AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.224

BMW CS och försäkring

Sida 1 av 2
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tja !

Är de nån som vet, jag har hört att man ska få rabatt på försäkring om man e med i BMW CS ? Då är de ju helt klart värt att "gå med", vilket bolag är de i så fall. Köper ny bil imorron och då är de ju roligt om man kan försäkra den på bästa sätt.

// Anders
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Gå in på www.bmwcs.com och klicka på Om klubben.
Rabatten avser endast entusiastbilar dvs din 633CSI kan nog försäkras genom BMW CS om den är i fint rostfritt skick och du har en bruksbil.

/Rickard
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Entusiast försäkring kan du få till rabaterat pris på LF.

Det här står på clubens hemsida:
Försäkringar för dig som är medlem i BMW Club Schweden

SAMMANFATTNING:

Definition: En entusiastbil är ett fordon som körs huvudsakligen

sommartid, i begränsad omfattning och aldrig som vardagsfordon.

Fordonet förutsätts vara i fint, skick.

För medlemmar i BMW Club Schweden finns två förmånliga försäkringar,

MHRF-försäkringen och Länsförsäkringars Entusiastförsäkring.

OBS! BMW CS har f.n. inte avtal med något av försäkringsbolagen när

det gäller Din vanliga standardbil/vardagsbil.

Våra avtal omfattar endast entusiast- och hobbybilar.

MHRF - MOTORHISTORISKA RIKSFÖRBUNDET

Försäkringen administreras av Folksam men är helt fristående från Folksams

verksamhet i övrigt. MHRF är ett eget försäkringskollektiv på +25.000 försäkringar.

Försäkringen är avsedd för bilar som är 20 år eller äldre med undantag i vissa fall.

KRAV: bil i MYCKET fint skick och rostfri.

Godkänd brandsläckare fast monterad + skadeförebyggande åtgärder krävs.

Premieexempel för bil värderad upp till 4 basbelopp: 298:-/år

Klubben besiktigar och godkänner ägare/fordon för försäkring.

Detaljerad information: Länk - MHRF-Försäkring

LÄNSFÖRSÄKRINGAR Entusiastförsäkring

En försäkring för fina entusiastbilar av alla årsmodeller.

Godkänd brandsläckare + Skadeförebyggande åtgärder krävs.

Körsträcka max 500 mil /år

Märkta rutor (gäller ej bilar 20 år och äldre)

Premieexempel för 2 år gammal bil, värderad upp till 322 000:- : 1.672:-/år

Premieexempel för 10 år gammal bil, värderad upp till 161 000:- : 1.048:-/år

Premieexempel för 35 år gammal bil, värderad upp till 161 000:- : 401:-/år

Klubben besiktigar och godkänner ägare/fordon för försäkring.

Detaljerad information:

Länk Försäkra-Min Egendom-Fordon-Entusiastbil

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
He...he.. medans jag klippte och klistrade så hann Rick svara!

Mvh Abbe

Möjligheten att få entusiastförsäkring på fordon yngre än 20år är extremt begränsad, Krävs i princip att du har villa, barn, båt osv. försäkrat i bolaget, Lyssnade med Ando på klubben som inte lät positiv men skulle gå vidare med ärendet gällande min bil, Ringde i samband med det direkt till LF som sa att försöka utan klubben är lönlöst, Ekonomerna hade nekat både en Toyota Supra och en 86:as Porsche 911 den senare i mycket fint skick och bara ett år tills den är 20år, Det lät som handläggare och ekonomiavdelningen inte hade samma ståndpunkt i frågan, Men Ekonomi var dom som bestämde i slutändan.

Ändring mot mycket hårdare kontroll är gjord vid årsskiftet, Så alla som har fått igenom bilar tidigare kan tacka sin lyckliga stjärna!

Nu är det en annan verklighet, Tills det blir en ny ändring där dom mer fokuserar på ägarna och inte bilen, Som är det självklara att titta på.

