AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.944

BMW M3 (321hk) >VS SUPRA MK3 BPU ca(285hk)

Sida 2 av 3
320-325
marginell skillnad ifs på hk o nm .. men ändå ..

Supra MKIII
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Hmmm ja men supran mkIII väger ju ganska kalas mycket..
min S4a väger 1770 kg.. med 230 hk.. den gör 0-100 på 6,8 med 4wd Så det kan nog stämma

320-325
350nm ...

Supra MKIII
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Det är 380nm i S4an under 12 sekunder som den Boostar upp trycket på sedan är det 350 nm som i supran
En MK 3 med automat som det bara är öppet filter på och 3 tums avgas tror jag får stryk av en 330.

Flåklypa
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Flåklypa Tror jag med...
Så länge inte turbo trycker är uppstält på supran så..
320-325
nja.. turbo trycket höjs ju .. när man gör nämnda mod...

Supra MKIII
320-325
hmm 330.. med sina 231 hk o 300nm typ eller... den väger ifs mindre än supran .. men .. öhh ja vet inte .. d känns ..inte som den skulle orka med iaf ..

Supra MKIII
Med avgassystem med lägre motstånd och sport filter så sjunker laddtrycket pga lägre mottryck men bilen går bättre.

En orginal supra har inte en changs mot en 330.

BMW 330 -04

Motorart R 6
Hubraum 2979 ccm
Aufladung Sauger
PS - UMin 231 PS - 5900/Min
Nm - UMin 300 Nm - 3500/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 6/manuell
Test in ams 01/2004
Gewicht 1532 kg
0 - 80 km/h 4,7 s
0 - 100 km/h 6,6 s
0 - 120 km/h 9,3 s
0 - 130 km/h 10,7 s
0 - 140 km/h 12,2 s
0 - 160 km/h 16,1 s
0 - 180 km/h 21,0 s
0 - 200 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 250 km/h
Efter att ha provat mot en MK3 aut. med stort avgasrör med min gamla 328 så sätter jag pengarna på 330in. Iofs skyllde föraren av Toyotan på laddtrycksproblem, men det tycker jag att alla som åker turbo gör när dom får stryk.

Däremot går en MKIV bättre än vad som anges tidigare i tråden. Dom går bra!

Flåklypa
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Sen så är väll orginal laddet i supran enbart typ 03-04 bar? är ju nästan en sugmotorn den :)

Men med påställt tryck går de bra, dock är väll topp packningen på dessa ett återkommande problem ?

Går iof en Supra MKIII här med 745 bromsade hästar och 1024nm i vrid ;) men det är väll itne nått att jämnföra med :D
320-325
mm topp packningen ger sej vid 1kg ungefär.. men det är ju 300hk+ ca 500nm o d räcker ett tag ... för mej iaf.. för detta trimm behövs ... minimal invenstering .. kanske..5000kr MAX. sen om man byter topp packning .. så är väl gränsen vad den tål.. svår att nå.. med .. en vanlig arbetarlön, maskin o sånt håller bra. med tanke på vridet som blir av den .. lånslagiga .. raka 6an på 3liter. sen är dom ganska .. lik BMW .. stabila .. hyffsat välbyggda.50-50 vikt fördeling ..go att köra .. samt motorn är rak.. samt bakhjulsdrift. sen är ju supran mera lågvarvig. orginal ladd på en mk3är ca 0,5.. o orginal går dom skit. dom är gjorda för att.. pillas med. jag köpte den enbart för det .. inte för att köra runt med orginal 235hk .. på 1800kg målet är för denna sommar är ca 285-300hk .. o då var jag lite intresserad av vad min supra skulle kunna jämnföras med.. med den trimmnings grad... ej orginal.. då går dom skit .. jag körde ju ifrån min supra 0-500m med min E30 me m20b25 så om en 330 skulle köra ifrån en supra .. me automat .. me stort utblås .. förvånar mej inte ett dugg ... i högre farter så.. kanske d blir svettigt..

