AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.738

Skruvad 540?

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
En fråga här, slits M-rattar ner snabbare än andra? Jag var och kollade på en 540 -99 idag och den ratten var nästintill blank från kl 9 till kl 3.
Bilens mätare stod på 12800 mil och var i övrigt i rätt bra skick. Väldigt tajt i styrning och pedaler vid testkörning. Den hade också ganska mycket stenskott i front och på backspeglar men det har jag sett på de flesta 13000-milare som gått i Tyskland.
Vad säger ni, luktar den här skruvad, eller?
Ni kan kolla på den själva, den gröna 540:an på:
www.autocenter-skane.se
Kanske någon som vet något om firman? En av säljarna är förresten son till bmw-gurun som mekar bilar på Limhamn i Malmö (glömt vad firman heter).

Ursäkta dubbelpostningen, jag skulle vara duktig och söka men såg inte att tråden jag lade den i låg i 3-serien...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
har man mkt ringar och sådant på fingrarna så kan det slita på ratten....

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Gasfot
Åker och har åkt tjänstebil under senaste 8 åren och det blir mängder av stenskott här i Sverige också!! Byta vindruta 2 ggr på 3 år är mera regel än undantag. Det är så illa att det är svårt att i dag passera genom Stockholm utan att det smäller till duktigt i rutan!

Har fått även på privatbilen så man ska nog konstatera att vår vägstandard inte är vad den har varit.

Att bilen du tittat på har en ratt som verkar lite sliten kan bero på ringar, grövre "jobbarnävar", mkt stadskörning, blöta vintervantar mm. mm. Gå på helhetsintrycket och kolla milen med BMW-verkstad är tipset.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Min "s.k. skinnratt" är också skapligt blank.
Verkar som om fukten i mina händer är ytterst ogynnsam för ratten för det liksom skavs av lite varje gång jag kör nästan o det ser ju rätt konstigt ut :(

Det behöver alltså inte betyda något alls att ratten är blank, men man får ju börja fundera lite. Är den "jämnblank" så är det troligen så att den är välanvänd (=många mil), men är den som min, sliten på vissa ställen så kan det ju finnas andra orsaker.

Tycker bilen känns "sådär" när jag ser den på bild. Skulle nog inte ägnat den så mycket mer tid själv, men vi är ju olika ;)

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag tror att M.ratten blir/ser slitnare fortare, har också noterat detta, och på ganska många bilar, som jag även vet inte är skruvade. Min har rullat nästan 16 kika på den, tycker dock den klarat sig bättre, kanske pga landsvägsmil och lite rattande.
Tycker det ser normalt ut som det brukar på den gröne.
Kolla historiken i Tyskland med servicstämplarna så att bilen varit där.

///MVH Hasso
Länk
wowwe
Min har gått 17300 med ärliga mil och är obetydligt sliten.
St
1.089
Stente
Mmm, mitt intryck av bilen var också "sådär". Samtidigt kan jag inte peka på något speciellt som var dåligt. OK, där var en liten lackskada på höger sidokofångare bak, en minimal bula i taket (typ som efter en diabolo fast utan lackskador). Schiinnet ;-) var nog också lite torrt men inget som inte lite skinnvårdsprodukter kan råda bot på.
Med tanke på den paranoiditet man byggt upp med diverse skräckhistorier under 3 år på denna site vill man ju gärna tro att det trots allt är en schysst bil. En bil som gått drygt 3 varv runt jorden kan ju rätt gärna inte se ut som ny, eller???
Serviceboken var ute på vift just denna dag men skulle komma tillbaka under eftermiddagen, inga problem där. Han gav en hyfsad ursäkt för detta och yes, jag vet att kolla upp denna med respektive verkstad i Tyskland och så ska definitivt göras!
Ska också få mil, nycklar och ev. garantireparationer verifierade hos närmaste BMW-verkstad.
Något annat att tänka på?
Patrik_N, något speciellt du tänker på när du skriver att den känns "sådär"?

Det känns som att nu måste jag bara tillbaka in i 540-träsket, fan att jag provkörde den! :-0
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Så tokigt att serviceboken var ute på vift *ler*. Extra viktigt att kolla upp stämplarna *vis av egen erfarenhet*. Mil-kontroll på BMW går enkelt.

Oskar
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om du vill ha en sekond opinion så säg bara till så åker jag dit. Ligger "nästgårds" ;)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

St
1.089
Stente
Kävlingepågen, hade definitivt varit kul att höra din åsikt oxå! Har du hört något annat om handlaren?
De har 2 st 540 kombi: 1 grön som var den jag skrev om, samt 1 svart som enligt mig var i sämre skick än den gröna. Var iofs en -97:a och hade gått 16' tror jag det var.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
OK!

Tittar förbi imorgon Läs:torsdag.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
En snubbe här i Uppsala tycker om att köra sin BMW med "racehandskar" på. Han tycker att det greppar så bra, me det sliter bra oxå...

BMW 4EVER!
__
Länk
St
1.089
Stente
Hehe, då är man seriös.
"Jag åker ner och köper tidningen, har du sett mina racehandskar". :-0

Kävlingepågen, du har inte hunnit checka än?
St
1.089
Stente
Jaha, så var ännu en servicebok med falska stämplar avslöjade. Ovanstående bil var mellan 7768 och 12332 mil enligt serviceboken servade av en firma som heter Autohaus Tecklenberg i Rhen.

Trist nog har denna firma aldrig existerat, däremot finns det en firma som heter Autohaus Tecklenborg i Rhen som jag har konverserat med via mail. Lite annorlunda namn, adress och telefonnummer. ;-)

Detta lämnar ju då givetvis en massa andra frågor öppna för detta objekt: är den servad överhuvudtaget, har den gått 13' eller 33' mil etc etc.

Kolla gärna själva serviceböckerna mot serviceställena på www.bmw.de, där finns t.o.m. mailadresser till respektive verkstad.

Så, om ni ser en servicebok med en stämpel med nedan info: stjäl den, spring, bränn upp den!
Autohaus TECKLENBERG GMBH, Hausmascerill, Atl Apuhof 1-13, 181 31 Rheine. Telefon (0 5971) 5 00 42 41

Borde vi förresten inte ha en tråd där vi kan se verifierat falska stämplar? Den databasen borde kunna byggas ut ganska snabbt och bli ett effektivt vapen mot fifflarna.
St
1.089
Stente
Just det, Auto-Center i Kävlinge är ju inte heller ett ställe att rekommendera. Autocenter är också bra att ha med i sökmotorn. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.