Mvh Stephan

Mvh Stephan
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Okidok, ja 633:an var i otroligt rostigt skick å såldes i helgen. Men nu snaglar jag mot en mera bruxs bil, en 525 touring -92. Alla bolagen gnuggar ju händerna när man ska försäkra både bmw och merca, tråkigt de där. Nu blir de till å köra på trafik 6800:- i halvförsäkring på en 25000 kronors bil går ju inte.

// Anders
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Glömde å tacka för infon :)

// Anders
Anders; Fixa godkänd rattkrycka och märk rutorna, Då får du åtminstone lite vid stöld, Åtminstone från rutmärkningen har för mig det är 2500kr eller något liknande.

Mvh Stephan
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Kan tipsa om att man genom MHRF under vissa förutsättningar även kan försäkra en bil yngre än 20 år. Ett krav är dock att man redan har en gammelbil försäkrad genom MHRF.

Mats
t80196; Det var faktiskt min andra tanke, Har du gjort på det sättet?

Tyvärr är min 83:as VW Scirocco inte i skick för jobbet "något rostig" annars hade den varit perfekt 3äg med mig, 17600mil, fullständig historik.

En perfekt bil om en inte i rolighets hänseende är denna Länk svårt att hitta billigare bil som klarar kraven, men jag väntar och ser om 540:in kommer in utan hjälp från en äldre bil så länge.

Mvh Stephan
En 525i Touring E34 lär dock under inga som helst omständigheter gå att entusiastförsäkra, såvida det inte rör sig om en bil i skick värdigt ett museum, med under 1000 mil på mätaren :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Även Länsförsäkringar har väl sedan våren 2005 en 20-årsregel! :(
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
dan76, vad jag har läst här på forumet så kan de göra undantag om de tycker att man har en speciell bil!

Mvh Abbe

Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Om man anses vara en speciell kund verkar det snarare vara...! :(
Typ, helkund, gärna villa med eget garage osv.

Länsförsäkringar höll stenhårt på sin nya 20-årsregel då jag försökte med en M3GT.

Har även kollat med IF då föregående ägare hade där, genom medlemsskap i en motorklubb. De nekade mig och menade att han ej borde kunnat ha denna försäkring egentligen.

Men jag skall göra ett försök via något klubbmedlemsskap.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
MHRF tillåter försäkringar på bilar äldre än tio år om man har en annan bil, äldre än 20 år, försäkrad.

Kraven på bilarna och föraren resp parkeringsplats är mycket hårda. Medlem i MHRF-ansluten klubb sedan minsti ett år och endast nöjeskörning accepteras. Det är även krav på innehav av bruksbil utöver hobbybilen.

Premierna används till försäkringtagarnas skador. Inga pengar kommer från annat håll och inga pengar går åt annat håll (eller till vinster åt något bolag).

Genom de hårda kraven är skadorna få och därigenom premierna mycket låga.

Har själv tre försäkringar via MHRF, dock ingen av mina BMW.

/Mats
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En entusiastförsäkring rullar ju på året runt men kan man ändå ställa av bilen på vinterhalvåret för att slippa skatten?

Racerbilen: Länk
BjörnB,

Japp!

Mvh,
Kalle
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
BjörnB, det kan du MEN! Då har du bilen helt oförsäkrad! Alltså går det inte att garage försäkra den för att täcka stöld och brand! Kollade upp just detta förra veckan, ville också slippa betala skatten men E-försäkringens speciella regler sätter stop för det, sen får du inte tillbaka inbetald f-premie heller!

Mvh Abbe

Abbe? Är du säker?

Jag talade nämligen med LF förra året innan avställning... De sade att det inte var någon skillnad i försäkringsform om bilen var påställd eller inte.. (Givetvis om bilen användes i trafik så skulle det väl inte gälla)

Jag ville nämligen övergå i garageförsäkring men de sade att det inte vart någon skillnad i pris eller villkor.. så...

/M
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Hmmm, jag lär ringa de imorgon igen! Till mig sa de försäkringen inte gällde om bilen var avställd.

Mvh Abbe

Jag skall nog passa på att ringa också, för jag ställde av bilen i söndags ;)

/M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.