|
|
|
|---|---|
|
Min 540iA Touring har gått 14600 mil (ja, precis inkörd med andra ord!). Farsan har haft den sen nästan ny (demobil på BMW somhan fick) till bra pris och jag har haft den sem i somras. Nu har det juh vart rejält kallt i ett par dagar, vilket gör sitt för o "suga ur" batteriet, och använder inte bilen så mkt i veckorna (har firmabil), så den står juh ganska mkt. Till grejen hör också att jag precis upptäck "Rest" knappen, och använt den flitigt de senaste veckorna, lite för o prova och så. Har juh även kört stolsvärmen och bakruteslingan varje gång jag använt bilen, och har mest blivigt ganska korta turer. Nu igår så skulle jag skjutsa tjejen, och drog igång bilen, och tyckte den lät lite trött när jag drog igång den, men tänkte inte mer på det (-6 grader då jag drog igång den, vilket inte brukar vara några större problem), men när jag skulle lämna henne, så var de som skulle hämta henne lite sena, vilket innebar att vi fick sitta o vänta i ca 15 minuter (kan ha vart lite längre), så jag slog av bilen, men satt med Radion påslagen (och även navigatorns skärm igång), slog heller ej av lyserna (men den slår av halvjuset o har bara parkeringsljuset på om man inte har motorn igång om jag minns rätt?) Självklart hade jag även restvärmen igång. Så kom de tillslut o hämtade tjejen, och jag skulle dra igång bilen..och "Vrr...klick" var allt jag fick fram. Jaha, av med alla strömförbrukare, vänta nån halvminut och "vrr..klick" Nähä, aja, fram med startkablarna och dra igång bilen, och visst gick den igång fint. Men nu till min fråga, är det dags för batteribyte, eller är det jag som vart lite för slösaktig med strömmen såhär i kylan (mycket stömförbrukare på och korta turer)? Och en sista fråga (ja, orkar inte kolal bruksen), hur gör man för o ladda batteriet, skall man göra det direkt på batteriet i skuffen, eller via muttrarna i motorrummet? /Jocce | |
|
Du behöver bara ladda upp batteriet igen, båda sätten går bra. JULA har tydligen rea på C-tek laddare Länk Länk Mvh |
|
| Den andra länken blev helt fel, här är den rätta: Länk | |
|
Är det originalbatteri, så är det inte omöjligt att det gjort sitt tyvärr. Men prova att ge det en ordentlig laddning. Skynda till Jula: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som Erik säger är det originallbatteriet och har det inte vårdats med regelbunden undehållsladdning speciellt med tanke på den körning som bilen har, så har det hållit länge ändå. 4 max 5 år är normal livslängd för ett välmotionerat batteri. En 540 har ett skydd som blockerar start när batteriet är under 50% av sin kapacitet. Det är nog dags att byta batteri, och se till att efter några veckors användning underhållsladda det under ett dygn, och fortsätt sedan att göra detta 3 gånger per år, så håller batteriet upp sin maximala kapacitet. En C-tek laddare är ett utmärkt redskap för att sköta sitt batteri på bästa möjliga sätt. ///MVH Hasso Länk |
|
Problemet är att jag i normala fall inte har nån möjlighet att ladda batteriet (bor i lägenhet, utan El-uttag på parkeringen!) Hur många timmar bör man ladda batteriet? Kanske skulle ta och hälsa på morsan o farsan, så får bilen laddas hemma hos dem :) Vad kostar ett nytt original batteri? /Jocce |
|
|
Bulkladd (laddning upp till 80%) tar ungefär 12-24 timmar beroende på batteristorlek, så sov över där en natt medans det laddas så håller batteriet ett tag till. Eftersom batteriet blev helt urdraget kan du räkna med att det behöver laddas flera gånger ganska tätt. Om du köper ett nytt batteri så tänk på att det behöver laddas upp innan det börjar användas, laddaren kan du ha hos dina päron så kan ju de också använda den på sina bilar. Precis som Hasso skrev så behövs batterier laddas ett par tre gånger om året främst på/innan vintern för att behålla sin kapacitet. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.