AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.224

Hejsan! tänkte byta olja är de ok att göra så här.

bmw,m3
Hej!

Tänkte byta olja i min 740ia-95 tänkte ha mobil 1 5/50 iden.

men kan jag göra så här, jag tappar ur den gamla oljan sätter i ett nytt filter fyller på med Q-stars 15/40 olja få den riktigt billigt kör 3mil tappar ur q-star oljan byter filter och i med mobil 1 5/50 rensar de något i motorn att göra så eller ska man köra med sådant där motor tvätt?

Mvh

Len
Kan man väl. Man kan också göra så att man alltid byter efter ca 750 mil, då hinner aldrig oljan bli så lortig att det finns anledning att göra några "reningstvättningar" !
1500 mil eller så är nog bortitok för långt mellan bytena.....

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar.

len
Föreslår att du lämnar in bilen för Bilstein Engineflush istället, så vet du att den blir ren invändigt!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Häll i 2-3 liter diesel i motorn å låt den gå 5 min på ca 1500 varv. Sen tar du å tömmer ut oljan å då är all skit borta från motorn. Har gjort så själv några gånger. Funkar utmärkt.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Alltså, du ska hälla dieseln i pljepåfyllningen, inte i tanken.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det va intressant // DZL_PWR, men hur fungerar det med oljetryck? Tappar Du ur en skvätt olja ur motorn först eller kör Du med "för mycket" i? För om man häller i för mycket olja i en motor så trycker man väl sönder packboxar o liknande? Har provat "invändig motortvätt" Cr-c´s men det är ju bara några deciliter...
Ok. Glömde skriva. Tappa ut den gamla oljan å fyll på med nån billig skitolja, häller du i 2 liter diesel så häll i kanske 1 liter mindre olja. Dieseln spär ju ut oljan, så man får "grogga" lite:) Brukar inte mäta upp dieselmängden så noga, men man häller i en "skvätt". Har då inte blirvit några haverier hittills, så det vekar ju funka.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Byt olja ofta istället. Då behövs som sagt inga "tvättar". Glöm inte att byta filtret på samma gång. Filtret är om möjligt ännu viktigare..

Givetvis är det ju inget man behöver göra varje oljebyte. Jag brukar göra det när jag har bytt bil, å inte är helt 100 på hur bilen är servad, samt om jag inte vet vad det har varit för olja i den, eller om jag bara misstänker att den är skitig innifrån. När du har regjort motorn innifrån så är det ju bara å göra täta oljebyten med en bra olja, så håller sig motorn ren o fin.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
DZL_PWR: hur vet du att du fått ur all diesel ur motorn sen då? Är ju knappast så bra att åka omkring med diesel istället för olja i vevlagrena..
Tycker det låter farligt.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kalle: var kan man göra en sådan engineflush?

Snackade med Tobbe på NFS och han hade ngt nytt medel som han skulle testa... funkar det bra så skulle han trycka i en sådan tvätt i min motor....

sedan snackade han om ngt som heter motordialys... ngt nytt som han inte hade ngn erfarenhet utav... är det det du menar med engineflush?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Nu tror jag nog att DZL_PWR inte är ute och cyklar. Förr gjordes det alltid så att man slog i fotogen i motorerna för att rena. Och jag tror inte att diesel skulle vara sämre. Alltså DZL_PWR, jag hade hört att man kunde göra så men inte hur... Tack för tipset.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om Anders S. eller Johan B säger att det är OK att fylla på med diesel i motorn så går jag nog med på det. Inte innan. Att det har fungerat bra på lastbilar frå 60-talet är en sak. Lite anorlunda toleranser på dom gammla spisarna.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Mugge: Googlesökning --> Länk

Denna tjänst kan köpas lite överallt.

Jag har varit intresserad av det en längre tid men aldrig läst någon recension. Vore trevligt att få höra om någon har erfarenhet av detta.

/Anton
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Anton:
jag ringde och snackade med honom... han sa att det kostade 1000 kr + olja & filter.

det fanns en del PDF filer,bla från teknikensvärld på deras webbsida, såg du dem?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att hälla dieselolja eller annat lösningsmedel i oljan är att ta en stor risk! Dieselolja har mycket lägre filmstyrka än olja...risk finns att ett lager skär pga bristfällig smörjning!
Jag har sett bilder på lager där ägaren experimenterat med diesel och annat i oljan, och det är inga trevliga bilder om man inte har någon snedvriden läggning för mekaniska lagerhaverier. ;o)

Jag skulle personligen aldrig göra något sådant i alla fall!

En bra olja tvättar nödvändigt rent i motorn utan en massa mumbojumbotillsatser!
Om man vill kan man iofs använda en "sköljolja" utan risk (som du är inne på bmw,m3. Men om man inte får oljan mycket billigt är det nog ganska svårt att motivera det för det lär inte bli så stor skillnad. Främst handlar det väl om att den gamla skitiga oljan som alltid finns kvar i motorn i viss mängd (kanske någon eller max några deciliter), späds ut med den nya sköljoljan och tappas ur vid nästkommande byte. (fast å andra sidan kommer du då att ha någon/några deciliter olja av ganska låg kvalitet, kvar i motorn när du slår i Mobil1)

"motordialys" eller sk. engine flush, är inte skadligt för motorn, men inte heller direkt nödvändigt om man använder bra olja från början.

Om jag köpt en entusiastbil där jag varit tveksam till tidigare servicehistorik, kanske jag skulle kostat på den en engine flush.
Annars räcker det gott att göra ett extra "kort" oljebyte (dvs. efter ca 200-300 mil) med en bra olja och filter.

Sammanfattningsvis skulle jag gjort så här i ditt fall, bmw,m3:
Byt oljan och filtret till kvalitetsolja/filter (Mobil1 är bra, liksom BMW:s originalfilter).
Kolla om oljan svartnar snabbt, gör den det: byt oljan och filtret en gång till efter 200-300 mil för att få ut merparten av skiten i motorn.
Sedan kan du använda normala serviceintervall.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.