AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.559

Svetsning av m20 toppen ?

Jag funderade lite på om när man ska svetsa toppen mellan kulkanalerna.
Ska man använda nån speciell tillsats då?
E nämligen svetsare och har tillgång till både fräs svets osv osv..
Ska ju tig-svetsa då.
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
tror dom som vet, inte säger det tyvärr !
svintoleffe
Håller med niklas ´g.

Dom som svetsar den talar inte om det.

Då det kostade pengar en hel del pengar för dom att få någon info om det.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
Hör med Andreas på ppf, www.pure-pf.com

Mvh Emil
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
Ops.. läste fel. Tror inte han säger om man ska ha någe tillsatser eller nått. Men han kan nog svetsa toppen åt dig.

Mvh Emil
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Tror dom tar 2000:- inkl riktplaning.
Nänä..
Ingen som behöver tala om det då..
Får väl prova mig fram då =P.
Finns tillgång till mer än 1 m20 topp att provsvetsa på så..
När toppen är klar kommer jag att tala om hur det gick och vilket tillsatsmaterial som användes.. Eller inte.!

Å ja vet att PPF tar 2000 för det men kan man spara just de pengarna så
Trodde detta var ett forum där man även hjälper varandra med både det ena och det andra men hade tydligen fel om det.
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
Ja tror inte att folk inte vill hjälpa dig, jag tror att de handlar om kunder. Om ett företag som svetsar toppar,säger hur man gör till folk så kommer ju kunderna att göra de själv, vips så har företaget inga kunder kvar.
Om jag visste hur man gjorde skulle ja mer än gärna berätta de för dig.

Mvh Emil
Förstår vad du menar helt och hållet.
Men men..

Som sagt vill någon veta vilket tillsatsmaterial som användes så kommer jag att berätta det.. Men då sker det inte genom detta forumet. Då kommer det att gå via mail.
Jag kommer dessutom inte svetsa en m20 topp till ngn annan heller eller försöka tjäna pengar på det. Har jag varken tid eller ork med =P

Jo
744
Jonhny
745 -85
Jepp, systembolaget och PPF har monopol i Sverige =)
Hemkört och hemmasvetsat rockar.
Nån måste ju veta ungefär vad som går sönder i topparna?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vet tyvär inte heller vad man ska ha, men jag lämnade in en sprucken M10 topp för några år sen, sprickan var väldigt liten och knapt synlig, men dom fräste ur väldigt mycket innan dom svetsade, det var helt tomt mellan kanalerna.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Snurrbo: Har du kommit på vilken tillsats man bör använda på m20 topplocket?
Jobbade du inte som svetsare? Då måste du ju kunna vända dej till företaget som säljer eran utrustning, de har väl experter som kan svara på frågor, likväl som vi inom skärande kan vända oss med problem till våra verktygs leverantörer för hjälp..
Jag pratade med en kompis som har vunnit svets-sm om detta!.. jag tänkte att han om nån borde ju veta :) tyvärr sa han att det finns en hel uppsjö av olika tillsatsmatrial, och det finns inte heller något enkelt sätt att att se på en topp vad det är för matrial..
men jag ska låta har experimentera med en gammal M20 topp jag har :)
appropå att svetsa toppar

En polare pratade på att hans topp (volvo) slog sig enormt mycket vid svetsningen eller förvärmningen, såpass mycket att det inte räckte med att bara plana av den lite utan hela locket blev snett. Går det att åtgärda detta på något enkelt sätt, han har lagt ned ganska mycket jobb på att porta mm. Räcker det med avspänningsglödgning?

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Hejsan!

Mitt M20B25 topp är svetsad, ni som är intresserad kan ju alltid skicka ett mail.

Men eftersom att toppen inte är brukad ännu kan jag ju inte garantera till 100% att det är rätt gjort.

Men killen som svetsade det har ialla fall svetsat toppar i uppsjöar b.l.a. och har koll på läget.

- Tänker inte skriva ut det här.

( min topp slog sig nästan inget, planade ned fogarna och svepte en gågng så var den rak som en fura )

"blao is the name of the game!"
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
"Mitt M20B25 topp är svetsad" <- "MIN"

"blao is the name of the game!"
He he.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.