört tacksam. Vill ju få igång henne igen...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Eftersom startmotorn rullar på fint borde det inte vara startspärren, sådana kan ju annars spöka en del när batteriet är ruttet...

Har tyvärr inget bra råd att ge, jag skulle tagit bärgaren till BMW och få den kollad.

Det är inte någon av klassikerna, som att ha motortvättat..??

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Ba
26
Bagge
Z3 2.8 -99
Nä, har inte motortvättat. Den hade bara stått över natten. I garage dessutom.

Jo, inser också att jag kanske måste ta den till verkstan men skulle ju va väldigt skönt om man kunde fixa det själv.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle misstänka dålig laddning eller dåligt batteri!

Att startmotorn snurrar är ingen garanti för att batteriet klarar av att leverera tillräcklig spänning till all elektronik i bilen.

Är det originalbatteriet som bilen levererades ny med, är det troligen dags att köpa ett nytt.

Vad har du för spänning på batteriet? Bör vara minst 12,7V obelastat om det är fullt friskt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag är helt och hållet novis på det här med felsökning, men skulle det inte kunna vara bränslepumpen?

/Masten

Z-träff 1 maj! Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
(Johan B hann visst posta medans jag skrev mitt inlägg)

/Masten

Z-träff 1 maj! Länk
Ba
26
Bagge
Z3 2.8 -99
Har också funderat på bränslepumpen. Får nog ta mig en titt på den.

Skriv allt ni kan komma på.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
SKruva ur ett tändstift och se om det gnistrar. Jag vet att det har varit flera som haft fel på kamaxelsensorn.

Det finns ju en miljon grejor som kan ha pajat.
Kollat säkringarna?

/PG
Jag hade aldrig några problem med att bilen inte startade när min kamaxelsensor glappade. Det felet visade sig med väldigt otrevliga ryck lite då och då.

Fredrik M
Ba
26
Bagge
Z3 2.8 -99
Jo, jag känner till det där med kamaxelsensorerna för jag hade en sån som var trasig förut. Det märktes dock knappt något på min bil.

Nu ska bilen i alla fall in på verkstan imorrn så får dom kolla vad som är fel.

Tack för tipsen dock.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Återkom gärna med vad det var för fel.

Mvh
PG
av
167
ave
520dAT -12
Gissning: Startbatteri

Råkade nämligen ut för samma scenario härom veckan. Samma symptom. Det var mitt originalbatteri som gett sig efter ca 7500 mil och dryga fem år.
Ba
26
Bagge
Z3 2.8 -99
Lämnade bilen idag.

Återkommer när jag fått reda på felet. Kanske kan hjälpa nån vid senare tillfälle :-)
Ba
26
Bagge
Z3 2.8 -99
Då så, bilen är klar nu. Enormt lättad!

På något sätt hade startspärrs-enheten blivit avkodad, Varav det bara var att koda om. Kostade en femhundring så klart överkomligt! Man blir ju lite orolig vad räkningen ska sluta på när bilen inte startar överhuvudtaget...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vi får hoppas att det inte återkommer då.... ?-)

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Ba
26
Bagge
Z3 2.8 -99
Jo, precis...

Ingen lust att bogsera bilen varannan onsdag...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Näe.. just onsdagar är jobbiga att bärga på.. :-)

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.