AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.990

Tätningar i sugturbo

Fr
38
Freddan24
Bmw 520i Touring -92
Vad är det för speciella tätningar man behöver i turbon om man ska bygga sugturbo?
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Ursäkta mig men vad e sugturbo???

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
Mi
58
Mirre
525 24V -93
325 E30 -89
325 4-link -87 Turbo
Troligtvis vill han ha splällhus/förgassare innan turbon...??

mi
447
min528
525tds Touring -93
ja precis, förgasaren innan turbon! jag undrar åxå vilka tätningar man måste ha då
Fr
38
Freddan24
Bmw 520i Touring -92
ljag ska åta turbon suga genom en weber 40:a....har hört att man behöver speciella tätningar i turbon om man tänkt köra så..
mi
447
min528
525tds Touring -93
precis man behöver tätningar, och jag undrar åxå vilka tätningar som behövs och till vilka aggregat dom passar osv osv
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
heter carbon tätningar.. brukar vara turbo med lager i. typ ray ray har några sen finns det firmor som tätar!! vilken bil ska du ha de på ?
mi
447
min528
525tds Touring -93
carbontätningar heter det ja, men det är lager i alla turbosar, menar du kullager kanske?

själv hade jag tänkt på min 528i -84

men det är ju inet min tråd dethär...låt trådskaparen svara på de :P
Ska du ha luftmängdmätaren framför turbon behöver du inga speciella tätningar i turbon.
För du ska väl inte förgasarkonvertera?
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
markus fors: jo han ska förgasarkonvertera..

min528:nja kullager vet jag inte om de är men kanske nål lager inte en aning inte sådana bussningar kalla de lager om du vill men inte de som sitter i vanliga aggregat.

/Jeppe
mi
447
min528
525tds Touring -93
det är alltså inga tätningar? det är andra typer av lager?
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
nej alltså du missuppfattade. de finns med carbon-tätningar..

Men sen finns de turbo med andra lager dom tror jag inte man behöver carbon täta. men om du ska t e x köra med en Garret T03 så måste du carbon täta agget.

/Jeppe
mi
447
min528
525tds Touring -93
vad vad är det liksom för tätingar? packboxar?

sen fattar jag inte riktigt VARFÖR man ska täta
Suger man igenom förgasaren så suger man ju bränsleblandningen igenom turbon (kompressor delen) = ej bra att få detta ut i lagren!!

Mvh Christer
Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
största problemet är att när du släpper gasen så får du vacum i kompressorn, har man då otäta lager så suger man in oljan i kompressorn! då ryker det väldigt.. ska man bara köra lite på skoj så kan man stå ut med det, men det blir jobbigt vid trafikljus, det ryker som faan! men problemet försvinner så fort du gasar.., så vacumet försvinner. Jag har fått ett tips av en gubbe på GIK, som hade experimenterat mycket förr med sugturbo, han rekommenderade att man satte en nippel i retur "sumpen" på turbon, alldeles över anslutningen till oljereturen o anslöt den till insuget. då jämnas trycken ut, o det rycker mindre. jag har dock inte provat på det ännu, men det kommer nog=) tanken var att använda en Holset HX55 o suga genom enn Holleyförgasare avsedd för alkoholdrift o köra på alkohol. enkelt o bra o så behövs ingen IC=)

oj.. där gled jag från ämnet lite.. hrm

3,5 liter + GT40= kul!

coola bilar drar 4 liter milen ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.