|
|
|
|---|---|
|
Jag kollade på deras hemsida och där står det att helsyntetiska oljan har annan klassning än förut: 5W-40 ACEA A3/B3/B4, API SL/CF Länk 5W-50 ACEA A3/B3, API SL/CF Länk I den tryckta katalogen står det: 5W-40 ACEA A3/B3/B4, API SJ/CF 5W-50 API SG/CE Är det fel på webben, eller har de bytt leverantör? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
|
Kanske har bytt upp sig eller möjligtvis har samma olja blivit uppgraderad av leverantören. Dvs att leverantören har klassat upp den... ?? Bytt leverantör är väl inte heller omöjligt iof.. |
|
|
Pratade precis med Biltema´s kundservice och det är samma olja som förut, mao har 5w-50´n hela tiden haft SL-klassning, det är knappt man tror sina öron... Mvh |
|
|
SL är inte det väldigt bra klassning? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| JohanB har sagt att API SM kommer snart, SL är den nuvarande högsta klassningen (som kom 2001 tror jag). | |
|
Är det bra och köpa helsyntetisk olja från biltema? ------ Länk Länk |
|
|
Om det skulle vara så att Biltemas olja "hela tiden" haft API SL-klassining, är det positivt för kunderna. För då har alla som köpt deras olja fått bättre olja än vad de angivit. Men jag har svårt att tro på detta, då det är ganska korkat av Biltema att inte ange den riktiga (bättre) klassningen direkt på oljan...det lär knappast vara någon kund som klagar på att de får en bättre produkt än de tror och betalar för. Iofs kan det finnas/funnits avtalsmässiga klausuler från oljeleverantören som gör att Biltema inte skulle ange att oljan är så bra som den egentligen är, eftersom det kanske skulle ta marknadsandelar från oljebolagets "kvalitetsolja" med egen etikett på. Snart kommer det att lanseras allt fler oljor med API SM-klassning (de första har redan börjat säljas i USA), så det kan vara en direkt följd av detta. Kanske börjar oljebolaget sälja sin uppgraderade olja och därmed har biltema fått "ärva" den näst nyaste versionen av oljeadditivpaket. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag pratade med dem på Biltemas kundservice kunde de inte uppge vem som betalat för testet, men jag har svårt att tro att de skulle luras med flit. Kommer bara köpa 5W-50 från Biltema i fortsättningen! |
|
|
Har blivit en ganska stor klassförbättring på 5W-50 oljan som bara hade en SG-klassning förut. Om denna klassning nu stämmer kommer de lätt bli biltema nästa gång,är ju lika bra som vilken annan dyr olja som helst! |
|
|
nu är det ju så att t.ex. Mobil 1 5W-50 har SL klassning, men det är bara för att det inet finsn nån högre klassning... om mobil 1 å biltemas 5w-50 oljor båda har API SL klassning så betyde rju inet de att dom e lika bra... biltema oljan kanske precis klarar SL kravet medans Mobil 1 oljan vida överstiger kraven... summa summarum, om biltema oljan nu har klassningen API SL så är den riktigt bra, men den behöver inet alls vara liak bra som t.ex mobil 1 olja med samma klassning.. (eller castrol osv.) /Jonas |
|
|
Var förbi biltema idag och såg att deras helsyntet-oljor fortfarande har samma klassning som innan,men därimot hade deras semi-syntet 10W-40 fått en bättre klassning. Undrar varför de står sådär på hemsidan!? kanske bara vill göra slut på de gammla först..? |
|
|
Alltså, all gammal 5W-50 olja som finns kvar i butikerna är (har hela tiden varit) API SL-klassad, de gamla etiketterna byter de inte ut. azkikr: Det är "additivpaketet" (t.ex. från Lubrizol Länk ) som mest avgör vilken API-klass den hamnar i, basoljan (blandningen) kan däremot skilja rätt mycket. Johan B: Pratade med Biltema idag igen och de sade att basoljan var en blandning av VHVI och PAO, vad är VHVI? Mvh |
|
|
