AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.597

Funderar på att skaffa E38...

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Mitt första inlägg på forumet, så var snälla. För att göra en lång historia kort så är min femton år gamla Volvo 740GL på sin definitiva upphällning. Volvon var min första bil som jag lärde mig köra i men några år senare känner jag nu att jag har vuxit ifrån den, jag vill ha något mer.

Just nu funderar jag på en BMW 740iA, årsmodell 99 eller därikring (den som kallas E38). Sådana tycks finnas att få med våldsamt mycket utrustning och relativt få mil för kring 200 kkr, ett pris som passar mig lagom. Min fråga till er: Vad finns det för fällor som jag lär falla i när jag letar runt efter en bättre begagnad 740iA? Är 200 kkr rimligt för en '99 med fem-sextusen mil på mätaren och all utrustning (inkl tv/nav) eller vad är rimligt? Vad kommer att gå sönder under de första åren? Vad kostar försäkringen?

Tack för all hjälp // Wilhelm
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nu har jag läst Länk också. Mycket som var bra att veta där.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Fick frågan om försäkring besvarad på annat håll.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej, och välkommen!

Vad som har kostat mest för mig är bak och framvagns detaljer som denna bil formligen "äter", delvis pga. sin vikt. Att hitta en "fullutrustad" tycker jag är att lägga ribban högt då optionlistan närmast är oändlig. Att du tittar på en E38:a med tillverkningsdatum 98/9- är ett plus med tanke på att det är den "sista" uppdateringen innan E38 gick i graven, men det viste du kanske redan. En 99:a med så låga mil skulle def. göra mig misstänksam. Kolla den ordentligt så att den inte är mätarskruvad. En väl fungerande tankavluftningsventil är ett måste som tyvärr vissa exemplar får problem med (självupplevt). Kostar ca 350:- på BMW och tar 5min att byta, men kan avgöra om du måste byta tank pga. sprickor. I övrigt så finns hur mycket tips som helst att hitta om du söker på tidigare inlägg.
Lycka till i din jakt på ett fint exemplar!

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tack PJ för välkomnandet och info!

Upptäckte nu att '01 har 16:9-skärm till nav/tv, ser åtminstone i min mening mycket finare ut än den gamla varianten. Ska försöka få tag i en '01:a med andra ord. Prisnivå cirka 200 000 kr kan bli svårt då, för de är nog eftertraktade. Lär kanske få vänta något år men Volvon kan få nå sin sista kontrollbesiktning först... samt att jag hinner spara mer pengar på så vis ;)

"Fullutrustad" kanske är att ta i. Det jag vill ha är ungefär ABS/DCC/ACC, Komfortstolar, _bra_ stereoanläggning (vet inte hur många varianter det finns men utgår ifrån att alla är ganska heta), elbackspeglar/framsäten/tacklucka, farthållare, c-lås, färddator, larm, (telefon), 18"-fälgar, multiratt, navigator/tv, regnsensor, skinnklädsel, xenon och gärna PDC. Utöver det finns det inte så mycket utrustning jag kan komma på... hjälp mig gärna om jag missade något nödvändigt ovan.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Fått reda på lite ny info. Postar här ifall det kan vara till hjälp för flera som letar E38:

* Navigationssystemet med 16:9 kom i juni 2000.
* Ljudanläggningen med stort L har tilläggsnamnet "DSP" och sägs låta bra som fan av informerade källor (Masten)

Tilläggas kan att jag menade DSC i mitt inlägg ovan, inte DCC.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Du kan ju kolla på min optionlista som finns under länken nedan. Jag saknar tyvärr enl. mig eftertraktade konturstolar samt elmanövererad ratt i min lista för att känna mig helt nöjd. Även eluppvärmd ratt skulle vara fint, men gick tydligen inte att få i kombination med M-ratt Vart en kompromiss till slut;)
Skulle slå en flukt i Tyskland om du funderar på en 01. Finns fortfarande lite att tjäna. Kan även varmt rekomendera iL varianten (Lange) för bättre baksäteskomfort. DSP systemet kan jag inte tyvärr hålla med om att man skall höja till skyarna. Jag är inte nöjd med mitt ljud ivf.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hej konturstolarna är inte alls sköna o åka längre stäkor med ,komfortstolarna är mycket skönare.

Länk
Skapligt uppbyte, Volvo 740 mot BMW 740! :-)

Mvh Johan
Står en fin 740iA-01 på RS Bil i Växjö (tror den är kvar iaf). Grönt met med riktigt ljust skinn. Bara stolar och dörrsidor i ljust, resten svart. Hade gått 8000mil ungefär har jag för mig. Lite utr som jag kommer ihåg: Navi 16:9, glas lucka, kontur stolar, 18", telefon bärbar och säkert en massa annat som jag inte vet/minns. Begärde 239000:- för den.

/Johan

Min bil: Länk

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
WAN: Det är nog komfortstolarna jag är ute efter .. ju mer fåtöljkänsla desto bättre. Har aldrig varit något stort fan av BMW:s sportstolar (en åsikt som jag antar inte är så populär här, men men).

Jiie: Eller hur ;) Det är förstås numret som lockar .. en 728 eller 750 känns inte alls lika intressant, även om dom är bra på sina egna sätt.

Johan99: Står inget om den på RS Bils webbsajt iaf. Tack dock för tipset.
W2K: Nej den är inte med där. Byttes in för 2 veckor sen ungefär.

