AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
751

Kan man se om oljepumpen är fastsatt.

bmw,m3
Hej!

jag har en bmw 740ia-95 föregående ägaren säger att kan kollat oljepumpsbultarna, men säker kan man ju aldrig vara han kanske bara sa så så jag undrar kan man se om själva oljepumpen är ok ja menar hörde att man kunde se på oljelampan om den slockande så gott som direkt när man startar bilen så är den ok men så är väl ej fallet eller?

Mvh

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej man kan inte se det på oljelampan.... min oljelampa funkade precis lika bra som den gör nu... ändå låg en bult i tråget och en satt på sista gängan... Jag hade inte tvekat en sekund med att kolla bultarna!

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Skulle nog rekommendera att du lättar ned tråget och kollar på riktigt. Ända sättet att vara säker.

Länk
Hehe, "ända"... Enda ska det givetvis stå.
Ug-Lee
Ja, annars så kan det kosta massor av pängar
bmw,m3
Ok de är lika bra att kolla de då.

tack för svaren ps hörde av en kille att 95 å uppåt skulle dom inte kunna lossna? fel de med va? ds

ska kolla dom nu när jag byter olja.

Mvh

Att årsmodeller 95-> skulle vara förskonade har jag inte hört något om. Nog säkrast att du tittar efter. Tar inte mycket tid.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
1996 ersattes M60 4.0 liters motorn med M62 4.4 liter.
kanske är det du tänker på? för

95ans motor ser inte ut att skilja sig från 94ans.

Exakt, M62an skulle inte ha samma problem med pumpen som m60. Men det är ju som sagt först på 96->
Ingen skillnaden för någon årsmodell av M60, Både min och min polares sålda 96:a hade lösa bultar, Så kolla dom!

Tyvärr ser problem ut att fortsätta även på M62, Men med betydligt färre drabbade bilar än så länge, Som tur är kostnaden för kontroll låg, Så jag skulle inte avhålla mig från att köpa M60/M62 bara på grund av detta fel.

Mvh Stephan
Stephan735i:

Aha, där ser man. Trodde det var "helt" avhjälpt på M62.

Hur som, klokt att kolla.
bmw,m3
de bli kollning nu när jag ändå byter olja.

Mvh

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det är nog ett klokt beslut... tråget sitter med helt vanliga 10mm bultar... fast de är några stycken... inga konstigheter att ta ner..

bmw,m3
Även en fråga till!

vet ej om filtret + oljan i automaten är bytt, ska jag göra de också?

bilen växlar mkt mjukt å fint verkar inte vara några konstigheter där men vad tycker ni?

Mvh

Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Du kan ju kolla nivån, och att oljan är klarröd. Annars är det oljebyte efter 6000 mil.

___
BMW V8 - The Best A Girl Can Get!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.