|
|
|
|---|---|
|
Bilen i fråga är en transport bil av tyskt märke:-),årsmodell -02, turbodiesel om du nu har nån betydelse. Min fråga är hur man byter bränsle filter,borde ju vara enkelt. Behöver man "lufta" rent generellt på nyare dieslar?Är byte av glödstift lika lätt/svårt som tändstift?Vilken olja rekommenderas?Hade tänk slå i SLX Longlife. Tacksam för svar! | |
| Du fyller nya filtret med diesel innan du skruvar dit det så slipper du luftproblem..och ja kommer du bara åt glödstiften så är det enkelt..olja får du välja själv..personligen kör jag bara på olja från Biltema... enda du ska tänka på vad det gäller filtret är att om det är ett skruvfilter är att den inre packningen finns..tillverkarna har nämligen slutat med den och utan den är filtret verkningslöst tror bara det är Mann samt Wix som har den med idag | |
|
Ok!En annan nybörjar fråga i dieselämnet....Hur gör ni får att få trycket att minska innan ni tar loss filtret?Är ju säkerligen ett antal gånger högre bränsletryck än på en bensinare...Jag menar om man rycker bräsnlepumps relät eller så finns väl risken att man kör den torr på diesel o får därmed luftningsproblem? Tror att glödisarna e lätt åtkomliga det ser så ut iaf (VW). GTO80: Skruvfilter?Menar du då vanliga "plåtfilter" som sitter tex på M20-motorer? Vet att de följer med xtra packningar till insatsfilter, tex till S38-motorer(en liten gummiring som sitter på själv bulten som håller locket).Var det du tänkte på eller menar du att de skall sitta nån slags tätning vid gängan typ på skruvfiltret?Har aldrig sett det på nån bil(bensin),kan ju va annorlunda på diesel pga högre oljetryck eller vad vet jag:-) |
|
| Det är bara att lossa filtret är inget tryck..visst det rinner lite men det är det lilla ha några trasor under bara...ang filtret du fattar när du köper det...om det är ett skruvfilter så ligger en stor gummiring ytterst samt en till ska vara längre in | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.