AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.564

En skojjare?

Sida 2 av 3
Ik
223
Ika
525i -88
Vad i själva grejjen gör magneten med bränslet? Om det nu drar ned förbrukningen som Frippan säger så borde det ju teoretiskt nästan minska effekten?

Min kärra Länk
Ika:

Svar: Den gör ingenting!
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Fick ett provex av en försäljare som kom in på jobbet en dag, och han garanterade att det skulle göra skillnad, men det var ju såklart ingen som trodde på det, men jag och en kille monterade på hans lastbil, och jag kan säga att vi var minst lika skeptiska som ni är, men enligt honom som nu har kört samma lastbil i typ 10 år så sjönk förbrukningen med ungefär 2 dl milen, så visst funkar det. Enligt försäljaren så skulle sänkningen vara 8-10% på lastbil och typ 3-5% på personbil eller nått sånt, tror den kostade runt tusenlappen.
Kommer inte ihåg exakt men han sa nått om att magneterna klyver isär syremolekylerna så att bränslet blir effektivare typ.

Så hjälper gör det men långt ifrån vad annonsen lovar, den kan man nog bara skratta åt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Carlsson535, inte ens i teorin fungerar det att magnetisera bränslet!
Det din kompis har upplevt kallas för placeboeffekt. Omedvetet har han troligen kört med lättare gasfot och vips har bränsleförbrukningen sjunkit... ;o)

Om det skulle fungerat hade det lätt kunnat påvisats i riktiga laboratorietester, såsom bromsbänkkörningar där man har full kontroll över alla parametrar som påverkar effektuttag och förbrukning.
Hade man då funnit att magneter gett påstådda effekter på effekt/förbrukning, hade uppfinnaren lätt fått nobelpriset för sina upptäckter. Därefter hade ALLA biltillverkare haft sådana magneter monterade på bilarna.

Nu kämpar tillverkarna för att få ner bensinförbrukningen någon enstaka procent genom advancerade insugningslufts- och ventilstyrningssystem på motorerna...tänk om de hade förstått att det enda som behövs är några magneter kring bränsleledningarna! ;o))

Produkten är en ren bluff från början till slut!
Liknande produkter har som sagt marknadsförts till godtrogna under flera decenier utan att de någon gång har fungerat.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Minns de där metalltabletterna som man skulle stoppa i bensintanken, de i reklamen påstods de gör ungefär som denna produkten. De marknadsfördes hårt i början på 80-talet, men vad hette de?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motaloy - var enbart en bly/tenn-legering i dem...gjorde inte heller någonting, förutom att de kanske skavde sönder tanken innifrån. :o))

Mvh

carlsson535:

Måste säga att jag mest tittade på tjejer under Kemi/fysik lektionerna i skolan, men aldrig har jag hört om att syre skulle vara magnetiskt!:) Placebo effekten är nåt att inte underskatta. Då man var yngre (tonåring) fanns det ibland tjejer/killar som blev fulla på saft också!

Om dessa produkter verkligen skulle funka, skulle som Johan säger detta vara på alla bilar! Om inte OPEC-maffian gjort en komplott mot denna produkt. **mystik**

Paap Reeder
... flyttade annonsen till Favoriter under mappen "Bullshit".

MVH /// Paap R
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Johan B: Säger bara vad jag hört från honom, har man kört samma lastbil bra många år o helt plötsligt kommer typ 5-10 mil längre på full tank därefter så börjar man ju undra. Eller?

Bayerischmotor: Kommer inte ihåg exakt vad det var magneterna gjorde men typ nått sånt, ska kolla om vi har kvar papprena på jobbet så återkommer jag med detaljer.
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Länk

Lite info
Visst. Finns en kille som säljer delar av himlakropparna också (planeter) "Dennis Hope" heter han, men tror nog den dagen man ska bygga sitt hus på sin tomt på månen kan det bli problem:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vem som helst kan sätta ihop en hemsida med massa mumbojumbo.

Med tanke på vad de tar för produkterna som bara är en vanlig magnet för någon kronas kostnad, kan man till och med lägga ner tiotusentals kronor på att bygga upp en "snygg fasad" och ändå lura tillräckligt många för att gå med vinst...

Produkterna fungerar helt enkelt inte, för då hade de varit vida omtalade i motortillverkarkretsar för länge sedan!

Hade de fungerat hade man givetvis låtit något oberoende testlaboratorie styrka detta med riktiga mätningar, där man kan kontrollera alla parametrar som kan inverka och samtidigt göra exakta mätningar av effekterna!

Att hänvisa till patentsökningar och dylikt säger ingenting, för man kan söka patent på totalt verkningslösa prylar!

Mvh

Funderar på varför det står så här längst ner på sidan:
VERY IMPORTANT NOTE: This material has been written and published solely for educational and amusement purposes. The author provide this information, and the reader accepts it, with the understanding that people act on it at their own risk.
Liknade pryttlar har förekommit, och kommer tyvärr även i framtiden. Bara att läsa Sverigehäftet, Home shop eller vad de nu kan heta som ligger i brevlådan då och då. Allt går att sälja med lite "på köpet" prylar...

FP
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Ni som testat på lastbilar, varför inte göra blindtest? Berätta inte för chauffören att det sitter monterat, då borde det va lätt att kolla om förbrukningen sjunkit. Det är ju ingen placebo-effekt om man inte vet att man kör magnetiserat...
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Att det är bullshit känns knappt lönt att påpeka men jag tänkte dra en liknande anekdot från dammsugarvärlden.

För 10 (eller 15-20??) år sedan kom det en ny revolutionerande dammsugare som kunde hjälpa alla allergiker. Det sas i annonsen att den sög upp, ja i princip allt (viurs baktier osv osv). Under denna tiden fanns fortfarande dammsugarförsäljarna kvar som dörrknackare.

När min mamma var hemma en dag så ringde det på dörren. En glad försäljare stod med dammsugaren i högsta hugg, visade broschyrer och berättade hur fantastisk den var.

problemet var bara det att min mor arbetar för Lunds universitet på kemicentrum och har full koll på hur små filterna måste vara för att inte släppa igenom dess partiklar osv osv.

När hon berättade för försäljaren vad det praktiskt inte kunde vara möjligt tittade han bara en lång stund på henne, sen sa han:
"Ja dig kan man tydligen inte lura", vände sig om och gick.

Inte samma bransch men ganska roligt och talande bevis på att man försöker, finns det bara någon som går på det så.
Den sista idioten är inte född.

Ekan:

Ditt exempel med din mamma var kul:) Hur manlig månne han kände sig efter att ha blivit avslöjad som "lurendrejare" av en kvinna. Dessutom på en teknisk apparat:)

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Om det nu är någon som tror på den här produkten så har jag ett magnetarmband som sänker skatten och som lättar på plånboken... ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns fler användningsområden för dessa fanatiska magneter! : Länk
Bättre smak på vin, effektivare AC, och bättre rening i poolen...

Tack för namnet, Johan! Här är lite kul läsning om Motaloy: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sluta, sluta! Hur kan människor vara så dumma, eller är dom kanske smarta!?

Vad tror ni om MotorUp då? Kanske skulle ata och hälla det i M5'an när det är -25grader ute, sedan tömma den på olja och se om den funkar:) Man kan ju ha Beretta 92FS'en brevid ifall det inte funkar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.