|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Nybliven BMW ägare (518i 83 med 26000mil på mätaren). är mycket nöjd, det var en billig bil men den funkar mycket fint. Bara det att den drar väldigt mycket bensin vid stadskörning, närmare 2 liter milen. Jag kanske inte kör med ett ägg mellan foten och gaspedalen men jag gasar inte som en galning hela tiden. någon som har en liknande bil och vad har ni för förbrukning? Tips på att dra ner förbrukningen lite? tacksam för hjälp. MvhTotte | |
|
Min uppfattning är att 518 E28 är en bensinsnål bil. Min har aldrig tagit mer än 0,85-0,9 blandad körning. Under långkörningar har jag kommit ner i 0,65. Jag har aldrig mätt på endast stadskörning men jag har mycket svårt att tro att den skulle ta upp mot 2 liter milen. På vilken grund säger du att den drar 2 liter? Är det som du räknat vid tankning eller är det genom att titta på bränsleförbrukningsmätaren under tiden du kör? Är så fallet kanske mätaren inte visar helt rätt?! För mätare på gamla bilar kan ju ha en tendens att inte alltid vara så exakta. /Martin Länk |
|
|
tankade 45 liter bensin körde 25mil och mätaren började lysa igen. sen tanskade jag 7 liter och den började lysa effter ca 3 mil. är det något som läcker kanske? har kollat men inte hittad något. Mvh Totte |
|
|
Jag har ägt två E28:or, båda 520, båda 83:or. Den ena läckte tanken på, nånstans i taket tror jag. Om man bara tankade halv tank så märktes dock inget läckage. Den andra bilen hade utbytestank, en 3-serietank på bara 55 liter men den läckte iallafall inte. Verkar vara ett vanligt fel på E28. Anders |
|
|
hej. några mer förslag. Är alla överens om att det är onormal förbrukning och att det är något fel? eller kan den dra så mycket. håller på med en till "mätning" nu och ska köra som om jag har sliks på blank-is och se vad den drar då. några mer förslag på vad som kan vara fel? MvhTotte |
|
|
kom att tänka på en sak. ventilerna knackar ganska mycket. Det borde ju kunna dra upp bensinförbrukningen den del med felstälda ventiler?! Har jag fel? finns det någon beskrivning på hur man fixar det på internet? tacksam för svar. Mvh Totte |
|
|
Förmodligen sliten kamaxel, kostar en rejäl slant att byta. Men verkar kammarna fina borde det hjälpa med ventiljustering. 518 Power! |
|
|
tackar, får väll kolla up det då. mvh Totte |
|
|
Min 518 ligger på ca 0,75 i Sthlms köer. Nått är fel med din bil om du får den att dra 2l. Men ett hål i tanken borde du ju märka av. Luktar det bensin runt bilen? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
hej om det var så änkelt att bilen luktate bensin så skulle det inte vara några problem :) frågan är om felinställda ventiler kan göra att förbrukningen ökar så mycket? eller om det är så som Rollof skrev, att kamaxeln är sliten. får kolla vidare. men som sagt tror ni att dåligt ställda ventiler kan göra så att förbrukningen går up så mycket? mvh Totte |
|
|
Hej! Att kamaxeln är sliten spelar inte någon roll direkt ang. förbrukningen iaf,dock så blir bilen än mer slö+risk att "vippor far" s.a.s. Jag tror inte på att din eventuellt slitna kamaxel orsakar dina problem med "soppatörst". Isf mer på dålig komp. i någon/några cyl.Kollat det? Har du servat bilen nyligen blir nog min fråga i sammanhanget? Stift,bränslefilter,luftfilter,kontrollerat tändning,fördelarlock,rotor...mm? Mvh Janne. |
|
|
Hej! köppte bilen för 4 dagar sen och har inte servat den. jag får nog bege mig till bibloteket och låna en gör det självbok samt ta och serva bilen och kolla kompen. tackar för hjälpen alla hjälpsamma. Mvh Totte |
|
rsarits |
