AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.564

för stum fjädring på SBP?

Sida 1 av 3
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Jag åkte idag dit för att ha "för stumma fjädrar bak" helt körda var de på SBP "som värsta A-traktorn" i helvete heller, man vill ju inte att bilen ska välta i kurvorna, har dessutom gått igenom flera bilprovningar tidigare och nu dämpar de mera än de gjorde då... trycker man ner baken på bilen går den ner nästan en decimeter och saktare upp igen. Helt normalt, det är ju inte gärna någon amerikanare man har.
Kollade man på dämparen så vad den fräsh och rörde sig normalt.
Känns som att han bara ville jävlas helt enkelt. Först sa han att de inte fjädrade alls utan bara var däcken som rörde på sig, sen när jag påpekade att fälgen visst rörde sig uppåt i hjulhuset så sa han att de brukar sätta dit toksänkta pegeauter med liknande fjädring.

Så nu till mina frågor:
1. har de rätt att ge tvåa för detta, och vad är det för farligt med stenhårda dämpare (om man nu har det vilket inte jag har)
2. vad kunde jag ha gjort på plats, vägrat acceptera denna tvåa? bett dem leta fram paragrafen i lagboken eller vad?

Att sen jämföra en bmw med en a-traktor är det ju nästan skottpengar på.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Hahaha.. ursäkta att jag skrattar, men det låter ju helt fel:P

på min alpina är man inte så rubba fjädringen fast man lägger hela vikten på!

Antagligen så är det väl om den blir för hård kan den väl börja hoppa.. men som jag märker det är det inte föräns runt 200km/h!

i 110 går den bara fin fint i kurvor och gupp.

lycka till med ombesiktingen, du får väl last sandsäckar bak på bilen när det är dags:P

Alpina Power!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stum fjädring är ingen ovanlig anmärkning, det blir ofta så när folk ska "sänka bilen på egen hand" istället för att använda en riktigt sänkningssats. Det ska finnas fjädringsväg på båda hållen, och bilen ska fjädra normalt, man ska alltså inte behöva provocera fram en fjädringsrörelse.

1. Ja, naturligtvis. Det farliga är att väghållningen blir påtagligt försämrad. Och jämför nu inte med diverse sportbilar som har styv fjädring, det är en helt annan sak...

2. På plats ska du inte göra någonting, det gör ingen glad om du ställer till en massa bråk i besiktningshallen. Är du missnöjd med bedömningen och/eller bemötandet ska nu i efterhand kontakta platschefen på stationen där besiktningen utfördes och lägga fram vad du är missnöjd med...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Om man har en sänkningssats som gör bilen så stum att man måste provocera fram en fjädringsrörelse, blir den underkänd också?

/Johan

Min bil: Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Johan99: Det är ju en bedömningssak från fall till fall, men är fjädringen stum ska bilen underkännas.
Att det är en köpt sänkningssats spelar ingen egentlig roll i sammanhanget, men chansen att få bra fjädring är större med den än med t.ex kapade originalfjädrar...

Jeppe

Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Men min bil är ju inte ens sänkt bak!!! (lite i fram)
vet bara att förra ägaren satte dit lite hårdare dämpare för bättre vägegenskaper (för 3 år sedan).
Har ju inte märkt av några försämringar i vägegenskaper alls i intervallet 0-200.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reodor: Jag kan naturligtvis inte ta ställning till hur din fjädring är utan att få känna på bilen, är du inte nöjd med bedömningen så tycker jag absolut att du ska ta kontakt med platschefen på stationen och föra ärendet vidare den vägen...

Jeppe

Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Orkar inte bråka, kommer ändå att ställa av den och fixa med den i sommar, ska nämligen (bli inte förbannade nu) köpa en cheva caprice 79' och har inte råd att ha två bilar igång samtidigt.
Bara att lasta den tungt baktill och besiktiga någonstans där de inte är lika hårda sen när jag ska dra i gång det bayerska motorwerket igen :)
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Reodor låter förnuftigt..

