AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.746

Tysken vill ha momsen åter - är det OK?

Sida 1 av 2
jo
27
joernmat
M3 Cab -96
328iA Cab -99

Har just gjort upp affär med en realaytivtt stor tyska handlare på en ny cab. Tysken föreslår att jag "stämplar ut" bilen i tyska tullen och sedan sänder honom detta "papper". Han påstår att detta ger honom halv den tyska momsen åter - vilken han vill dela med mig... Jag har ju papper på att jag köpt bilen inkl moms så det borde ju vare ok med svenska staten. Handlaren påstår att han gjort så förr med export till Sverige. Har något hört talas om detta?
(har importerat MÅNGA bilar men inte stött på detta form av tax-refound tidigare)

// Sista fracken har inga fickor...
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Det tråkiga är ju att detta papper SKA skickas till det tyska vägverket och de ska inkassera momsen av handlaren du köpte bilen av. Vidare kommer självklart svenska staten få reda på att du inte har betalat moms i Tyskland och du får betala moms i Sverige istället. Jag skulle råda dig att vara försiktig med liknande manövrar, det kan sluta med att du får betala moms både i Tyskland och Sverige.
jo
27
joernmat
M3 Cab -96
328iA Cab -99

Tack för svar.

Dock: Hur skall svenska staten få reda på att tysken fått tillbaka momsen från tyska staten? Jag har ju dessutom ett kvitto på betald moms i Tyskland? Det är ju inte jag som kräver halva momsen tillbaka från tyska staten utan säljaren - tysken.

jo
27
joernmat
M3 Cab -96
328iA Cab -99

För att förtydliga: bilen jag köper är en 99a och har gått 3000 mil, alltså ingen ny bil..

32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Jag vet inte exakt hur ditt fall ser ut, men något konstigt är det med saken. Om du betalar momsen till bilhandlaren då ska ju alltså bilhandlaren betala denna moms till skatteverk eller liknande. Han ska ju inte få några pengar av bilregister eler vad det kan vara. Är dock osäker på mitt inlägg, men kolla upp det hela närmare.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
328 coupé jag tror du har rätt. Den svenska staten får reda på av tyska staten om den tyske handlaren inte redovisar moms på den bilen. Tror att du Mats står dig slätt med ett kvitto mot det bevisvärde den tyska staten har. Genomför inte den manövern om du inte använder ett svenskt bulvanföretag som köper din bil och som säljer den till dig. Då är det ok för din del...
Robert.O
MD cruiser.

et du föreslår är skatte brott , gränsfall på skatteflyckt (svårt att bevisa) straffbart upp till 7 år. passa dig.. ;-)

R

Robert.O
Jag säger , det tysken vill göra är en sk netto affär , du får papper på att momsen är betald i tyskalnd (vilket inte hjälper i en (d.stol) då man inte har god tro på skatter), och tysken får tillbaks momsen och delar den med dig.. normalt sett får svensken aldrig reda på detta utan tror att han köpt bilen med mons. Vad som sker är i praktiken är att du köper en moms fifflad bil men får inte behålla monsen själv...

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
*garv* Jo det är rätt. Lovar att inte uppmana till olagliga aktiviteter utan att påpeka dess olämplighet. *hoppas att undvika spöstraff* Fast egentligen är det ju inte joernmat som då tekniskt gör något olagligt utan den han köper bilen av...

Håller med RobertO, i detta specifika fall ska han definitivt säga nej.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vänta nu, har jag fel minne? Om man som svensk privatperson köper en begagnad bil av en juridisk person som är förste ägare av ett fordon i tyskland beläggs då denna bil med moms?

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Om man köper av handlare är dt moms på bilen, dock ej av privatpersoner.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Och om den man köper av inte är en handlare utan ett "vanligt" företag, gäller då samma regel?

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Mja, vänta nu lite. Bilar är alltid belagda med moms. Sen syns inte alltid momsen, det är dvs inte alltid momsen är avdragsgill. Såvitt jag vet är momsen bara avdragsgill för köparen om transaktionen sker mellan företag. Det gäller i Sverige såväl som utomlands.
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Jag har funderat lite på saken. Om du betalar moms till bilhandlaren och lämnar in pappret på tullverket i Tyskland och handlaren senare skickar pengar, hälften av momsen i detta fall, till dig så får ju svenska staten ändå reda på att du inte betalat moms i Tyskland. Det blev lite rörigt det här, men kontentan är att jag inte skulle krångla med det här alls om jag vore dig. Köp din bil och betala momsen i Tyskland, det är mitt råd. Hur du än vänder på det kommer du i slutändan sitta med skägget i brevlådan medans handlaren är nöjd.
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Angående moms, alla bilar som säljs av någon typ av bilsäljande företag, och kanske andra företag också, är belagda med moms. Med andra ord alla som är skyldiga att deklarera för sin firma.
Robert.O
Enda chansen att lyfta moms vid export (lagligt ) är att bilen säljs via en firma somlyfter momsen i tyskland och sedan får privatiset(svensken ) betala svenskmoms. Detta förfarande är alltid till nackdel för Svensken då denne har en högre tariff på konsumtionsskatt (mons) Tysk 16 Svensk 24. Som Svensk kan man skita i att deklarera in bilen och därmed "SPARA"mången skön tusenlapp. Detta förfarande rekomenderas inte. Det är mao ingen skillnad mot att köpa bil av en Svensk firma och ge fan i moms men här komme fogden på dig relativt fort. Allt handlar bara om tid. Jag personligen bävar för den dag då de börjar samköra registren, vilket inte får idag.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
De som känner sig berörda: Tack för den upplysande inputen ang det jag inte kände till!

powder
Fiffla mera ;-)Mer pengar kvar :-)
e-b
Mitt råd: betala hela bilen i Tyskland. Dom har ju en mindre moms, o chansen att skattemyndigheten kommer på dig är stor då dom har samkörda register på något sätt.
Jag gjorde ett misstag och köpte en bil utan moms. Men på mitt kvitto står det att jag harbetalat bilen med moms i tyskland. Oerfaren som man var tänkte jag inte på det. Efter några månader fick jagett brev från skmh att dom konstaterat att jag köpt en bil på mitt företagsnummer (enskilld firma) och ville se kvittot för att jag inte tagit upp bilen i min momsdeklaration....
Där står vi nu.
Jag hävdar att jag betalt hela bilen med moms i tyskland-o handlaren har rapporterat att han såld den utan.
Troddeförst att mitt kvitto var biljetten till min oskulld men det är alltså inte säkert. Dom (skmh)påstår att det räcker om jag angett mitt f-skattenummer. Men det är ju mittpersonnummer hävdar jag!
Det hela kunde ta upp till 3 månader. Nu har det gått 5.
Klarar man sig??
Oavsett om jag gör det så gör jag aldrig om det.
powder
Be smart.. get rich :-)
e-b
powder-ja. Vi har hört det nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.