AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
20.078

Hur får man bort "lackskarv" vid maskering?

Sida 1 av 2
Nu har jag äntligen åtgärdat de små rostbubblor på nederkant av bakluckan. Slipade, maskerade, sprayade på primer / grundfärg och lade på tre lager arktissliver metallic.
Tog bort maskeringen och såg de härliga lack-skarvarna... :-(

Eftersom jag inte lade på klarlack igår så tänkte jag dra ett till lager med lack idag + klarlack. Detta tänkte jag göra utan maskering och bara hålla ett papper med hål i framför den del som skall lackas.

MEN hur gör jag innan detta för att få bort så mycket som möjligt av skarvarna? Skall jag polera med typ Dremel+minipolertrissa eller förhand eller med fint slippapper?

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
För att undvika lackskarvar vid bättringslackering brukar jag använda bred maskeringstape som jag viker upp i kanten närmast det område som ska lackeras. På detta sätt dimmar man ut lacken något och undviker en tvär skarv.

För att ta bort befintliga lackskarvar skulle jag våtslipa. Du får räkna med att det mesta av det du redan lackat kommer att följa med om du inte väntar ett par veckor och låter det härda först.
Grundfärgen kommer nog att vara kvar om du inte slipar väldigt mycket.

Sedan är det bara att lacka om med en maskering som inte skapar lackskarvar. T.ex. som jag beskrev ovan. Din idé med ett hål i ett papper fungerar nog också om du håller det nån centimeter från lacken.

Lycka till!
Fint, då skall jag göra så :)
Vart kan man köpa lämpligt slip-papper? Jag har bara 600 våt hemma och det är väl för grovt?
Brukar finnas hos färghandlare 600 är väl för grovt,jag är ingen expert men jag hade 2000 när jag fixade till volvon.Nu skall det väl finnas en svamp som man fuktar och den hade 3000 eller 4000.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag brukar ofta använda 1200 till liknande jobb. Tycker jag fungerar bra. 600 är för grovt.
Använd en kloss till papperet när du slipar för ett jämnare resultat.
1200 våtslippapper fungerade fint. Problemet nu är att jag tydligen är urkass på att lackera :-P

De små fixarna syns som bara den. Det jag gjort nyss är slipat, lagt på 2 lager lack + ett lager klarlack. Maskerade med uppvikta kanter och nu står det för torkning. Tror ni det blir mycket bättre om ett par veckor då jag skall köra lite rubbing/polish och vax?

Efter hur många timmar vågar man ut o köra? det blir ju 'dammtorrt' på en kvart.

Erito: Det GÅR att lacka snyggt o så att de inte syns med sprayburk när det gäller mindre ytor. Lagade på så vis en rosteig framskärmskant på min gamla E30.Förarbete var det värsta. Jag lackade utan att maskera.Lade först några tunna lager färg sedan några lager klarlack, sedan efter en vecka gick på med rubbing/polish...Resultatet blev mycket bra,om man inte visste att de va bättrat så såg man ej! En förutsättning för ett lyckat resultat är dock att du har rätt nyans på färgen....

Okay, jo det ser väl inte SÅ farligt ut, men man är ju pedant när det gäller sånt' där :)

Jag fick rätt nyans och har bara små 'kanter' där maskeringen var, men det kanske man får bort med rubbing/polish senare eller?

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
erito: Vad menar du med "små 'kanter' där maskeringen var"?
Är det lackskarvar du menar?

När det gäller tid innan du kan ut och köra är det bra om du kan vänta nåt dygn iaf.
Du bör vänta minst en vecka, gärna längre, innan du börjar polera ytan.
En idiotfråga: Kan någon redogöra skillnaden i att slipa resp våtslipa?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ztephan: ja, det är nog lackskarvar jag menar :) Lacken blev helt okay där jag sprayade, men när jag drog bort tapen så syns en kant mellan den gamla lacken och den nya. Jag försökte slipa lite och spraya omaskerat, men kanten syns ändå. Tyvärr kunde jag inte vänta så länge innan jag körde heller, men nu är ju rosten borta iallafall så får jag fixa det snyggare senare om jag inte blir nöjd...

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Olof: När man våtslipar slipar man med mycket vatten och med ett slippapper avsett för detta.
Tack, Ztephan. Finns det någon bra guide hur man går tillväga? Skall snart fixa lite rost och tänkte att det nog kunde behöva tillämpas.

/// Olof

Länk
bustorp
erito:
Ett tips till nästa gång är att inte maskera så får du inga vassa skarvar o kanter utan lacka o rubba ut den tunna övergången o färgstoffet som blir kvar. Då behöver du inte våtslipa heller.
Har inte sett någon lackerare som maskerar o våtslipar en bättring när det räcker att lacka o rubba ut. Sparar både tid o arbete o risken att misslyckas minskar radikalt.

Ödmjukhet inför kunskapen.
Jeppe W
Maskera kan man göra, men inte där man ska lacka...detta enbart för att slippa rubba bort färgdamm från halva bilen när man egentligen jobbade med en skärmkant!
Ahaaa ja det verkar bättre att göra så, jag maskerade precis runt där jag 'fixade' så jag får nog göra om det senare. Nåja, ingen rost nu iallafall, även om det bara var ca en halv kvadratcentimeter så hade det nog växt i vinter :)

Jeppe W
Vad kör du med för lack förresten?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Ursäkta att jag lägger mig i.

Min erfarenhet är följande:
1 använd alltid tvåkompfärg, färgspruta med kompressor - allt annat ger inte bra resultat. Enkompfärg på burk är svårsprutad och tål inte lika mkt som tvåkompfärg.

2 se till att få så små lackskarvar som möjligt och faida ut lacken.

3 när lacken härdat ordentligt, polera ner utfaidningen och vaxa.

E
Jag kör med färgkod 309 arktissiver metallic. Från Bildetaljer i Sundsvall. Det är exakt samma nyans som BMW's burkar. AutoK klarlack eller vad den nu heter :)

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
När det gäller maskering anser jag att man maskerar så mycket som möjligt utan att det inverkar på resultatet. Vad jag menar är att unvika färgdamm/klarlacksdamm så långt som möjligt. Metoden med att vika upp maskeringen ska inte ske för nära det område som ska lackeras. Vitsen är ju att inte få någon lackskarv.

Olof Ovenholm: Någon guide känner jag tyvärr inte till. Det beror lite på vilken typ av rostskada du har. Under "Gör det själv" här på autopower finns t.ex. tips på hur du punktblästrar.
Övriga frågor är väl bara att ställa här på forumet.
Ztephan:

Våtslipa är bara ett ord för mig. Min fråga är egentligen bara hur det skiljer sig mot vanlig slipning med sandpapper? Skall pappret vätas ner och sedan användas likadant som ett vanligt? Jag har ingen aning, sånt tas väl för givet att man känner till :)

/// Olof

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.