AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.427

M3 airbag i vanlig E46

JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
.
Jag överväger byte till M3 ratt. Tydligen finns det två olika airbag-system för E46an, ett ettstegs och ett tvåstegs. M3an har tvåstegs. Resultatet påstås vara att många icke-M3or inte vågar byta till M3-airbagen eftersom deras bil inte är kalibrerad för tvåstegssystemet.

Någon som vet om detta stämmer? Jag får inte ihop logiken riktigt. Det är väl samma airbag i den vanliga sportratten (3ekrad) som i M3-ratten? Gäller problemet bara de bilar med 4-ekrad ratt? Hur löser man i så fall problemet i bilar med 4-ekrad ratt?

Någon klok? Inte ett ämne som man vill vara osäker på.

Varför byta till en M3 ratt, när det enda som skiljer den mot en M-sportratt är att M3 ratten har röd/blå stygn istället för svarta.
Eller skiljer det mera...?

En del kallar den treekrade ratt som jag hade för sportratt:
Länk
(bild5)
Mig veterligen är det en multiratt endast, sportratt är den lite tjockare varianten som bl.a. sitter på modeller med stora M-paketet.
Att byta från treekrade multiratten till m-sportratten bör väl inte vara ett allt för stor ingrepp?

Mvh,
/Wille
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Hmm, jag byter från fyrekrad till M3-ratten. M3 ratten är tjockare i greppen än den vanliga treekrade sportratten. De bilar som levereras med Sportpaket har samma ratt som i M3an, dock inte med de blå/röda stygnen. Men min fråga gällde airbagen. igen som vet?

ag
32
Orient Blue/Beige Nasca

523iM-99
Cosmos Black/Sandbeige

AM DB9-06
JFR: Du har samma 2-stegs airbag i din bil som i andra E46:or med M-paket (M-ratt). Så det är bara ratten du byter. Din airbag kommer passa med nya M-ratten. Så det är bara tuta och köra!
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Age: du måste varit riktigt trött när du skrev det där. Min airbag från en fyrekrad ratt passar definitivt inte till min nya M3-ratt om jag inte använder såg eller elkap.

Emellertid, för att stänga tråden kan jag meddela att det tydligen förhåller sig så att alla bilar före 06/2000 har enstegs airbag-system, och alla därefter tvåstegs.

ag
32
Orient Blue/Beige Nasca

523iM-99
Cosmos Black/Sandbeige

AM DB9-06
Fyrekrad ratt på en 330i-03, det var ju snålt av bmw!
trodde du har den vanliga treekrade ratten.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Vad kostar en M-sportratt med airbag och montering? Eller fixar jag montering själv?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.