/Johan

Min bil: Länk

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nu har jag efter många svängar listat ut vad det är jag letar efter iaf. Klottrar ner det nedan, om någon har sett en sådan bil eller har till salu så säg gärna till. Obs dock att detta är ett köp som ligger minst 6 mån fram i tiden av rent ekonomiska skäl (och för att jag vill köra slut på Volvon först).

740iA E38, årsmod 2000 eller senare, dvs efter facelift. Max 10 000 mil (viss marginal), max 200 000 kronor (återigen, viss marginal, plus 10% kanske).

Utrustningsidé: Skinnklädsel (helst svart), metallic (mörk färg, gärna blå/svart), steptronic (standard tror jag), eltaklucka, HiFi system Professional (DSP ej krav men plus) med CD-Vx, 16:9 TV/Nav, PDC, telefon (ej krav men klart plus), xenonljus, multiratt (standard tror jag), larm, c-lås (standard?), farthållare (också standard?), snygga fälgar (gärna 18"), komfortstolar.

Bilen bör naturligtvis vara välskött samt i felfritt skick redan vid köp. Jag åker helst inte utanför Sverige för att köpa den.

Jag räknar med driftskostnader (dvs inkl skatt, försäkring, service osv) på som mest 40 kkr/år, cirka 2000 mil/år körsträcka. Är det för lågt räknat?
W2k:

Är ingen expert och kan ha fel men...

Faceliften kom -99, finns några tidiga -98 också.

Steptronic - Standard sedan -96.
Multiratt - Standard
Farthållare - Standard
C-lås - Standard

Har för mig att många prylar blev standard på 00 modellen som xenon, regnsensor, auto avbländbara speglar, cd vxl? mm... Scheckheft på forumet kan bekräfta vad som är rätt eller fel. Telefonen uppgraderades även runt 00/01 till annan design.

Letar du sv såld bil så blir det nog svårt att hitta denna bil runt 200 000kr om det ens finns.

Annan utr. som kan vara "nödvändig":

El rollos (Solgardiner)
Automatiskt avbländbara speglar
El infällbara speglar
Komfort öppning/stängning av bagagelucka
EDC (Ställbara dämpare)
Motorvärmare/Rattvärmare

Finns självklart mycket mer utr. som finns tillänglig men räknar ej dessa som nödvändig utr.

Lycka till med köpet.

MVH
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Soki:

Svensksåld spelar ingen roll. Däremot är det ett plus om bilen kommer från en auktoriserad BMW-åf, eller en försäljare som är MRF-ansluten. Detta av rent kvalitetsmässiga skäl.

Jag vet att facelift kom 99, men 16:9 tv/nav kom 2000. Tycker att det ser mycket bättre ut än den lilla skärmen som fanns innan.

Jag har faktiskt hittat en bil som passar in på min beskrivning - försäljaren vill ha 230 000 kronor men det går nog att pruta. Förhoppningsvis finns den kvar tills det blir dags...

Tack för din lista på ytterligare utrustning, motorvärmare skulle vara bra men är väl lätt att eftermontera, elinfällbara speglar och EDC skulle förstås vara trevligt men jag skulle inte kalla det nödvändigt (däremot trevligt).

Tack!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
W2k - det är lätt billigt och enkelt att uppgradera bilen från 4:3 till 16:9 skärm så jag avråder från att låta det styra val av modellår.

DSP ljudsystemet är uselt enligt min mening och inte värt att betala något extra för alls med undantag av att det är mycket enklare att uppgradera de främre dörrhögtalarna om man skulle vilja det om bilen har detta.

Håller med PJ om att hjulupphängning runt om och styrning är förbrukningsdetaljer och snålar man på att hålla dessa i gott skick förlorar man mycket av körupplevelsen - självupplevt. Inte särskilt dyra delar dock och lätta att byta.

På BMW-språk är ACC "Adaptiv Cruise Control" och ett enligt mig ett mycket attraktivt tillval. ECC är Electronic Climate Control... Fast dessa benämningar förväxlas ofta.

Har komfortstolarna i min och helt klart är de sköna men kör man mycket aktivt så glider man ur dem och måste hålla i sig. Men då menar jag mycket aktivt.

Beträffande hjul kan jag nämna att med bra däck på 16"-fälgarna går bilen något otroligt fint. 18" verkar slita mycket mer på hjulpphägning och styrning. Mitt tips är därför att köpa en som gått på 16".
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
balmgren: Har du någon länk med information om hur en 4:3-16:9 uppgradering går till? Jag letade runt, bl a på e38.org, men hittade inget.

Tack för tipsen.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Förresten, märkte precis att jag skrev ACC, ovan det var ECC (automatisk luftkonditionering på ren svenska) som åsyftades.

Adaptiv farthållare vore förstås också trevligt men är inget jag känner något enormt drag efter :)

Ljudsystemet kommer jag alldeles säkert att uppgradera, så då kanske DSP skulle vara något. Hur mycket mer krångel är det ungefär om man inte har DSP att byta t ex främre dörrhögtalare?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Här finns en bra beskrivining för 4:3->16:9 uppgradering: Länk

Bas-högtalaren på bilar utan DSP har två talspolar, en för förstärkaren och end för telefonen. De med DSP har bara en talspole och mixning/växling med telefonljudet sker i DSP'n. Fast om man som jag tar bort den eländiga DSP-förstärkaren så måste man göra av telefonljudet någonstans, jag kopplade den till de bakre dörrhögtalarna då jag inte kör ut musik där. Signalen från telefonen är stark nog att direkt driva högtalare utan förstärkare emellan.

Så DSP är egentligen bara väsentligt om man vill uppgradera framhögtalarna utan att ersätta DSP-förstärkaren med minsta krångel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.