Supra MKIII
320-325
alltså en orginal .. supra .. rastar MÅNGA .. men när man pillar på dom lite .. så blir det en annan femma..

Supra MKIII
En original MK3 är en stor besvikelse. En stardard Nissan 200SX s13 är minst jämnsnabb. Trimmar man dom så håller dom inte. I bästa fall går toppackningen, i värsta fall hela toppen.

MKIV är en helt annan femma.

Flåklypa
320-325
nä men d kommer bli skoj att rasta .. m3 or sen .... o inte har några probs i bes.. ´m.m samt drifsäkra hk. men ja kan hålla med om att .. kör man ifrån en turbo bil med en sug maskin .. så kommer alltid .. snacket om att dom har prob med laddet m.m ... men d är känsliga .. hk med turbo .. många slangar som kan läcka .. o ställa till det .. tyvärr.. men ack så mkt mera möjlighter.. än sug.

Supra MKIII
320-325
(flåklypa) ''

KNAPPAST... om man inte kan trimma.. på ett ``riktigt´´ sätt så.. blir det så..i värsta fall.. men min lilla E30 har ju pajat ..och det beror på att toppen blev kupad .. av nån annledning ..så då kom det in vatten i oljan .. för att sedan .. förstöra .. min botten del.. toppen visa sej ha en spricka oxå.. suck..., .. kan till lägga att lika dant har hänt med supran .. men förutom .. spricka i toppen o vatten i oljan samt söndirga vevstakslager. så .. hmm .. ditt reonemmang håller inte.

Supra MKIII
320-325
200sx kan du inte jämföra med mk3.. helt olika bilar .. d dom har gemensamt är turbo .. o japanskt. supran är byggd för att vara i samma segment som BMW 850 nissan 300Zx 3000gt m.m,

Supra MKIII
320-325
kör dom bilarna på strippen .. eller på bana.. fördelen med MK3 an är just att det är mkt lågt hk orginal.. allstå låg förs.. o som jag uppskattar eftersom jag SJÄLV står för min egen förs...sen är mk3 lätt trimmad .. samt har dom kraven jag begör ..=turbo stabil. bra vikt födelning. lite lyx, rak 6a , bakhjusdrift, lammeldiff, billig i förs.

Supra MKIII
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Jag säger bara respekt :)

Länk
Tjena. Här har ni en som älskar det mesta som kommer från Japan. Tack vare det kan man det mesta om de flesta japanska bilarna, iaf prestanda siffror och sådant. :)

Roligt att någon på detta forum även kör lite riktiga bilar. :P

Iaf. Om man ska prata MKIII prestanda så kan det kännas som en riktig besvikelse. Man kan lätt förvänta sig mer av en bil med 3.0l motor och turbo. Just därför är det lite taskigt att man med en orginal Supra inte kör ifrån flera av vanliga Gti bilar. Iofs de lite modernare Gti bilarna från 1990 (Supran kom 1986)

Man får kämpa med Golfar VR6, BMW 325, Nissan 200SX S13.

Laddtrycket är så lågt som 0,4-0,5 orginal. Man ska absolut byta till starkare topplockspackning. Då slipper man oroa sig.
En MKIII går inte att chippa sägs det, finns inga chip till de. Istället köper man FCD (Fuel Cut Defencer) och BC (Boost Controler) av någon på Supra forumet.

Det första man ska byta är till grövre avgassystem helst med racekat. Grövre downpipe är också ett stort +.
En större IC gör underverk på Supran, då den gamla och slitna är alldelles för liten.

Större IC och RIKTIG avgassystem från turbon med 0.7-0.8 i ladd är som dag och natt mot orginal. 1 sekund ryker bort på strippen som ingenting.

Till en M3 3,0 är det en bit kvar dock. Ska erkännas direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.