AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
956

Jag har köpt MDS-högtalare till M3:an...

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag var i butiken i GBG idag och lyssnade på högtalare. Kompisen hade varit där innan och berättade att de sålde ut grejor till bra priser. Jag köpte följande saker:

Baksystem:
Länk

Framsystem:
Länk

Vad tror ni om detta system? Jag är inte intresserad av något dunka-dunk-ljud, bara pinsamt när man åker genom byn (och så låter det illa). Kommer det bli ett hyfsat välavvägt ljud? Jag lyssnade självklart i butiken men det kommer förmodligen inte att låta alls likadant när det väl är monterat i bilen.

Jag vet att många inte gillar MDS, men jag fick grejorna så billigt så det var inte mycket att tänka på. Om ni tror att det kommer att låta skit så var inte rädda att säga det :-)

Förövrigt sitter det Nokia-högtalare i bilen för tillfället (original) och det låter riktigt, riktigt dåligt :-(
Baksystemet kör jag med, både bak och fram.
Helt OK för det priset, men jag tror att de vill ha lite mer lådvolym än vad de har i originalröret bak på E34:an.

Jag har dock samma saker fram. Till en början var det lättast att köra så istället för att tjaffsa med delningsfilter och grejjer.
Men när det väl var coaxialer som det handlade om så slopade jag diskanttankarna och körde dessa i kickarna också.

Jag kanske inte ljuger till 100% om jag säger att det även ger lite bättre ljudbild..? Diskanterna på dashboarden drar alltså inte rakt in i örat...
Det viktigaste är att man monterar de som de ska monteras annars kan även de dyraste högtalarna låta illa. Jag hade MDS högtalare i min gamla Mazda och för det priset man köpte de för är det helt klart prisvärt, om man inte har några större krav.
Nu håller jag på att uppgradera BMW`n med DLS komponenter rakt igenom förutom huvudenheten som kommer ifrån Kenwood.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Det låter ju inte helt öken då i alla fall. Anledningen till att jag inte köpte Dynamic-systemet även fram var att det lät så illa. Jag tänkte först att "bilhögtalare i den här prisklassen kanske inte låter bättre", men sedan slog vi över till det billigare systemet (se min länk) och det lät otroligt mycket bättre. Det var sådan skillnad att vu undrade om det inte var något fel på Dynamic-systemet, men killen i butiken sa bara att "Alla tycker olika...". Visst är det så men i det här fallet handlar det inte om smak, det dyrare systemet var MYCKET sämre.

När det gäller baksystemet så var det precis tvärtom, det vill säga det billiga lät skit och det dyra lät helt okej, så vi kombinerade helt enkelt de system som lät bäst, trots att de kommer från olika serier.

Jag får väl se om jag blir nöjd. Förmodligen blir jag inte det, då jag har ganska höga krav på ljudåtergivning (jag är hifi-intresserad sedan början av högstadiet). Men men, i värsta fall får man väl skaffa bättre grejor...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.