|
|
|
|---|---|
|
E det någon som kan bekräfta att skillnaden mellan 2.0 liters och 2.3 liters sexorna i E30, bara är att 2.3:an har större slaglängd? Om detta stämmer kan väl svårigheterna inte vara så stora att bygga om en 2.0 till en 2.3 som går jävla mycket bättre då jag haft båda modellerna? Om någon provat på ombyggnationen, vad landade kostnaden på? /Jonas | |
svintoleffe |
Prova sökfuntikonen då kommer du att få mycket svar. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Ja, slaglängden är skillnaden, i motorvolym. Sen är även stakarna annan längd på 2.0 litersmodellen Borret är samma 2.0 o 2.3 Så hitta en komplett 2.3 underdel är nog billigast! Alt. lös vevaxel o stakar som flytas över. ///Magnus |
|
|
På mina motorer, som jag försökte fixa till i somras så var det kolvhöjden som skillde. Stakarna var lika. Min b23 rasade så kolvarna och toppen blev obrukbara, köpte en b20 och tänkte mig att återanvända vevaxeln och stakarna från den gammla motorn men det gick inte, eftersom kolvarna på b20 motorn var högre. Skall tilläggas att min b23 var från 84 och b20 från 86. har ingen aning om det skiljer mellan årsmod. men det tror jag inte. |
|
|
Jag har en m20b25 i min 320... den behövde inte bankas:) |
|
| hmm, det var ju roligt! =) | |
|
Tjena Jonas !, intressant fråga! Har själv en 320 som skulle behöva en liten spark där bak... (nu fick jag till det). Har kollat på sökfunktionen men hittade inget konkret om nån hade bytt vev/kolvar från 323 (det är det som skiljer om jag har fattat rätt). Har nån testat? Vore ju kanon om det funka!! MVH Jeppe (320it -89) |
|
|
Jag hade båda motorerna i delar bredvid varandra och jämförde de olika delarna innan jag satte ihop den jag nu använder. Och såvitt jag kunde se var det endast kolvarna och vevaxeln som skillde dem åt. Så det lär nog inte vara några problem att byta endast dessa, om man har de grejjerna dvs. Annars är det nog enklast att byta hela underdelen. Lager, packningar och ringar kostar en slant (vilket man nog vill byta om man har isär motorn) och det tar ganska mycket tid om man vill vara noggrann. Har förövrigt en vevaxel till m20b23, stakar samt sex trasiga kolvar... Om det är någon som vill köpa! ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.