|
|
|
|---|---|
|
Letar efter en 528 och stötte på följande. Länk Men när jag slog regnumret i bilregistret fick jag upp att bilen vid senaste besiktning 2003-07 hade en mätarställning på 180845 km. Är det någon som har varit med om att denna information har varit felaktig någon gång? | |
|
Jag tycker du skall ta upp detta med säljaren och be dem göra en milkoll hos BMW. Kolla även serviceboken om den är ok. Det är säljarens ansvar att bilen anges med rätt mätarställning. /Ola Skön, skönare, BMW |
|
|
Regnr: RDJ755 Färg: GRÖN Fabrikat: BMW 528I MJ00 Årsmodell: Fordonsslag: PB Chassinummer: WBADM51010GS05459 Upplysningar: Ägare/Brukare Namn: UPPLANDS BILFORUM AB Adress: FYRISLUNDSG 79 B Postnr: 754 50 Förvärvsdatum: 2005-01-05 Ort: UPPSALA Försäkringsuppgifter Försäkringsbolag: Länsförsäkringsbolagen Försäkringsdatum: 2005-01-05 Fordonsdata Fordonsstatus: Avställd (2005-01-05) Antal ägare: 7 Datum för första reg.: 1999-11-23 Producentansvarig: 556313-5002 I trafik första gång: 1999-12-13 Yrkesmässig trafik: Fordonet tillverkat: 1999-11 Direktimport: Nej Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej Besiktningsuppgifter Besiktningstermin: 2005-05-01 - 2005-09-30 Senast godkända besiktning: 2003-07-01 Föreläggande: Nej Körförbud: Nej Vägmätarställning, km: 180845 Skatteuppgifter Skattepliktigt: Ja Brukandeförbud: Nej Årsskatt, kr: 2001 Debitering vid påställning, kr: 1500 Debiterad fordonsskatt, kr: 0 Kreditering vid avställning, kr: 0 Debiterad avgift, kr: 0 Huvuduppbördsmånad: oktober Förfallen skatt/avgift, kr: 0 Skrotningspremie, kr: 700 Vägavgift Vägavgift (kr/år): 0 Betald till och med: Tekniska data Effekt kW: 142 Antal passagerare: 4 Max släpvagnsvikt: 2000 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1460 Max lastvikt: 460 Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2: Däckdimension fram: Däckdimension bak: 225/60R15 96W Kaross: Täckt V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Snackade med bilsäljaren per telefon.. och han gjorde ett seriöst intryck på mig. vi gick igenom bilens servicebok och skick och lite sådant. Bilen är svensksåld har varit servad på Rigobilservice (enlgit säljare aukt. BMW), sista servicen var 030616 och då hade bilen gått 8000 mil. så det är bra att ringa BMW & fråga Han trodde att man på vägverket hade råkat skriva en 1:a i början av mätarställningen. Enligt säljaren så ska man göra en mätarställnignskontroll på bilen. bilen säljs besiktigad och med 1 månads trafiksäkerhetsgaranti. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Det är ju bara att kolla föregående protokoll... Om man nu skulle lyckas köra 10k mil på ett år så lär det ju synas på sina ställen. |
|
|
Om bilen gått mindre än 10.000 mil på 6 år har Du 3 månaders fullgaranti på den, om handlaren är MRF-ansluten! Hårddrar vi det hela, har Du egentligen TVÅ ÅRS GARANTI, om Du inte låter säljaren friskriva sig genom kontraktet och eventuellt M-test! /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
enligt säljaren hade den gått lite drygt 12 000 mil... den hade gått 8000 mil vid senaste servicen på BMW V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Om jag inte tar fel kan man begära ut kopior på besiktingsprotokoll från Bilprovningen. Står det samma mätarställning där som hos Vägverket är det läge att kolla med den BMW-verkstad som gjort senaste servicen - är datumet för service innan besiktning, och mätarställningen vid det datumet 8000 mil, har antagligen besiktningsmannen skrivit fel. Är datumet för service senare än besiktningen, skulle i alla fall jag dra öronen åt mig. Det är ingen konst att 'fixa' tillbaka mätarställningen 10.000 mil utan att ens BMW själva kan upptäcka det - och all service behöver ju inte vara gjord på aukt BMW-verkstad, så varken servicebok eller noteringar hos BMW är säkra bevis.... /// Gunnar E. |
|
|
Kolla med förre ägaren! /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Det kan hända att besiktningstekniker skrivit fel.Det har de gjort på min vlvo enligt besiktningsprotokollet 2003 hade den gått 5000mil mindre än vad den egentligen gjort så det är ju fullt möjligt att de skriver in fel ibland på båda hållen. mvh kim |
|
| Man kan beställa alla besiktningsprotokoll på bilen hos sbp. Jag har gjort det. | |
|
mageng: Inte riktigt alla va? Bara de senaste årens? Men som sagt, är den intressant är det ju bara att beställa fax från vägverket och få uppgifter om tidigare ägare, sen är det bara att ringa och fråga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.