Troligen så har du en trasig tempgivare till insprutningen, om kallstarsventilen (-munstycket) är aktivt hela tiden, så hamnar förbrukningen på ungefär 2 liter/mil. Starta bilen när det är kallt ute, koppla loss kabeln till kallstarten, det bör vara lika på din -83 som på nyare, i så fall sitter den på insugningsröret. Du har väl K-jetronic på din? (halvmekanisk insprutning med bränslefördelare). Om ventilen fungerar som den ska, så bör tomgången genast bli ordentligt lägre och kanske något ojämn. Det kan ju vara så att givaren är hel, men munstycket trasigt också. Apropå kamaxeln så har jag för mig att en komplett sats med kamaxel, vipparmsaxlar och vipparmar kostar ngn stans kring 3500:-, och är inte så svårt att byta heller, du måste dock lyfta toppen för att få ur vipparmsaxlarna (topplocksbultarna låser axlarna), det betyder att du bör plana toppen och byta packningen också. |
|
hej mycket bra skrivet. ska kolla up det genast effter studierna i efftermidag. Effter som att bilen bara kosstade 3500kr och är ganska risig (rost) så känns det lite hårt att byta kamaxel för 3500kr. vi får hoppas på det bästa. Om jag startar bilen och kopplar bort kalstartsventilen vad ska hända? om ventilen funkar som den ska så borde det ju bli skilnad när man kopplar bort den. om den har "hängt" sig och sprutar extra bränsle hela tiden, är det ventilen som är sönder då eller är det tempgivaren till ventilen? vart sitter tempgivaren? Mvh Totte |
|
|
hej alla som bryr sig har gjort en till mätning nu med en mycket försiktigare gas fot. då kom jag 3,7 mil på 5 liter. kanske lite lite att mäta på fem liter men endå. tankade 5 liter precis när lampan började blinka och när den började blinka i gen så hadde jag kört 3,7 mil, det borde ge en mil förbrukning på ca 1,35l/mil (statskörning). det kanske inte är så mycket endå. är van med motorstarkare bilar så antagligen gasade jag lite mycket. hur som hellst. I dag började bilen mistända på högre varv. omkörning och senare vid 110km/h på 5 ans växel. ska byta alla tändelar i morgon så får vi se. vad tror ni? mvh Totte |
|
|
Nja, nog låter det som din 518 drar bränsle i överkant, om du nu inte kör väldigt korta sträckor med bara kallstarter. Min har aldrig varit i närheten av 1 l/mil mellan två tankningar, och då har jag ändå kört mycket i Stockholmsköer. Nånstans 0,8-0,9 är nog normalt i blandad körning. Hjälper det inte med nya tänddelar får du börja felsöka insprutningen. En 83:a ska ha L-jetronic, den 'elektroniska' insprutningen. Några möjliga felkällor är luftmängdmätare (luftklaffen kan kärva i huset), läckande/kärvande spridare, fel på temperatursensorn och - kanske självklart men ändå: igensatt luftfilter! /// Gunnar E. |
|
|
tackar. som sagt ska byta tändelar i morgon och kolla öcer allt mer nogrant. är ledig en hel dag för första gången sen jag köpte bilen i morgon mvh Totte |
|
|
Nja...´83 års modell ska ha K-jetronic. 1984 kom L-jetronic på 518i bl.a. Mvh Janne. |
|
|
Janne T.: Naturligtvis har du rätt. Det är K-jetronic på en 83:a! K-jetronic är oerhört mycket känsligare än den nyare L-jetronicen. Helt mekanisk reglering av bränslemängden, via en 'styrkolv' som påverkas av hävarmen i luftmängdsmätaren. Styrkolven är precisionsslipad, den kan både kärva och glappa med störningar i motorgången som följd. En kärvande styrkolv kan i bästa fall 'räddas' med försiktig putsning med fin stålull - absolut inget grövre, då blir den repig! /// Gunnar E. |
|
|
Hej tänkte bara säga att allt blev bra när jag bytte alla tändelar. stift, kablar. rotor och fördelare. Bytte luftfilter med. har inte gjort någon ny mätning enu men det var som att lägga till 40-50hk. den blev rentutav snabb i gämförelse med hur det var innan. har nu kommit 21 mil på 20 liter då var dom första 10 milen med gammla tänddelar. (lansvägsköring) tack alla för hjälpen. Mvh Totte |
|
| Jag har en 518 91-a och stadskörningen slukar en del. Sist tankade jag fullt körde två veckor till jobet och hem. tankade fullt igen och resultatet var 1,65 men då kör jag 3km till jobbet och 3-hem. Under en så kort sträcka drar ofta bilen mycket bränsle. Är det rimligt tycker ni? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.