AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.363

Hur byter man fjädrar bak på en e36?

Visa användare
3
Niclas H
E36 320CiA -94
Jag gick bet på fjäderbyte bak på min E36 coupé -95. Enligt boken (Haynes) skall man lossa på drivaxeln och då skall även några bultar/muttrar förnyas. Detta hade jag inte fått med av gubbarna på dyronomen. Som jag förstår det så skall "fjäderskålen" sänkas så att fjädern avlastas och kan tas ut. Finns det något som kan ett enklare/annat sätt t.ex komprimera fjädern på plats med ett smart verktyg?

//niclas
Jaa, du kan ju alltid pressa ihop fjädern... Dock tar det inte många minuter att byta fjäder på en E36 coupe bak...

Öppna bagage luckan... Ta loss mattan, och bakom mattan hittar du stötdämparen, antingen skruvar du loss den muttern där, eller lossar helt och hållet på bussningen oxo!
När du gjort detta... skruvar du loss stötdämparen från sitt fäste vid bakhjulet... Hissa upp bak delen på bilen ordentligt så är det enkelt gjort!

Shake That Ass
Hmm... Glöm det jag skrev... Va nog inte konstruerat så på dessa... Mindes nog fel! =/

Shake That Ass
Visa användare
75
lustgas
320 touring -00
325 -93
325 -92
316 -90
På en sedan. e36a -92a Är de ända sättet att man måste lossa innefrån bagaget?
1.Skruva loss stötdämparen. (Räcker med den bulten som håller den under bilen)
2. Sen ber du nån polare trycka ner hela paketet medans du tar ut fjädern för hand.
3.Sen monterar du i omvänd ordning. OBS!!! Glöm inte att vända fjärdern åt rätt håll + att den ligger som den gamla gjorde för snurrar du den lite fel så uppstår missljud. Kolla att den sitter som den ska.

(Jag gjorde så här fast jag hade en billyft till hjälp)

MVH
Visa användare
3
Niclas H
E36 320CiA -94
Dubilidu

tack för tipset, men i Haynes boken så står det att man skadar drivaxeln om inte denna monteras loss först. Är dom kanske onödigt försiktiga?

MVH niclas
Jag har inte haft några problem med min drivaxel efter jag bytte i sommar.
Visa användare
75
lustgas
320 touring -00
325 -93
325 -92
316 -90
Dubilidu! Så du menar alltså att jag behöver alldrig öppna bagage luckan för att byta Dämpare +fjädrar :)
"lustgas"

Jo när du byter dämparna så måste du göra det! Men han frågade ju om fjädrarna.

MVH
Visa användare
3
Niclas H
E36 320CiA -94
Tack för tipset Dubilidu. Jag skall pröva detta.

MVH niclas
Gör som Dubilidu! anvisar. Glöm inte att lossa krängningshämmaren om bilen endast är lyft på ena sidan. Blir svåart att få ur fjädern annars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.