Alpina Power!
På min Alfa går det inte att rubba fjärdingen en milimeter genom att med handkraft trycka på bilen. Det är heller inget ovanligt för bilar med hårt chassi. Gula Koni och hårdare fjädrar är det som avviker från originalspecifikationen.

Jesperado: Hur bedömer bilprovningen fjärdringen? Det kan ju inte var genom att godtyckligt trycka på en skärm med handkraft? Det är ju sådant som oseriösa bilköpare gör... Nästa steg blir väl att testa glapp i spindellederna genom att sparka på däcken. :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reodor: Köper du en Caprice kommer du definitivt inte att ha problem med stum fjädring i alla fall! ;)

Att lasta bilen hjälper inte, det medför bara att fjädringen sätter sig lägre från början och får annu kortare fjädringsväg att jobba på...

bjoerck: Man känner hur bilen fjädrar t.ex. när man kör ner i bromsprovaren, när man lyfter/sänker bilen och när man provkör. Men man får faktiskt en väldigt bra indikation av fjädringens och stötdämparnas funktion bara av att "gunga bilen lite genom att trycka på en skärm".

Att sparka på däcken är för övrigt en väldigt underskattad kontrollmetod, det är ett utmärkt sätt att upptäcka ett glappt hjulllager...

Jeppe

Paap Reeder
...Reodor!
Pressar du upp din 528 i 210 på E4 söderut från uppsala kommer du att efter ca 5 km från rondellen - ute på den stora rakan före backen in i skogen - att flyga av i det j***a guppet som finns mitt på vår europaväg nr 4:a.

Guppet kommer att sparka upp bakvagnen i luften för dig .... men du kanske inte åker där?

MVH /// Paap R
Jesperado: Min tilltro till bilprovningen försvinner om du menar att det är tillförlitligt sätt att klämma på skärmen för att kontrollera fjädringens status? Alla som är insatta i hjulupphängningar vet att den kraft som en person klarar att applicera på en hjulupphängning medelst handkraft är försumbar. Jag kan hålla med om att det går att upptäcka om dämpfunktionen är borta men aldrig om fjädringen är för styv. De krafter som uppstår under körning är långt mycket högre än vad en vuxen karl förmå skapa genom att jucka mot skärmen.
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Paap Reeder:
det jag oroar mig för i gupp och dylikt är oljetråget, för det lär vara det första som ryker, bakvagnen är inte sänkt eller så, enligt mig helt normal, så den klarar sig nog... är lite sänkt i fram och därför jag inte flyger med den bilen. (skrapar i så otrevligt när man landar) ;)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bjoerck: Då kan du vinka farväl till din tilltro till Bilprovningen. Det finns teknisk utrustning till att mäta hur fjädrar och dämpare fungerar, men det ryms varken inom de ekonomiska ramarna eller de tidsramar som satts för en kontrollbesiktning, alltså får man lita till de lite enklare metoderna.

Jag anser personligen att man geom att "gunga bilen för hand", köra ner bilen i rullbromsprovaren, hissa/sänka bilen samt provköra bilen kan avgöra om fjädring/dämpare uppfyller kraven eller inte...

Jeppe

rsarits
Jesperado:
Vilka krav menar du då?
Jag har besiktat bilar med nya dämpare och fått anmärkning på oljeläckage från dämpare, för att besiktningsman inte visste att det är olja i fjäderbenet också på BMW, jag har också besiktat en E12:a med dämpare så slut att det inte ens fanns olja kvar, och fått godkänt! (de läckte ju inte olja).
Detta indikerar, tycker jag, att "fjädringskontrollen" är helt godtycklig, att gunga bilen eller känna efter när man kör ner i rullbromsprovaren är knappast en särkillt vetenskaplig metod, godkänd eller inte beror ju i hög grad på besiktningsmannes/kvinnans tycke och smak om vad som är "lagom".
Skall jag få nerslag på bilen så vill jag att det finns tydliga gränser, som dessutom går att mäta.
Jag vill också att min bil skall vara garanterat trafiksäker när jag åker från SBP, det är det jag betalar för.
Höj gärna avgiften om det behövs, bara resultatet är tillförlitligt.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Nu när jag tänkter efter så sa besiktningsmannen att den var hård fram.. frågade om den varn sänkt. jag sa att den var så från fabrik. sen sa han inte så mycket.

brukar alltid säga att det ska vara så från fabrik, klart om det läcker från en dämpare kanske man inte kan säga så:=)

Men om dämpare är hård kan man alltid säga att det är nya dämpare från tex, monroe, bilstein osv osv.

