AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.316

Nya motormedicinen...

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
tja!!
Nu finns det tydligen nån ny sorts medicin för motorn, o nej jag pratar inte om turbo ;)....

Det kallas för "motordialys", en teknik som finns i USA o har nu kommit till Sverige (har väl funnits här ett tag nu)...

Det går ut på att man sprutar runt en sorts oljebaserad vätska(40l) i motorn mha en maskin som plockar upp o rengör motorn på sot o sk*itpartiklar, de e ett filter som plockar upp smutsen..

kostar 800kr...

Vad tror ni om det, e de nån som provat...

........ HAHA ;p .....
Letar M-technic II paket *mums*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs detta: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har svårt att se anledningen till det. Sköter man sin motor med service och oljebyten så överlever nog motorn resten av bilen ändå.

Men någon annan vet säkert mer.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Finns en tråd om detta och enligt experter så gör det inget som vanlig frisk olja gör för bilen.
Försökte hitta tråden men hittade den inte nu. Finns säkert någon vettig människa som är bättre på att leta än jag :o)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Så går det om man tar för lång tid på sig att svara påe ett inlägg. ErikW länkade till inlägget jag letade efter.

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Björn B:
de du säger är helt rätt, men bara för att man själv e j*kligt petig o noga med allt som har med bilen o göra betyder det inte att tidigare ägare var det...

Som exempel kan jag ta min 325:a... Den har bara varit ägd av folk som verkligen vet hur man tar hand om en bil...
motorn ser ut som ny invändigt, 100 % rostfri, lacken e sjukt fräsch etc... kan med gott samvete säga att den är i min condition... känns bra då man själv är pedantisk..

men samma sak kan jag inte säga om 318i:n... den tickar ju lite i maskin o så, inte särskilt fin i lacken osv...
alltså har de tidigare ägarna inte brytt sig särskilt mycket om bilen...

O då kan det ju vara en idé att kanske göra en "motordialys", eller hur???

man kan ju iof oxo göra några oljebyten med korta intervall (100-200mil) o få ungefär samma resultat, men frågan är inte om det blir dyrare i slutändan...

De e min åsikt iaf..

........ HAHA ;p .....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Är man pedant så ser jag inte varför man skulle avråda någon från en dylik behandling :)
Kan ju vara kul? att se hur mycket skit man kan få ut ur en välskött motor också..Kan ju inte bli sämre iaf.

Hur som helst,hellre en sådan behandling än spoiler på taket ;)

Mvh Janne.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Janne T:
kanske var lite oklar..

de su säger är oxo intressant, men jag menade att på min 325:a behövs ingen "motordialys" eller liknande för den e så pass fräsch o så, men på 318i:n skulle man kunna göra en för att se om det hjälper...

........ HAHA ;p .....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

xelerator>>>Nej då,du var helt klar i ditt inlägg,mitt var bara en ytterligare aspekt på just "fenomenet" motordialys eller inte :)

Mvh Janne.
Tycker det där låter väldigt bra o man köpt bilen och är osäker på vilken oja som körts i den.. hmmmm hoppas det kommer upp hitt till norra sverige också .. då tänker jag nog göra en dialys.....

Bimmer
Motordialys...ha ha, vilket skämt!
Är det inte "Bilstein" ni snackar om?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dubilidu!>>>Bilstein Engine flush heter det, om jag inte minns alldeles galet..

Mvh Janne.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
M femman:
Vet du något om tekniken som vi andra inte vet eller vad grunder sig ditt uttalande på? Skulle vara kul att veta av ren nyfikenhet:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.