|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har varit runt och kollat på lite olika E28:or (528 och M535). Nu har jag hittat en fin 528. När jag öppnar oljepåfyllndslocket på ventilkåpan händer i stort sett ingenting. När jag gör samma sak på min 518 går den väldigt ojämt. Ska den inte gå ojämt? tvätta, tvätta, tvätta.... | |
|
Jo, fungerar vevhusventilation så ska den märkbart gå ner i varv när man lossar locket, såvida bilen inte har ASC. Motorn drar då tjuvluft genom oljepåfyllningen, därav markant ändring i varvtal. Händer inget så sitter vevhusvent. igen, den korta slangen från kåpan till bälgen o filtret i kåpan är troliga orsaker på M30....... ///Magnus |
|
|
Kan det bero på konstigheter med vevhusventilationen, eller bortkoppling av vevhusventilationen. Har läst att vissa "kopplar" bort denna för att bilen ska gå bättre. Stämmer detta och i så fall hur funkar det? tvätta, tvätta, tvätta.... |
|
|
Hmm. jag skrev att det gäller en 528 men det gäller en M535. Lite för tidigt på morgonen ännu....:-) tvätta, tvätta, tvätta.... |
|
|
535:an har ju tomgångsmotor som till viss del klarar att kompensera för det extra luftmängden som kommer in via vevhuset, men oftast brukar dom ändå gå ner i varv. Att bilen skulle gå bättre med den bortkopplad betvivlar jag, däremot så slipper man dra in olja i insuget på en hårt trimmad motor, då kör man vevhusvent. direkt till separat behållare...... ///Magnus |
|
|
Hej Jag har läst i en del biltidningar om diverse trimmade bilar. I motorspecifikationen brukar det ofta stå avledd vevhusventilation, men oftast är det på turbomotorer. Det kanske skiljer på turboladdade och vanliga "sugmotorer". tvätta, tvätta, tvätta.... |
|
|
E21R: Vad spelar det för roll om bilen har ASC eller inte? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Paap Reeder |
... drar jag upp oljestickan i min M30 - 40 000 mil - så stannar den efter 10 sek. OBS att jag har max 150 PPM HC och det utan katalysator. Motronic med tomgångsmotor orkar inte fullt ut reglera "läckaget". MVH /// Paap R |
|
Samma på min 535. Men på 528:an så hände inte så där jättemycket. Varvet sjönk lite, men inte mycket. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Konstigt, den M535i som jag kollade på hände det inget alls med när jag öppnade oljepåfyllndslocket på ventilkåpan. Annars gick bilen fint, det satt trimkam, öppet luftfilter, extraktor och chip i den. tvätta, tvätta, tvätta.... |
|
|
Min 525 går ruskigt illa om man öppnar locket... /Per |
|
| min 528, med motor från en 96 tvärdör om man öppnar locket | |
|
Min 525a märks ingen skillnad alls om man öppnar locket. Men den har klockren tomgång och går jämnt o fint. Har plockat loss alla slangar runt insug samt vevhusvent. Allt ser rent ut och snyggt ut. Måste vara något jag har missat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.