Alpina Power!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
rsarits: Om alla tyckte som du skulle det säkert gå att ordna en mer eller mindre idiotsäker kontroll. Du skulle få lämna ifrån dig bilen ett dygn och betala kanske 20000:-. Jag tror att du får svårt att få opinionen bakom dig i den frågan...

Så länge en kontrollbesiktning får ta max 20 minuter och kosta 300:- (vilket ekonomistyrningsverket har bestämt är lagom) finns det inte utrymme till att mäta och prova allt med teknisk utrustning. Man har bestämt sig för att det viktigaste (ljus, avgasutsläpp, bromskraft mm.) kontrolleras med mätutrustning, resten får kontrolleras med enklare och snabbare metoder.

Så länge större delen av bedömningarna vid kontrollbesiktningen görs av människor kommer det att finnas skillnader, det är ofrånkomligt...

Du kan som bilägare aldrig överlåta på någon annan att garantera att din bil är trafiksäker, det är ditt och bara ditt ansvar. Känner du att den årliga kontrollbesiktningen inte uppfyller dina krav i denna frågan får du själv utöka kontrollen. Är du t.ex. tveksam till kontrollen av stötdämparna finns det verkstäder som har provningsutrustning till detta...

Jeppe

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej gott folk!

Min högst personliga åsikt om SBP och dess kontroller är att de är väldigt bra. Jag känner mig trygg och tycker faktiskt om att få bilen kontrollerad på SBP.
Varför?
Jo, jag ser inte någon annan plats där man kan få bilen undersökt på så kort tid av så kunnigt folk och till det priset. Naturligtvis finns det bedömningar som handlar om sunt förnuft och känsla. Så är det på många ställen idag.
Idag åker jag inte omkring i skrothögar, men det har jag gjort tidigare. Även då tyckte jag om SBP, jag fick ju reda på att bilen inte var livsfarlig.
Allt beror på hur man vill se på saken. Man kan åka dit och tycka att SBP vill sätta dit oss bilåkare eller så väljer man att se det som en kontroll att du kan färdas säkert och tryggt i ett år till.
Jag utnyttjar situationen och frågar en massa om bilen, vanliga fel, vad bör jag vara observant på, vad är det ena och det andra...
Eftersom jag inte är någon mekaniker på hög nivå så får jag lära mig ett och annat.
Sedan skapar det ju en bra och trevlig relation med teknikern, som i sin tur leder till trevliga 20 minuter.

Jag förstår att du Reodor har svårt att svälja att bilen blev underkänd på, enligt dig, lösa grunder. Det du kan göra är ju, som jesperado säger, klaga hos stationschefen. Du kan även välja en annan anläggning, ...eller byta till "rätt" fjädring. Men om teknikern underkänner en bil p g a fjädringen, så ligger det ju något i det han säger (så vill jag tro iaf). Nu vet ju inte jag något om det aktuella fallet men har man originalgrejor på bilen, så tror jag inte att man kan få underkänt från SBP. Ligger man på marginalerna så är det ju, som alltid, lite gambling med i bilden.

Lycka till med bilen!

Mvh

/NP
Reodor:

Åk ock besiktiga på en annan station. Det brukar alltid funka när man fått en "idiot tvåa" av någon sur gubbe på SBP.
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
jo, det blir ju inte gärna samma station nästa gång.
Jag tycker också om bilprovningen, (dock inte den snubben nu senast) har åkt och besiktigat bilar åt bilfirmor så det har blivit ganska många besök och jag tycker det fuingerar utmärkt.
Jag hade klagat hos stationschefen om det inte var det att jag ändå skulle ställa av den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.