VHVI står för Very High Viscosity Index och är liksom EHVI (Enhanced High Viscosity Index) är en högraffinerad mineralolja som nästan har lika bra egenskaper som PAO. Många oljetillverkare anger VHVI/EHVI-olja som "helsyntetisk" men i ordets rätta bemärkelse är det en mineralolja. Castrol Magnatech är t ex en VHVI/EHVI-olja, trots att den marknadsförs som helsyntetisk... Det är inte bara additivpaketet som avgör klassningen, även basoljan måste ha vissa grundegenskaper. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om de nu är en VHVI/EHVI-olja som är klassad som en helsyntetisk olja,fast de nu är en miniralolja i botten,är den oljan sämre än en olja som har en klassning som är sk helsyntetisk i botten fast dom har samma klassning i slutet? Kanske pratar i nattmössan nu,men jag är inte helt me :) |
|
|
Svårt att säga helt kategoriskt, men i princip kan man säga att "riktig" syntetolja (PAO, PIO eller Esterolja) har bättre generella egenskaper än VHVI/EHVI-olja. Skillnaden är inte jättestor men den finns där. VHVI/EHVI ligger "ljusår" över vanlig mineralolja i egenskaperna! Olika basoljors egenskaper skiljer sig lite åt, t ex är esteroljorna mer värmetåliga än PAO, men har samtidigt lite sämre egenskaper på andra områden där PAO är bättre.... Det man däremot kan säga helt säkert, är att VHVI/EHVI är mycket billigare att tillverka än PAO/PIO/Esterolja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag var på Biltema i Göteborg och kollade in vad det står på förpackningarna. De verkar vara mitt uppe i byte, för det var friskt blandat med nya och gamla klassningar på samma produkter. 1-litersflaskorna har fått ny design (blå och lite kantiga, istället för vita och runda), 10-litersdunkarna var identiska. Det kan ju vara värt att kolla upp om ni ska köpa olja, så att ni får bästa klassningen (om det inte är som rob_t_j72 skriver, man vet ju inte riktig om man kan lita på dem…) Johan, jag antar att ditt omdöme om oljan är att den nu är ännu bättre, även om den inte är klassad longlife -98 eller -01. Skulle du våga hälla den i en bil som kräver dessa klassningar? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik: Våga och våga... Det som skiljer en longlifeklassad olja från en icke ll-klassad dito, är att man har kontrollerat att den ll-klassade oljan inte försämras mer än inom vissa tillåtna toleranser vid långvarig användning. Skillnaderna mellan oljorna när de är nya, är troligen små, men det kan vara större skillnader när de har "slitits" ett tag... Det generella svaret måste nog bli att man bör hålla sig till oljor som har rätt klassning enligt de krav som motortillverkaren har ställt på oljan. Särskilt om man skall ha så långa bytesintervall som 2500 mil eller mer. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Vet du någon tillverkare som gör esterolja (förutom Redlineoil), och har 4-liters dunkar eller större? Mvh |
|
|
Rob_t_j72: Motul, men jag vet inte om de har fyralitersdunkar. Jag vet inte heller vilka som säljer den oljan i Sverige för den är ganska ovanlig... Varför skall du ha just esterolja? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är nyfiken på hur den skulle "låta" i motorn sas, den är visst mer tålig enligt Redlineoil? Men med ett literpris på 160+ (Redline) så känns det inte såå viktigt... Nån som vet vem som säljer Motul i 4/20-litersdunkar? Mvh |
|
|
När jag jobbade på Biltema så kommer jag ihåg att min chef pratade om att oljan som biltema säljer var identisk med den som premiumolja som de säljer till andra företag, vet inte vad tillverkaren heter dock.. Jag kör bara på Biltema helsyntet, tycker den fungerar bra.. löser upp en hel del skit i motorn också.. Deras avgassystem har f.ö. slagit bl.a. walker i flera olika tester.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.