AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
934

en fråga om 540ia e39?

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
hejsan alla köpte nyllingen en 540 års 99 och e jätte nöjd med den :) Nu till min fråga den går super bra ingen snack om den saken men när den står på tomgång hör jag ett knackande ljud typ tak tak tak nu så undrar jag om v8 ska låta så där och behöver jag vara orolig?? Tacksam för alla svar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det bara ett svagt "ljud" du hör och inget "missljud" ska du inte oroa dig, de lever/rumlar om lite grann. (min osså) och hört betydligt värre exemplar utan att det är nått fel.
Prova med Valvoline Synpower 5W-40 vid nästa oljebyte, upplever min som aningen tystare efter bytet blev nästan ljudlös.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
det är bara ett svag ljud ingen missljud inte.jag vet ej hur en v8 låter det är darför jag vart lite orolig.sista olje byte gjordes på min för 1000 mil sen det är darför kanske den låter lite?
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
föresten när jag trycker in klima knappen så hör man inte ljudet längre.
to
207
toson
540iAT E39 -00
Har uppmärksammat liknande ljud på min, speciellt då man kör några mil på motorväg. Vid start och "normal" körning låter det normalt om Vanos-mekaniken men vid varmare motor hörs det alltså mer på ena sidan. Blev också ngt bättre efter oljebyte.
En fundering har varit om det kan bero på att oljepumpen håller på att lossna (enligt andra trådar) och att Vanosen inte får "ätt" oljetryck, om den är beroende av detta?

Toson
till 'cado'; har en 540i själv fast en 97:a.
Anledningen till ljudet är att motorn på tomgång går ned på så låga varv (500-550-600) då uppstår små vibrationer i avgassystemet. Händer i stort sett på alla 4,4 som körts 10.000+mil
När du tyrcker in klimaknappen så åker varvet upp till ca 700 och då försvinnet vibrationerna.
Ett skönhetsfel enligt JWR i Ttyresö.
De e bare o strunt i et.

Mvh
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
till angel1000 oke alltså inget o hetsa upp sig för skönt då kan man pusta ut..:) det e sant den går ner till 500 varv då hörs det men när den åker upp til ca 700 då hörs det ej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.